Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

400d

Produkter
(logga in för att koppla)

sonatarctica

Aktiv medlem
Tjena! Har beställt min eos 400D nu, måste bara vänta några dagar innan jag får hem den.

Men min fråga är följande: Jag funderar på att köpa ett extrabatteri, frågan är då om jag ska köpa ett original eller om jag ska köpa piratbatteri? Är det någon skillnad på dessa förutom i pris?

MVH// Thomas
 
sonatarctica skrev:
Tjena! Har beställt min eos 400D nu, måste bara vänta några dagar innan jag får hem den.

Men min fråga är följande: Jag funderar på att köpa ett extrabatteri, frågan är då om jag ska köpa ett original eller om jag ska köpa piratbatteri? Är det någon skillnad på dessa förutom i pris?

MVH// Thomas

Garantierna om batteriet mot all förmådan skulle explodera fungerar inte. Annars är det ingen skillnad.

Jag har alltid använt pirat och jag har aldrig hört att något batteri exploderat, så valet är för mig busenkelt. 99 kr mot 500 kr.. hmm :)

// Jocke
 
Re: Re: 400d

Joakim A skrev:
Garantierna om batteriet mot all förmådan skulle explodera fungerar inte. Annars är det ingen skillnad.

Jag har alltid använt pirat och jag har aldrig hört att något batteri exploderat, så valet är för mig busenkelt. 99 kr mot 500 kr.. hmm :)

// Jocke

Aha okej, tack så mycket för det svaret :)

// Thomas
 
Jag har kört ett par pirater i min 10D. Det ena var väldigt billigt och det andra halvbilligt. Skillnaderna var ganska proportionella mot priset. Det billigaste höll laddningen ganska dåligt över tiden. Det halvdyra (Varta) var nästan lika bra som originalet.
Jag gissar att skyddskretsen i batteriet har en del av skulden med krypströmmar som drar ur cellerna. Det var ett par år sen jag köpte dem och saker kan ju ha hänt sen dess.
 
Jag köpte ett pirat batteri till min 400D från lokala fotohandeln. Har inte direkt jämnfört, men verkar hålla lika länge som orginalet.

Har hört nånstans att överladdningsskyddet inte är lika bra i pirat-batterier, och det kan medföra problem vid laddning av batterier. Men normalt så laddar jag inte längre än några timmar och hittils inga explosioner.

/timo
 
Många har hört...

Jag funderar på hur många batterifabriker det finns i världen och hur svårt det är att göra ett batteri? På det senare svarar jag inte speciellt svårt.

Hur många gånger har det kommit rapporter här på fotosidan att originalbatterier respektive batterier utan märke har skadat kameran?

Canon har om jag förstått det hela rätt ingen egen fabrik för batterier, så min gissning är att de köper dem från en underleverantör.Det är inte omöjligt attd et är samma leverantör till flera kameramärken och batterimärken.
 
Det är heller inte omöjligt att den tillverkare, som levererar originalbatterier till Canon, gör snarlika batterier enligt en annan specifikation, för att kunna sälja dessa billigare som "pirater".

Då kan man ju exempelvis få ungefär samma kapacitet (det är ju ungefär samma sorts batteri), men bli utan någon fördyrande skyddskrets i batteriet, om man köper något som det står Tjing-Tjang-Tjong battery Co på, istället för Canon.
 
Har använt pirat - Lenmar - till min 400D och till min 40D - än så länge har det inte exploderat.

Mvh
Anders
 
Okej! Jag tycker den här frågan är ganska intressant egentligen med canon vs pirat.

prismässigt sätt så är ju pirat ett mycket bättre köp...
 
sonatarctica skrev:
Okej! Jag tycker den här frågan är ganska intressant egentligen med canon vs pirat.

prismässigt sätt så är ju pirat ett mycket bättre köp...

tills någonting med din kamera går sönder och verkstade kommer på att du har använt "pirat" i kameran, och då får bekosta kalaset själv. ett orginal batteri är billigare än vad en reparation på din kamera...

kör själv med orignalbatter till min.

//jan
 
defiant skrev:
tills någonting med din kamera går sönder och verkstade kommer på att du har använt "pirat" i kameran, och då får bekosta kalaset själv. ett orginal batteri är billigare än vad en reparation på din kamera...

kör själv med orignalbatter till min.

//jan

Jo det har du helt rätt i iofs!
 
defiant skrev:
tills någonting med din kamera går sönder och verkstade kommer på att du har använt "pirat" i kameran, och då får bekosta kalaset själv. ett orginal batteri är billigare än vad en reparation på din kamera...

kör själv med orignalbatter till min.

//jan

Om man ser hur mycket originalbatterierna kostar i förhållande till en kamera som kostar 6000 så är pirat en finfin investering. Vågar nog påstå att felfrekvensen på batterier är mindre än 0,1 %, så chansen är mycket liten att det sker! Sen ska kameratillverkaren, dvs Canon bevisa att du har gjort fel dessutom vilket ibland kan vara svårt det med.

// Jocke
 
haha needå, ja menade inte så att ja står på canons sida, utan överväger bara fördelarna och nackdelarna, vet faktiskt inte riktigt hur jag ska göra haha.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.