Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

360 graders panorama

Produkter
(logga in för att koppla)
panorama

Tack för infon ..

Såg att jag kanske var lite otydlig.

Det jag vill göra är ett panorama där man kan titta åt alla håll . dvs både upp och ner och ha full täckning.

De panorama jag lyckas med är det man kan stå inne i och titta runt , samt lite upp och ner.

Men då saknas en bit av taket/himmlen och golvet/där jag står. Hur tar jag de bilderna och får in i de olika programmen ?

Edit ( jag såg nu att det var cubic panorama jag var ute efter , ska läsa på lite mer på sidan ni rekommenderade pano2qtvr)

/Kristian
 
Senast ändrad:
Ser ut som en bra tutorial ovan ....

Jag kör budgetlösning och använder ett 8mm fisheye, stitchar manuellt i Photoshop ( lite bökigare ) och använder en skruv med två muttrar som "panorama"-huvud för 360x180. Billigt och inte så skrymmande =)
Här exempel på tre typer av panoramahuvuden , ett normalt man köper, ett hemmagjort av vinklad plåt och så min egen som är minst.

http://2.bp.blogspot.com/_AirWc2oO-7k/SeEA05bj_4I/AAAAAAAAA-I/OEO87Flpyx4/s1600-h/panotools.jpg

Jag har mätt ut nodpunkten på mitt fisheye och fäst en gummiplupp där, som sen får vila i muttern på stativet. Har ett vattenpass på kameran så jag får det hyfsat rakt.
Ingen tysk millimeterprecision men fungerar lagom för mina behov.

Här är några exempel på panoraman jag gjort.

http://www.pellepiano.com/qtvr/peleng/telefonkiosk_london.html
 
Ser ut som en bra tutorial ovan ....

Jag kör budgetlösning och använder ett 8mm fisheye, stitchar manuellt i Photoshop ( lite bökigare ) och använder en skruv med två muttrar som "panorama"-huvud för 360x180. Billigt och inte så skrymmande =)
Här exempel på tre typer av panoramahuvuden , ett normalt man köper, ett hemmagjort av vinklad plåt och så min egen som är minst.

http://2.bp.blogspot.com/_AirWc2oO-7k/SeEA05bj_4I/AAAAAAAAA-I/OEO87Flpyx4/s1600-h/panotools.jpg

Jag har mätt ut nodpunkten på mitt fisheye och fäst en gummiplupp där, som sen får vila i muttern på stativet. Har ett vattenpass på kameran så jag får det hyfsat rakt.
Ingen tysk millimeterprecision men fungerar lagom för mina behov.

Här är några exempel på panoraman jag gjort.

http://www.pellepiano.com/qtvr/peleng/telefonkiosk_london.html


Jag tittade på idg.se länken och den förklarar ju ganska bra hur man gör med ett 8mm fisheye.
Kan man göra ett "heltäckande" panorama med både tak och golv med tex ett 28 mm eller ett 17 mm objektiv? Eller det täcker inte upp tillräckligt stor yta för en bild upp och en bild ner för att knyta ihop sfären..?
 
Ja det borde fungera men att man får använda mycket mer av "golv" och "tak" bilderna då för att täck upp.

Man kan också köra två "varv" så att säga ( kallas multirow ). Men blir ju knöligare.
 
I teorin får du bättre och bättre slutresultat ju längre bränvidd och ju fler enskilda bilder du använder. Men visst blir det mer jobb!
 
Med 17mm skulle det kanske kunna gå att fota en rad (stående kamera) och en rakt upp och en ner om programmet sen kan hantera det, så gör jag med mitt fisheye.
 
Piggar upp tråden lite.

Jag har provat en del och tackar för programtipsen ovan. Har gjort panos ganska länge men gjorde mitt första VR pano idag. Nu undrar jag vilken den smidigaste vägen vore att gå om man idag har Adobes programvaror samt vill publicera VR panos i flashmiljö. Endast gratisalternativ är av intresse.

Testet jag gjorde idag var bara att sätta ihop ett två raders 360 pano i ps och detta provade jag i både cylindrical och spherical läge. Men spherical verkar inte funka något vidare. Jpgfilen blev som en sinusvåg?! Sedan kollade jag resultatet i ovan nämnda DevalVR. Det ser ok ut men inte helt perfekt. Misstänker att det beror på att outputen var cylindrical? Bilderna tagna med en 24mm optik på ett FF-hus kanske ska tilläggas.

Jag undrar också vilket objektiv man ska satsa på om man väljer mellan Sigmas 14/2.8 som inte säljs ny längre (?), samt samyangs 14 mm alternativ...
Kameran som objektivet ska sitta på är en 5D2 och jag har redan ett VR huvud.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.