Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

360 graders panorama

Produkter
(logga in för att koppla)
En fråga aningen OT men ändå ang detta, nån som vet om två lika stora bilder pixelmässigt men den ena är komprimerad 25% jpeg och den andra är 100% är de lika krävande att visa för grafikkortet?

När du packar upp en jpeg blir den alltid lika stor som originalet, du kan alltså inte vinna något i prestanda genom att använda högre komprimeringsgrad.
 
Okej, tänkte liksom att eftersom bilden är mindre så blir det mindre även i minnet och prestanda blir över till annat. Men det är nog som du skriver att "uppackad" så blir ju filen lika stor ja, så måste det va. :)
 
När du packar upp en jpeg blir den alltid lika stor som originalet, du kan alltså inte vinna något i prestanda genom att använda högre komprimeringsgrad.

Nu är jag här också :) men fattar jag er rätt så kan en sparat jpeg i högsta upplösning inte bli bättre genom att spara om den som en okomprimerad TIFF fil ?

/Per
 
Jag skalade ner bilden till 8000px bredd och nu funkar det, skulle också tro att det har med grafikkortet att göra vid högre upplösning.
Vet du om man kan "lära" Deval att starta på ett visst ställe i svepet?

/Per

Om man skickar en vanlig jpeg-bild till DevalVR så har DevalVR inget sätt att veta att den ska börja på något speciellt ställe. Den börjar på samma ställe varje gång, och du skulle bli tvungen att göra en annan jpeg-bild i så fall om startläget inte duger.

I Quicktime-filer däremot finns defaultvärden för startläget. Du kan testa med mina filer. Den första bilden t.ex. heter
www.lysator.liu.se/~john/qtvr/gotakanal2.html
och quicktime-filen finns på
www.lysator.liu.se/~john/qtvr/gotakanal2/gotakanal2.mov

Ladda ner mov-filen och dra den till DevalVR. Välj ett startläge som ser bra ut (inklusive zoom) och klicka på knappen som ser ut som en quicktime symbol ("save current camera values as initial in QTVR file").

Jag använder PTGui för att göra mina QTVR-filer, men det finns säkert gratisprogram som kan konvertera från jpeg till QTVR också. Jag har dock inte undersökt saken.

/John
 
Nu är jag här också :) men fattar jag er rätt så kan en sparat jpeg i högsta upplösning inte bli bättre genom att spara om den som en okomprimerad TIFF fil ?

/Per

Nej den blir inte bättre, men om du hade sparat som jpeg igen skulle bilden kunna bli sämre. Jpeg komprimeringen körs alltid på den uppackade bildfilen utan hänsyn till om den har varit jpeg-komprimerad förut. Så det finns en vinst med att spara även jpeg-bilder som tiff om du har gjort ändringar i bilden, komprimerad eller inte (tiff komprimeringen är helt förlustfri).
 
Om man skickar en vanlig jpeg-bild till DevalVR så har DevalVR inget sätt att veta att den ska börja på något speciellt ställe. Den börjar på samma ställe varje gång, och du skulle bli tvungen att göra en annan jpeg-bild i så fall om startläget inte duger.

I Quicktime-filer däremot finns defaultvärden för startläget. Du kan testa med mina filer. Den första bilden t.ex. heter
www.lysator.liu.se/~john/qtvr/gotakanal2.html
och quicktime-filen finns på
www.lysator.liu.se/~john/qtvr/gotakanal2/gotakanal2.mov

Ladda ner mov-filen och dra den till DevalVR. Välj ett startläge som ser bra ut (inklusive zoom) och klicka på knappen som ser ut som en quicktime symbol ("save current camera values as initial in QTVR file").

Jag använder PTGui för att göra mina QTVR-filer, men det finns säkert gratisprogram som kan konvertera från jpeg till QTVR också. Jag har dock inte undersökt saken.

/John

Det här fattar jag inte riktigt....menar du att jag först måste öppna min fil i QvickTime för att sedan göra någon inställning därifrån?

/Per
 
Jag må vara trög eller ej ;) men var hittar jag startfilen i Qvicktime och hur exakt överför jag den till DevalVR ???

/Per

"Startfilen"? Du ska öppna mov-filen (som är på Quicktime-format), antingen min exempelfil som du får ladda ner eller din egen som du får göra själv, i DevalVR. När du gjort det så kan DevalVR spara defaultvärden i själva mov-filen.
 
"Startfilen"? Du ska öppna mov-filen (som är på Quicktime-format), antingen min exempelfil som du får ladda ner eller din egen som du får göra själv, i DevalVR. När du gjort det så kan DevalVR spara defaultvärden i själva mov-filen.

Nu har jag äntligen fått det att funka...HURRA :eek:)
Det slutade med att jag fick ladda hem em Trialversion av PTGui och mycket riktigt där fanns möjligheten att convertera JPG-fil till QTVR-fil.
Jag hittade inget gratisprogram som converterar ovan nämnda, kanske någon som vet?
Hur är det tappar bilden synbar kvalitet av converteringen vid visning med DevaltVR?
Jpg kvaliten är ju förinställd på 70% bör man ändra något på inställningen?

/Per
 

Bilagor

  • Namnlöst-1.jpg
    Namnlöst-1.jpg
    76.2 KB · Visningar: 358
Nu har jag äntligen fått det att funka...HURRA :eek:)
Det slutade med att jag fick ladda hem em Trialversion av PTGui och mycket riktigt där fanns möjligheten att convertera JPG-fil till QTVR-fil.
Jag hittade inget gratisprogram som converterar ovan nämnda, kanske någon som vet?
Hur är det tappar bilden synbar kvalitet av converteringen vid visning med DevaltVR?
Jpg kvaliten är ju förinställd på 70% bör man ändra något på inställningen?

/Per

Jag brukar använda defaultinställningen 70% och ser ingen avgörande försämring. Testa själv.
 
DevalVR

När jag spelar upp mina 360gr panoramabilder på PC:n med DevalVR rör sig bilden mjukt och fint. Spelar jag däremot upp en musikfil (MP3) samtidigt skakar, vibrerar programmet konstant.
Någon som vet vad detta beror på?

/Per
 
När jag spelar upp mina 360gr panoramabilder på PC:n med DevalVR rör sig bilden mjukt och fint. Spelar jag däremot upp en musikfil (MP3) samtidigt skakar, vibrerar programmet konstant.
Någon som vet vad detta beror på?

/Per

Jag löste själv problemet:) Hittade visningsprogramet WPanorama på nätet. Det är otrolgt kompetent, här kan man ställa in det mesta så som hastigheten på rotationen av panoramat, startposition, lägga till ljudfiler och spara i en massa olika format ex.HDTV och mycket, mycket mer. Här kan jag ställa in bästa möjliga resultat för just min dator.

Vill också slå ett slag för Microsofts ICE panoramastitcher program.
Har testat det nu några dagar och måste säga att även det funkar otroligt bra. Det känner även automatiskt av om det är cylinder eller planpanorama. Jag har testat 3-4 andra panoramastitcher program. Men ICE sopar banan från de andra:)

Bägge de här programen rekommenderas starkt till panoramafantasten, att det sen är gratisprogram gör väl inte saken sämre ;)

/Per
 
Jag löste själv problemet:) Hittade visningsprogramet WPanorama på nätet. Det är otrolgt kompetent, här kan man ställa in det mesta så som hastigheten på rotationen av panoramat, startposition, lägga till ljudfiler och spara i en massa olika format ex.HDTV och mycket, mycket mer. Här kan jag ställa in bästa möjliga resultat för just min dator.

Vill också slå ett slag för Microsofts ICE panoramastitcher program.
Har testat det nu några dagar och måste säga att även det funkar otroligt bra. Det känner även automatiskt av om det är cylinder eller planpanorama. Jag har testat 3-4 andra panoramastitcher program. Men ICE sopar banan från de andra:)

Bägge de här programen rekommenderas starkt till panoramafantasten, att det sen är gratisprogram gör väl inte saken sämre ;)

/Per

Missade länkarna:
http://www.wpanorama.com/wpanorama.php?r=1253438544
http://research.microsoft.com/en-us/um/redmond/groups/ivm/ICE/

/Per
 
Jag har hållit på med 360 graderspanorama en kort tid men inte varit nöjd med resultatet då jag använt QuickTime-player. Därför blev jag jätteglad då jag läste denna forumtråd och fick vetskap om DevalVR. Vilket lyft! Jag har gjort några panoramabilder som ni kan kolla på här: http://www.fridsamt.se/360/360-3.htm
Kom gärna med kritik om jag kan göra något bättre eller annorlunda.
 
Jag har hållit på med 360 graderspanorama en kort tid men inte varit nöjd med resultatet då jag använt QuickTime-player. Därför blev jag jätteglad då jag läste denna forumtråd och fick vetskap om DevalVR. Vilket lyft! Jag har gjort några panoramabilder som ni kan kolla på här: http://www.fridsamt.se/360/360-3.htm
Kom gärna med kritik om jag kan göra något bättre eller annorlunda.

Fina panoramor, men samma problem som jag hade uppstår här när jag tittar på dom med DevalVR. Nämligen att programmet hackar. Det kan bero på min dator,jag vet inte, men när jag skalade ner mina panoramor till max 8000-9000pix. funkade det. Jag provade att köra musik till (MP3) men det gick aldrig att få programmet stabilt med den kombinationen.
Efter mycket letande på nätet hittade jag detta: http://www.wpanorama.com/wpanorama.php?r=1253438544
Vips..öppnades helt andra möjligheter för min del...att kunna göra panoramor med ljud, musik och en hel uppsjö av inställningsmöjligheter är riktig nice!!!
Här kan jag även finjustera hastigheten på rotationen plus en massa annat.
Att sen programmet är Freeware gör ju inte saken sämre :)

Visst är det kul med panoramabilder...har precis beställt Manfrottos panoramhuvud 300N...;)

Keep on paning :eek:)

/Per
 
360 panoramabild

Hej !

Tittade lite på denna tråden då jag sökte på panorama..

Jag skulle vilja göra ett panorama som man kan titta i åt alla håll , men vet inte riktigt hur många bilder som krävs och hur man kör ihopa dem.

Ett vanligt panorama kan jag göra i cs4 med överlappande bilder .. Det är inga problem .
Men det är när jag kommer till att göra ett panorama som man står i och kan titta åt alla håll jag går bet
på hur jag gör..?

Jag kör fullformat med ett 28mm objektiv (har inge fisheye)

Sen såg jag att man kunde köpa objektiv med spegelkupol inne i sig så man bara behövde ta en bild sen var det klart .. Frågan är ju hur bra kvaliten blir på den bilden ? Fördelen är att man fryser ev. rörelser medan när man fotar flera bilder kan få problem med rörelser i motivet/bilden..
 
Hej !

Tittade lite på denna tråden då jag sökte på panorama..

Jag skulle vilja göra ett panorama som man kan titta i åt alla håll , men vet inte riktigt hur många bilder som krävs och hur man kör ihopa dem.

Ett vanligt panorama kan jag göra i cs4 med överlappande bilder .. Det är inga problem .
Men det är när jag kommer till att göra ett panorama som man står i och kan titta åt alla håll jag går bet
på hur jag gör..?

Jag kör fullformat med ett 28mm objektiv (har inge fisheye)

Sen såg jag att man kunde köpa objektiv med spegelkupol inne i sig så man bara behövde ta en bild sen var det klart .. Frågan är ju hur bra kvaliten blir på den bilden ? Fördelen är att man fryser ev. rörelser medan när man fotar flera bilder kan få problem med rörelser i motivet/bilden..

Hej!

Ladda hem denna så löser det sig: http://research.microsoft.com/en-us/um/redmond/groups/ivm/ICE/

ett mycket bra program för att sy i hop bilderna...dessutom gratis. Det gör allt från "raka" panoramor till 360° pano.

Enklast blir det förstås om du har ett stativ med panoramahuvud :)

/perhel
 
Jag gör 180x360 panoramor och efter att jag satt ihop alla delarna spara jag som en jpg och använder sen Make Cubic från Apple som är gratis och som gör ett QuickTime panorama av det. MakeCubic finns nog bara för Mac

För pc finns tex http://gardengnomesoftware.com/pano2qtvr.php som är gratis för icke kommersiella ändamål.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.