ANNONS
Annons

400d

Produkter
(logga in för att koppla)
defiant skrev:
tills någonting med din kamera går sönder och verkstade kommer på att du har använt "pirat" i kameran, och då får bekosta kalaset själv. ett orginal batteri är billigare än vad en reparation på din kamera...

Finns det något fall som är prövat i domstol där en produkt gått söner och garantin inte har gällt för att produkten inehållit ett piratbatteri?

Det jag undrar är om man verkligen kan kräva att det skall användas orginalbatterier i en produkt med utbytbara batterier för att garantin skall gälla.

Kan man isåfall begära att det bara får användas en sorts batterier i en fjärrkontroll till en tv för att garantin ska gälla eller vart går gränsen?

Jag var in på en iriversida där de påstod att garantin inte gällde om det inte var orginalusbkabeln som användes, kan det stämma?
 
Spramdoctor skrev:
Finns det något fall som är prövat i domstol där en produkt gått söner och garantin inte har gällt för att produkten inehållit ett piratbatteri?

Det jag undrar är om man verkligen kan kräva att det skall användas orginalbatterier i en produkt med utbytbara batterier för att garantin skall gälla.

Kan man isåfall begära att det bara får användas en sorts batterier i en fjärrkontroll till en tv för att garantin ska gälla eller vart går gränsen?

Jag var in på en iriversida där de påstod att garantin inte gällde om det inte var orginalusbkabeln som användes, kan det stämma?

Ditt inlägg lät väldigt övertygande faktiskt, gillade exemplet med tv kontrollen, men man får väl fråga på scandinavian photo eller något..
 
Det går alltid att beskriva hur en viss produkt ska skötas, för att garantin ska gälla.
I vissa fall går konkurrensmyndigheterna in och styr och ställer, när de tycker att tillverkarna begränsar för mycket. Ett exempel på det är att service på en ny bil numera inte nödvändigtvis måste göras på märkets egna verkstäder, för att garantin ska gälla. Det räcker att den är fackmässigt utförd, något som många verkstäder kan klara av.
Dock krävs fortfarande att man gör servicen, häller i olja med rätt specifikation osv.
 
apersson850 skrev:
Det går alltid att beskriva hur en viss produkt ska skötas, för att garantin ska gälla.
I vissa fall går konkurrensmyndigheterna in och styr och ställer, när de tycker att tillverkarna begränsar för mycket. Ett exempel på det är att service på en ny bil numera inte nödvändigtvis måste göras på märkets egna verkstäder, för att garantin ska gälla. Det räcker att den är fackmässigt utförd, något som många verkstäder kan klara av.
Dock krävs fortfarande att man gör servicen, häller i olja med rätt specifikation osv.

Så du menar att även om man använder piratbatterier så gäller garantin?
 
Man kanske ska passa sig lite för de allra billigaste, och sen inte ladda över natten.

Som någon sa är det säkert så att samma tillverkare tillverkar åt både canon och nikon mfl. De batterier som inte riktigt blir perfekta (kanske för många celler som inte fungerar) säljs säkert som piratbatterier.


Ett batteri blir ju oftast ganska varmt innan det, mot förmodan, exploderar. Skulle tro att man märker detta i god tid innan det smäller.
 
Jag menar att om tillverkaren har skrivit att en mojäng, i detta fall kameran, ska användas med tillbehören si och så, och inget annat, är det inte lätt att hävda att man har följt tillverkarens rekommendationer, när man faktiskt varken använt si eller så, utan just något annat.

Sen är det ju en annan sak att om spegeln fastnade när man använde ett piratbatteri ska det väl mycket till om tillverkaren på fullt allvar ska hävda att det var batteriets fel. Men om laddaren brinner upp när du lägger i ett oäkta batteri, skulle ju åtminstone jag vilja påstå att det mycket väl kan vara batteriets fel, om jag skulle ta emot ett sådant garantiärende.

Sen finns ju möjligheten att ljuga, men det är egentligen en annan sak.

Man ska dessutom ha klart för sig att uppladdning av den här typen av batterier inte är lika enkelt som att ladda klumpen till batteri i bilen.
 
Sen ska man ju också skilja på Garantiärende och Reklamationsärende. Det är möjligt att tillverkaren kan hävda att garantin inte gäller, men inte alls lika säkert att densamme skulle kunna komma undan ansvar om man reklamerar. Reklamationsrätten är ganska hårt reglerad och ger konsumenter ganska stora möjligheter att få ersättning när saker går sönder.
 
defiant skrev:
tills någonting med din kamera går sönder och verkstade kommer på att du har använt "pirat" i kameran, och då får bekosta kalaset själv. ett orginal batteri är billigare än vad en reparation på din kamera...

kör själv med orignalbatter till min.

//jan
Risken att batteriet exploderar/börjar brinna är mindre än en på miljonen. I princip sker det bara om någonting i batteriet kortsluts av ett kraftigt slag el.dylikt.
Risken att den på något annat sätt förstör kameran är om möjligt ännu mindre. Det som i teorin skulle kunna knäcka kameran är för hög inspänning. Om vi snackar LiPo batterier är det så att den kemiska processen alltid ger nominellt 3.6 volt med några procents felmarginal.

Fins någon här som med säkerhet vet att ett piratbatteri förstört er kamera?
 
Linmajon skrev:

Fins någon här som med säkerhet vet att ett piratbatteri förstört er kamera?

Bärbara datorer har man sett filmer på hur dom både har börjat brinna och bokstavligen exploderat, flera datortillverkare har återkallat batterier som det funnits risk för att dom kan börja brinna, ex Apple, dell, HP m.fl.

varför gör dom detta om det inte finns en övervägande risk för att somkan skada utrustingen och i värsta fall omgivningen. Dock så tror jag att en kamera han mindre strömbelstning så risken är mindre på vad det är på en bärbar dator, men långt i från minimal.

//J
 
Någon som har ett bra inköpsställe för piratbatterier?
Köpte ett pirat av.. hm... vad hette dem nu igen, batteri....com något på webben...
De första jag fick tog emot laddning i laddaren i 4 sekunder sedan lös de grönt, och höll i kameran ca 4 minuter... fick sedan ett nytt... De höll i 3 veckor, sedan samma problem...
Så, har ni något bra ställe så skriv gärna det i tråden.
Tack på förhand
 
Jag tror det är vettigt att köpa från någon av de "stora", tex Cyberphoto. Scandinavianphoto eller Dustin.

Visserligen blir det det inte jättebilligt men ändå en rejäl besparing gentemot original och jag gissar att dessa leverantörer inte "orkar" sälja skräpbatterier som ger massa reklamationer.

Gissar och hoppas jag...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.