Annons

360 bilder med en 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

makerlind

Medlem
Hej,

Undrar om det finns något objektiv på marknaden för att ta riktigt bra 360 (panorama) bilder med min Canon 10D?

/Marcus

Vad jag vet finns det inga panorama objektiv i Canons EF serie, ingen större poäng med det heller för den delen, speciellt inte för en digitalkamera med fast storlek på sensorn ;)

Det är väl bara att välja den brännvidd man önskar och sedan antingen beskära bilden till panoramaformat, eller panorera med kameran på stativ för att sedemara sy ihop bilderna i datorn. Det finns flera program för just detta.

Eventuellt vill du kanske ha ett speciellt panoramahuvud på stativet.

Mina två öre bara

Bara att sätta ett vidvinkelobjektiv (typ 20-24mm) gärna kameran i höjdformat. Sätta kameran på ett stativ med panoramahuvud och ta bilder med 5 graders steg. Sen tar du dina bilder och lyfter in dem i det medföljande programmet (till din 10D) Photostitch, så fixar den resten.

Men Sigmas 8mm är ju ett fisheye, det blir ju inte sammma sak som panorama.

Då får du en rund bild på 20-25 mm nånting.

Ett vanligt 15-20 mm funkar nog bättre, och sedan ett gäng bilder med några graders vridning mellan varje, sen in i programmet bara.

Testa panoramafactory annars om du inte gillar Canons egna.

http://www.panoramafactory.com/download.html

Jorå, med sigmas 8mm får du en fullcirkel, om du tar 4 bilder, så kan du ta bilderna "på fri hand" utan stativ, det kan vara bra vid situationer när du inte kan använda stativ. När man tar panoramabilder så vill man ju försöka ta så få bilder som möjligt , men ändå få ett bra ut-resultat..

Dessutom så kan du med sigmas 8mm få ett sfäriskt panorama, med ett 14-15mm objektiv måste du ta otroligt många bilder för att uppnå samma effekt.

Fantastisk rubrik på tråden!

Frågan måste förtydligas för att få ett bra svar. Handlar det om ett smalt panorama med extrem detaljrikedom är det ju tele som gäller...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar