Annons

40d + 580 Ex Ii

Produkter
(logga in för att koppla)

zwc

Aktiv medlem
Jag har en Canon 40D och en 580 EX II som står i wireless mode. Jag har en 430 EX I på sidan om som jag utlöser remote. Detta funkar bra. Sedan vill jag slå av effekten ifrån 580:an, så jag går in i menyn för blixten och använder inställningen :
Master Flash : Disable

Ändå så går den igång 90% av gångerna. Är det någon som har en förklaring eller lösning på detta?
 
Du ska gå in på menyn Blixtstyrning - Funktonsinst. extern blixt - Trådlös inst. och där ställa Huvudblixt på Ej möjlig. Detta under förutsättning att du har valt svenska som språk. Annars heter det något annat.

Men blixtrar gör 580 EX II ändå. Fast bara innan bilden tas, för att överföra data till slavblixten eller blixtarna. I vanliga fall ser man knappt någon skillnad på styrblixtarna och effektblixten, då de kommer väldigt tätt inpå varandra, men med denna inställning syns det extremt tydligt.
 
apersson850 skrev:
Ställa Huvudblixt på Ej möjlig.
Det är precis det jag gjort. Fast på ett språk man förstår, engelska. Och då heter det Master Flash: Disabled. Och det är precis det som inte funkar. Huvudblixten går igång ändå. Får nog besvära Canon istället. Säkert ingen som stött på problemet tidigare.
 
Med tanke på hur du skriver inbillade jag mig att du förstod svenska också, förmodligen bättre än den som gjorde översättningen i kameran.

Ursäkta.
 
Syns blixtens ljus på bilden?

Blixtarna kommunicerar ju via IR å sänder ju en del synligt ljus med den. 90 % av gångerna låter knepigt borde ju vara 100 %. Men den kanske går på full styrka menar du?

En ikon på master blixten blinkar iallafall när den inte är med å fyller ut ljuset i bilden...
 
Det som är mest störande är att det drar batterier om blixten skall ladda ur varje gång jag tar en bild när jag vill använda den andra blixten. Men jag löser detta genom att bara köra med skyport istället. ^^

Och det jag menade var att den svenska översättningen som Canon gjort i sina kameror är HELT bedrövlig och knappt läsbar. En gymnasieelev hade kunnat göra ett bättre jobb.
 
Allemyr skrev:
Blixtarna kommunicerar ju via IR...
Det gör de inte alls. När det är en blixt som är master skickar den ut vanligt blixtljus för kommunikationen. Det är om man använder ET-E2 som master som den har IR-dioder för sitt ljus. Den kan ju inte blixtra.

Beträffande den svenska översättningen tycker jag inte den är oläsbar, men det underlättar om man tänker sig vad det stod i den engelska, som de uppenbarligen utgick från. Bra är den inte, det håller jag helt med om.
 
Hur menar du nu? Att 430EX å 580EX både har mottagare för IR + synligt ljus. Å dubbla programmeringar...

Och jo jag vet hur en ST-E2 fungerar om det är den du menar, och tror fortfarande att det sänds ut en del infrarött ljus till slav blixtarna med 580EX oavsett om den samtidigt skickar ut synligt ljus. Det infraröda är det viktiga tror jag allt.

Men har inget facit å orkar inte leta efter det heller.
 
Det är inget problem. Mottagaren reagerar både för synligt och "near infrared", som Canon kallar det. Programmeringen är alltså helt lika, för slavblixten ser ingen skillnad.

Blixtarna har inget som kan skicka ut infrarött ljus alls, så det faller på sin egen omöjlighet.

Finessen med forum är att du inte behöver leta. Alltid finns det någon som vet.
 
Där ser man, då har man lärt sig ngt nytt, men trodde helt enkelt att det var ett infrarött system helt ut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.