Annons

360 panorama. Sigma 4.5mm eller sigma 8mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel-San

Medlem
Har börjat intressera mig för panorama bilder och QTVR.

Jag har en Canon eos 40d och fundera på att köpa mig ett fisheye objektiv.
Det jag undrar är om jag ska köpa Sigmas 8mm fisheye som många tycks använda till QTVR ihop med en icke full-sensors kamera.
Eller ska jag vänta tills Sigmas nya fisheye 4.5mm kommer i februari som ger fisheye bilder med hel cirkel.

Vad skulle fördelen vara att använda 8mm?
Mer foton runt i ett 360 graders panorama och där med högre upplösning.

Fördelen med ett 4.5mm är väl att man inte behöver fota max mer än 3-4 foton runt i ett 360 grader panorama.

Är det någon som har några ideer och funderingar om detta????

Tack på förhand

Beror på vilkenprogramvara du tänker använda antar jag. Panoweaver kan göra 360x180 av två cirkulära fisheyebilder ( om bildvinkeln är något mer än 180 grader ).

Upplösningen blir inte högre, men du får en bild bestående av fler pixlar om du fotar med 8mm.

Jag använder ett manuellt Peleng 8mm, hade inte råd med Canon. Det fungerar bra tycker jag. Får med 170 grader ca på min Canon 350d. Tar ca 6 bilder runt om ( rejäl överlappning då jag sätter ihop allt manuellt i Photoshop ) samt en markbild och en himmelbild så jag får med precis allt ( även mina fötter =) )

Tack för ditt svar...

Att ta 6 st bilder verkar helt ok att foto "runt" med ett 8mm och det innebär fler pixlar vilket jag vill ha.

Kanske är överdrivet mycket fisheye med en 4,5mm??

Använder du stativ ner du fotar runt eller kör du på frihand....

Verkar som att fota runt 4st kort är lätt gjort på frihand. 6st kanske blir mer klurigt eller spelar det ingen roll om man har en ordentlig överlapp på korten.
Programmet PTgui verkar ju också lappa ihop det mesta.

Såg ett intressant panoramahuvud som heter 360precision, dyrt dock men verkar ju smidigt om man vill ha längre slutartider.

Tack igen

Jag gör det på nästan fri hand. Roterar kameran runt linsens nodpunkt med ett märke på linsen ovanpå ett vanligt stativ. Så långa exponeringar kan jag inte göra. Men jag gillar att jag kan ta ett panorma närsomhelst untan alltför mycket tillbehör.

Ahh.. Även om inte kameran sitter på stativ så blir ju alltså stativet en bra referenspunkt för att snurra runt nodpunkt.

Läste också om snöre runt nodpunkten i en vikt ner till marken, kan ju vara något också för att slippa allt för mycket utrustning. Man vill ju vara flexibel och snabb.

Är väldigt nyfiken på hur det blir att svetsa samman bilderna efteråt, verkar som de flesta programmen löser små vinkelfel m.m. bara man snurrat runt nodpunkten hyfsat så ser der ok ut sen.

Man kan iaf fall testa på innan man lägger pengar på ett dyrt panoreringshuvud. Eller tar fram svetsen och bygger ett eget.

Såg dina 360 bilder via din hemsida, rikigt häftiga.

Jag reser mycket och för mig är det de perfekta reseskildrings bilderna man kan göra.... inte alltid ens vänner uppskattar ett gammalt tempel på bild tex. men om de får styra runt själv i en 360 värld så är det alltid intressanter tror jag.

Kul, kul med detta och spännande. nytändning i fotandet... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar