Annons

400D fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

jsodra

Aktiv medlem
Antagligen återigen jag som missat något... tacksam om någon kunde förklara.

-Hur väljer man att fota med alt utan blixt när kameran är inställd på "M"? Gällande den fasta blixten. Är detta möjligt att styra?

Enda sättet jag lyckas få blixt när jag fotar med "M" är om jag först ställer in den på helautomatik och på så sätt aktiverar blixten... sedan vrider jag över till "M". Då är blixten på hugget... inte annars.

Nån som vet om det går? Tycker det borde finnas en funktion för detta.

he he som sagt, trodde det var jag som missat något... tack för tipset! Det var den knappen jag letade efter.

Om man vill stänga av blixten (på 400D) då??

Mitt problem är det motsatta, jag vill kunna välja själv om jag vill fota med eller utan blixt. Hur stänger man av blixten i motivprogrammen? Går det alls? Var funkar det bäst att fota utan blixt i de manuella programmen?
Vet att det finns ett automatiskt program som stänger av blixten, men jag vill inte använda just det för jag vill kunna bestämma de andra inställningarna själv (iso, slutartid mm)!

Har provat läsa igenom hela manualen o provat lite, men har bara haft kameran några dagar så det kanske dyker upp ett ljus för mig senare... men vore intressant att veta hur ni andra gör!

Låter som om du är mogen att strunta i motivprogrammen helt och köra med Tv eller Av. Där får du göra allt själv inklusive blixten.

Hoppas jag iallafall. Det måste vara så det fungerar. Har själv ingen 400D utan D80.

Det funkar utan blixt i manuella programmen! Hade nog bara råkat ha kvar blixten uppfälld innan när jag provade! Men i de förprogrammerade programmen kan jag inte välja om man vill ha blixt eller ej. =( Trist!
Antar att det bara är så på den här kameran, förra var inte så.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar