Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

40D - Damm på sensor och mattskiva

Produkter
(logga in för att koppla)

Jamespkulle

Aktiv medlem
Hej nyligen ägare till en 40d .....jag har gått från nikon men nu canon
Jo det är så att jag har en hel del damm på sensor har blåst och blåst med med en kraftig gummiblåsa men det hjälper vad göra ? allså då får jag lämna in den men vart? jag bor i Helsingborg närmaste ställe? för mig....Och vad kostar det?
Har även mkt damm när jag kollar i sökare har även där blåst mattskiva och spegel men hjälper inte tips?

Tacksam för svar
Peter

Våttvätta sensorn och plocka ur mattskivan och blås den ren - INGEN tvål, INGET vatten, INGA fingrar på mattskivan - använd verktyget och blås med bläsbälgen - INTE med munnen.

Finns en massor trådar om rengöring av sensor och mattskriva här så onödigt att upprepa allt. Dock en liten sak - när du har mattskivan ur så blås försiktigt upp emot focuspunktsskivan/prisamt eftersom det kan sitta synligt damm där också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar