Annons

3D Matrixmätning med objektiv utan "D"?

Produkter
(logga in för att koppla)

martin_gr3

Aktiv medlem
Hej!

Har köpt ett Zeiss 50/1,4 ZF till min F6:a och allt är fint och så, men tanken slog mig nyligen hur det är med den annars så utmärkta 3D Matrixmätningen. På Nikons originaloptik står D:et för avstånbdsprioriterande autofokus med just 3D Matrixmätningen (3D-delen av betäckningen). Hur blir detta med Zeissen, eller, för all del, med all annan "piratoptik" som saknar D:et?

/Martin.
 
Om jag kommer ihåg rätt så har 3D matrixmätningen inget med D(avstånds)-ringen på objektivete att göra.

D-ringen används vid blixtfotografering. Om det är sant som jag har hört så är den inte exaktare än nära, mellanlångt och långt bort till motivet.
 
"6. Are the ZF lenses compatible to the following cameras: Nikon F6, D200, D2 series?
By specifying lens data (focal length and maximum aperture) using the "Non-CPU Lenses" menu option, it is possible to access a variety of CPU lens functions when using a manual focus lens.
If focal length is set in the camera menu:
Use Automatic power zoom with attached Speedlights
Lens focal length is listed in playback photo info display
If maximum aperture is set in camera menu:
Aperture value displayed in top control panel and viewfinder
Flash level is adjusted to changes in aperture
aperture is listed in playback photo info display
If focal length and maximum aperture is set:
Enables color matrix metering
improves precision of center weighted and spot metering, i-TTL ballanced fill-flash for digital SLR
multi-sensor balanced fill-flash"

Detta bör, vad jag kan förstå, innebära att om man bara redovisar brännvidd och max bländare, vilket jag gjort, så funkar allt som vanligt.
 
martin_gr3 skrev:

Detta bör, vad jag kan förstå, innebära att om man bara redovisar brännvidd och max bländare, vilket jag gjort, så funkar allt som vanligt.

Men observera att du "bara" får "color matrix metering" och inte 3D-matrismätning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.