ANNONS
Annons

40D frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Baretta

Medlem
Tjenare !, skulle behöva lite tips om fotografering mot himmel, ex.vis om jag fotar ett flygplan/hoppande motorcykel mot blå himmel så blir himmlen i det närmaste grå/vit, skall man satsa på något filter tro ?. Kör med ef 70-200mm f/2.8L usm i slutar prio, oftast 1/500. Fråga nr 2 skall man serva huset efter visst antal tagna bilder eller är det bara att köra på så länge det går ?.
Tacksam för svar.
 
Fotar du cross så använd blixt att lätta upp åkaren med, då kan du få himeln lagom exponerad. Flygplan kan bli svårare...
 
Vad gäller fråga nr 2 finns det mig veterligen inte något serviceintervall, utan det är väl mer om sensorn behöver rengöras eller liknande.
Mest vid behov alltså.
/L
 
Tjenare !, skulle behöva lite tips om fotografering mot himmel, ex.vis om jag fotar ett flygplan/hoppande motorcykel mot blå himmel så blir himmlen i det närmaste grå/vit, skall man satsa på något filter tro ?. Kör med ef 70-200mm f/2.8L usm i slutar prio, oftast 1/500. Fråga nr 2 skall man serva huset efter visst antal tagna bilder eller är det bara att köra på så länge det går ?.
Tacksam för svar.

Se till att ha solen i ryggen då är chansen större att himlen blir bättre om den inte är molnig då:) (gäller främst cross) Kanske är lite svårt när man fotar flygplan:)
Men har du blå himmel borde det inte vara några problem!
Jag fotade mycket på flyguppvisningen i dalajärna! Då var det växlande molnighet!Men jag tyckte det blev skapligt bra ändå!
Du kan ju alltid lätta upp skuggorna eller tona ner himlen i photoshop!

/M
 
Tackar för tipsen, det är typ vykortsblå himmel jag är ute efter, får läsa på lite om pol-filter.
 
Tjenare !, skulle behöva lite tips om fotografering mot himmel, ex.vis om jag fotar ett flygplan/hoppande motorcykel mot blå himmel så blir himmlen i det närmaste grå/vit, skall man satsa på något filter tro ?. Kör med ef 70-200mm f/2.8L usm i slutar prio, oftast 1/500. Fråga nr 2 skall man serva huset efter visst antal tagna bilder eller är det bara att köra på så länge det går ?.
Tacksam för svar.

Om du mäter ljuset mot blå himmel typ 45 grader från solen så får du perfekt exponering, då blir himlen vykortsblå! Exponera manuellt efter det och kör sen på det när du ska föreviga flygplan och vad det var.
 
Lite efterbearbetning? I RAW finns mycket att hämta från sånt som kameran exponerade till gråvitt, speciellt om ögat såg det som blått.

Ang. blixt så tänk på att inte blända förarna... :eek:)
 
Jag inkräktar tråden med en annan fråga om 40D!

Var hittar jag bildräknaren i den?
Filnamnet är inte ett dugligt svar, då jag
inte håller koll på hur många gånger en
har slagit över från 9999 till 10000...
 
Det finns ett program som kan läsa ut exponeringsräknaren. Men utan det kan du inte hitta den informationen. Länken finns redan här någonstans på forumet.
 
Jag tar mig också friheten att inkräkta med en annan fråga om 40D :p

Hur tar man mer än 3 bilder med AEB-funktionen? Hittar varken i manualen eller om jag söker på forumet.
 
Med en extern styrning kan du ta fler bilder, fast inte med någon exponeringsgaffling per automatik.

Vill du prompt göra detta får du hosta upp pengar för en 1D Mark III istället. Det är den Canonkamera som mest liknar 40D och kan gaffla med mer än tre bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.