Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

40d - D300 - A700

Produkter
(logga in för att koppla)
wsaar skrev:
Tack för ditt lysande inlägg i debatten om huruvida Canon och Nikon lever på märket eller kvalitet.

Sure, men hur tror du att dom fått sitt namn?
Genom att sälja skit med ett porrigt namn på?
Ja, dom lever på sitt märke också, för att det är så förknippat med kvalitet, framförallt i samband med fotografering, kameror och grejer.

Sony borde ju rimligen vara ett större varumärke än Canon eller Nikon.

/Magnus

Ibanez Magnus skrev:
V

En kanske inte helt oviktig sak att tänka på är att hjärtat skall ha sitt, menande, vem vill ha en Sony kamera? Hela grejen är ju grymt B, det spelar ingen roll hur bra den är, den är B i alla fall. Även om Skoda skulle göra grymma sportbilar så vill man inte ha dom ändå om man har någon som helst intresse för sportbilar.

:)

/Magnus

Och det är det som Canikon lever på :) tron .. istället för kvalite i verkligheten.

När det gäller priser jämför vi svenska priser för att det ska vara riktigt.

För min del lämnar jag detta forum, så skriv vad ni vill efter mitt inlägg! Det vekar råda någon form av helig upphöjelse av märket Sony här.Mindervärdeskomplex kanske? Dags för somliga att växa upp och se fotografering inte enbart som en teknikhobby.

Pall skrev:
När det gäller priser jämför vi svenska priser för att det ska vara riktigt.
Haha, ja Canonister är beroende av olika sorters specialinskränkningar i sina jämförelser för att de ska vara rättvisa. Man ska bara jämföra originaloptik och inte blanda in likvärdig tredjepartsoptik, man ska bara jämföra priser där det är dummast att handla etc. Jaja, kanske Sony är märket för den lite mer avancerade konsumenten.

...och visst är det "helig upphöjelse" och "mindervärdighetskomplex" när man rättar rena felaktigheter om avsaknader i utbud etc. Det kan ju aldrig vara så att en Canonists fördomar visat sig vara felaktiga ;)

ondjultomte skrev:
Det är en observation av Canon och nikon användare, de är rätt insnöade på märket istället för funktion som uppfyller ens behov.

Klart att det finns såna som är så märkestrogna att dom blir blinda, här på fotosidan finns hur många som helst (det var en liten provocering med tanke på sånt som jag skrev som jag gjorde). Men såna finns till alla märken (Sony också, läs Will Saars inlägg, där är nog en). Men skulle någon bara göra skit och försöka leva på ett märk så skulle dom dö direkt.
Jag kör Canon men tror inte att dom är ett skit bättre eller sämre än någon annan i samma prisgrupp. Konkurrensen är så hård att alla är i princip lika.

Alla kameror det pratas om i denna tråden uppfyller ens behov som kamera, skillnaderna på dom är kulla ankor grejer, saker som bara syns på papper.

Men allt det sagt så blir märken något för att dom är/har något extra som folk lärt sig lita på.
Och dom har lärt sig lita på det för att det har gått att lita på, positiva erfarenhet ger märkestrygghet.

/Magnus

Ibanez Magnus skrev:
Klart att det finns såna som är så märkestrogna att dom blir blinda, här på fotosidan finns hur många som helst (det var en liten provocering med tanke på sånt som jag skrev som jag gjorde). Men såna finns till alla märken (Sony också, läs Will Saars inlägg, där är nog en). Men skulle någon bara göra skit och försöka leva på ett märk så skulle dom dö direkt.
Jo, jag är ju väldigt märkestrogen. Har kört både Canon och Nikon dubbelt så länge som jag kört Sony, hur många märken har du provat?

Har suttit senaste månaden och nästan bestämt mig för att byta tillbaks till Canon igen för att skaffa en billig FF nu när många 5D säljs beggat, men slutligen bestämt mig för att köra vidare på Sony i alla fall en generation till eftersom A700-huset är så mycket bättre och bildkvaliten tillräckligt bra.

Visst, inte ens ett etablerat märke kan göra rent skräp, men däremot väger märket upp många brister om produkten är någorlunda hyfsad... jag tror t.ex. inget av de mindre märkena skulle komma undan med att försöka sälja objektivstabilisering idag.

wsaar skrev:
Jo, jag är ju väldigt märkestrogen. Har kört både Canon och Nikon dubbelt så länge som jag kört Sony, hur många märken har du provat?

Har suttit senaste månaden och nästan bestämt mig för att byta tillbaks till Canon igen för att skaffa en billig FF nu när många 5D säljs beggat, men slutligen bestämt mig för att köra vidare på Sony i alla fall en generation till eftersom A700-huset är så mycket bättre och bildkvalieten tillräckligt bra.

Visst, inte ens ett etablerat märke kan göra rent skräp, men däremot väger märket upp många brister om produkten är någorlunda hyfsad... jag tror t.ex. inget av de mindre märkena skulle komma undan med att försöka sälja objektivstabilisering idag.

Jag har provat dom flesta men bara ägt Sony och Canon.
Jag är helt säker på att jag skulle vara lika nöjd med vilken som.
(Som jag skrev så tror jag att skillnaden på dom är pappersgrejer som inte syns på bilder eller funktion, förutom IS).

Självklart säljer Canon och Nikon på namnet också, det är man ju bara dum om man förnekar.
Det fullkomligt dräller av folk som är Canon eller Nikon frälsta här.
Det är ju samma anledning att Sony och andra märken har en funktion extra, dom vet om att deras märke drar mindre. Skulle deras märken vara lika stora så skulle dom inte ha en funktion extra.
Men jag tror att ibland instegsfolk så gör namnet inte så stor skillnad, dom som kommer från kompakt digital är nog mer, eller lika vana, vid namn som Sony osv som dom är med Canon eller Nikon.

/Magnus

Ibanez Magnus skrev:
Men jag tror att ibland instegsfolk så gör namnet inte så stor skillnad, dom som kommer från kompakt digital är nog mer, eller lika vana, vid namn som Sony osv som dom är med Canon eller Nikon.
Nu är väl iofs inte någon av de kamerorna som diskuteras här rena instegskameror, vissa verkar ju vilja köpa 300mm f2.8 till dem ;) Just angående instegskameror har jag fått två förfrågningar kring kameraköp under senaste veckorna och även om jag har svårt att rekommendera ostabiliserade kameror så har jag inte heller rekommenderat Sony a100 eftersom den är för brusig för att gemene man ska bli glad (passar dock mig eftersom den ger maximal skärpa/krona på ISO100 - 200).

Visst, skillnaderna i bildkvalitet mellan de tre kamerorna här är försumbara, uppgraderar personligen inte heller från a100an till a700an pga bildkvaliten, men nog finns det skillnader som man skulle sakna på de olika modellerna och som kan göra fotograferandet lite roligare/mindre irriterande :) (önskar t.ex. redan stor sökare som på D300an).

Senast ändrad:
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto