Annons

400D, finns det bättre saker än dessa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle nog byta ut EF 18-55 mot EF 18-55 IS, dvs varianten med bildstabilisering. Den är betydligt bättre på alla sätt och vis.

EOS 400D kan använda autofokus med alla EF-objektiv.

Behöver du verkligen en hård väska? Den är rätt opraktisk att använda när man är ute och fotograferar.

Det som är bra med den hårda väskan är att den sitter inte alltid där, utan kameran finns i en mjuk väska, som passar i den hårda, så om jag fraktra den knakse jag har den i den hårda, och när jag kommer fram så, öppnar jag den hårda, och tar med mig endast den mjuka. Det är ganska smart tycker jag och praktiskt om man tex ska flyga. Det är också vattentät.

Vad är bättre med det objektivet? Förutom IS då.

Jo jag har kollat på den blixten, men jag sparar 800 kronor.
Sen undrar jag om ni vet om det är några lokala skatter om man köper en kamera när man är i USA?

Men ser det bra ut i övrigt då?
// Simon

Hej

Jag vet inte vad du har för behov ev en hårdväska, men jag hade hellre valt en mjuk tex lowepro ryggsäck som du letare kan använda när du är ute och fotar.

När man flyger kan man ju lika bra ha en mjukväska då man normalt har den i kabinen (handbagage), dvs där man sitter.

Hade bytt batteriet till pirat istället, alla mina pirat batterier har fungerat bra.

Om du har pengar hade jag försökt valt det nya 18-55mmII IS som skall tydligen vara riktigt bra.

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_1855_3556is/index.htm

Kolla gärna tex Bogen/manfrotto stativen, kan kanske vara något.

Kan kanske också kolla tyska priser, blir ingen extra moms

http://www.ac-foto.com/ac/shop/prei...enue_Digitalkameras&kategorie1=Digitalkameras

Beställer du från Sverige blir det moms från B&H och köper du det i butiken har jag för mig att man betalar lokal skatt på typ 9% som adderas till priset. Skickas det till annan delstat slipper man lokalskatt (förutom Florida?)

Mvh

Omar

simon.400d skrev:
Vad är bättre med det objektivet? Förutom IS då.
IS-versionen har mycket bättre upplösningsförmåga.
Jämför det gamla med det nya med IS.

Sen undrar jag om ni vet om det är några lokala skatter om man köper en kamera när man är i USA?
Ja, som Omar skrev så läggs det på 8-9% skatt i New York.

Tänk också på att du kan riskera att få betala tull och moms när du kommer till Sverige, om tullen får för sig att kontrollera ditt bagage.

Du behöver inte oroa dig för att åka fast i tullen med din nya fotoutrustning såvida du inte har den liggande i orginalkartongerna i en plastpåse du bär i handen, eller eventuellt i orginalkartong nerpackat i ditt bagage.

Om du packar upp allting och lämnar emballaget i USA, skickar hem kvittona med posten och packar ner prylarna i din kameraväska och åker med det som handbagage så är det lugnt. Dom kan aldrig bevisa att du köpt prylarna när du var bortrest.

mvh Fredrik

Hej

Nog ingen större risk med det finns historier med folk som har blivit beslagtagna på sin fotoutrustning och får tillbaka dem när de visat upp kvitton, någonstans i Europa.

Finns även historier där folk har köpt det i ett land, sedan åkt hem, sedan kanske ett år sedan åkt utomlands och när man kommit tillbaka har tullen konfiskerat prylarna tills man kan uppvisa kvitto.

Men jag tror nog inte att risken är så stor, men ser grejorna inte alls använda ut, så vet man ju inte.

Jag hade nog chansat ändå.

Mvh

Omar

Tja, om du kommer glidades genom tullen med en Pelican så har du troligen minskat dina odds rejält med att komma igenom utan att de ber dig öppna den.
Det är dumsnålt att inte välja EX blixten istället för Nissin.

Det är inte jag som ska till USA, utan en bekant som är pilot. Han sa det att om man tar det i bagage väskan så var det inget problem sa han.
Jo det är klart att det skulle vara nästan lika bra med en ryggsäck, har ni några förslag?

Jag såg nu att det fanns ett BH-Kit med
400D, 75-300mm & 430EX m laddare och 8 batt.
Och en lowepro ryggsäck.
Och resten av det andra.

Det blir samma pris!!!

Det måste ju vara bättre? Jag tror at jag skiter i det där objektivet.

Vet ni hur det fungerar med försäkringar och så? Går den på hemförsäkringringen? (länsförsäkringar)

Priset för mig blir iallafall:
8565kr m de lokala skatterna. (varför har dom det?)

MvH Simon

-big kahuna- skrev:
Dom kan aldrig bevisa att du köpt prylarna när du var bortrest.

mvh Fredrik

Risken är sannolikt oerhört liten men det är ändå viktigt att ha klart för sig vem det är som ska bevisa vad. Det är inte dom som ska bevisa att grejorna är köpta utomlands. Det är du som ska bevisa att dom inte är det.

För kännedom (se Omars inlägg här ovanför). Av egen erfarenhet vet jag att det inte blir någon extra skatt om varorna skickas till Florida.

Rätt! Beställer man som svensk och ber B&H skicka det till en god vän med adress i Florida blir skatten 0%.

Jag har funderat en del kring detta och numera köper jag av B&H och de skickar det till min hemadress i Sverige. Moms tillkommer och en mindre tullavgift. Frakten kan i i vissa fall bli rätt giftig men faktum är att man gör sig en hacka trots allt. Det är ju anmärkningsvärt att det är billigare att köpa fotoprylar från USA än att gå till sin lokala fotohandlare (läs: Sverigebaserade). Vem som skörtar upp priserna i Sverige kan säkert diskuteras men vårt påtryckningsmedel som kunder är att handla där man får mest värde för pengarna.

simon.400d skrev:
Vet ni hur det fungerar med försäkringar och så? Går den på hemförsäkringringen? (länsförsäkringar)
För transporten från USA till Sverige lär ingen hemförsäkring gälla. Om du vill försäkra dig mot det mesta när du använder grejorna, så ska du nog teckna en allriskförsäkring (s.k. drulleförsäkring). Det brukar gå att välja som tillägg till hemförsäkringen.

Bäst är nog att ringa till försäkringsbolaget och fråga.

Priset för mig blir iallafall:
8565kr m de lokala skatterna. (varför har dom det?)
Varför skatter finns är nog en ganska filosofisk fråga. Ett enkelt svar är att de finns därför att det går. Stater tar ut skatter där det är lättast att ta ut dem.

Här kan du nog bara få mer eller mindre ogrundat tyckande när det gäller vilka objektiv som är bra eller dåliga.

Titta hellre på tester, på t.ex. photozone.de och the-digital-picture.com. Det finns flera, men jag kommer inte på namnen på rak arm.

WFS) (Graylingman skrev:
Risken är sannolikt oerhört liten men det är ändå viktigt att ha klart för sig vem det är som ska bevisa vad. Det är inte dom som ska bevisa att grejorna är köpta utomlands. Det är du som ska bevisa att dom inte är det.

Menvänta lite nu, det är väl tullen som måste bevisa att det är smuggelgods, inte jag som ska bevisa min oskuld?

Visst är det så, men avsaknad av kvitton för samtliga prylar, som dessutom är helt nya, är nog ett ganska starkt indicium.

Även om inte tullen skulle lyckas bevisa att det rör sig om smuggling så kan de ta utrustningen i beslag medan utredningen pågår, och det kan ju ta sin lilla tid.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar