Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
35mm instället för 50mm
- Trådstartare goldmund
- Start datum
PerFogelberg
Aktiv medlem
Ett objektiv på 35 mm kommer alltid att vara just 35 mm. Objektivet förändras inte bara för att man sätter det på en digitalkamera.
Ett normalobjektiv på en digitalkamera är ungefär 35 mm. Längre brännvidder kallas för teleobjektiv.
Huruvida ett normalobjektiv är bra för porträttfoto är en smaksak.
Ett normalobjektiv på en digitalkamera är ungefär 35 mm. Längre brännvidder kallas för teleobjektiv.
Maxe
Aktiv medlem
PerFogelberg skrev:
Ett objektiv på 35 mm kommer alltid att vara just 35 mm. Objektivet förändras inte bara för att man sätter det på en digitalkamera.
Du kan använda vilken glugg som helst som porträttglugg (bortsett från fisheye möjligtvis). 35'an fungerar helt okej, allt beror ju på vilket avstånd till objektet du vill ha.
// Maxe
avslutat_bj
Aktiv medlem
Maxe skrev:
bortsett från fisheye möjligtvis
http://images.google.se/images?hl=sv&q=portrait+fisheye
perstromgren
Aktiv medlem
Jag har själv haft problem med denna fråga, men jag tänker så här:
Porträtt tas lämpligen på ett visst avstånd för att det ska uppta en lagom stor del av bilden och bildvinkeln ska bli lagom. Detta avstånd varierar med brännvidden.
Du ställer dig på lagom avstånd från modellen och väljer en brännvidd som fyller upp formatet. Då får du olika brännvidder för APS-c och film, kanske just 35mm respektive 52 mmm i som i ditt fall.
Själv föredrar jag något längre brännvidd, 57 mm respetive 85mm.
Per.
Porträtt tas lämpligen på ett visst avstånd för att det ska uppta en lagom stor del av bilden och bildvinkeln ska bli lagom. Detta avstånd varierar med brännvidden.
Du ställer dig på lagom avstånd från modellen och väljer en brännvidd som fyller upp formatet. Då får du olika brännvidder för APS-c och film, kanske just 35mm respektive 52 mmm i som i ditt fall.
Själv föredrar jag något längre brännvidd, 57 mm respetive 85mm.
Per.
schang
Aktiv medlem
Om vi ändå är inne på att märka ord ;-), så skall det väl tilläggas och förtydligas att ett normalobjektiv på en digitalkamera med sensor i APS-C-storlek har en brännvidd på ca 35 mm... Ett normalobjektiv i t.ex. en kameramobil har en brännvidd på endast några millimeter.PerFogelberg skrev:
Men, det var ju inte de som frågan handlade om. Jag föredrar själv lite längre brännvidder för porträtt, motsvarande ca 70-100mm för 35mm-film. Men 35:an funkar säkert bra den med. Som sagt, en smaksak.
Makten
Aktiv medlem
30 mm, bländare 1,4: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/835376.htm
Det blir ju en aning "vidvinkligt" för att vara ett porträtt, men visst funkar det. Perspektivet blir inte så neutralt som med en längre glugg.
Det blir ju en aning "vidvinkligt" för att vara ett porträtt, men visst funkar det. Perspektivet blir inte så neutralt som med en längre glugg.
Dajo
Aktiv medlem
Fördelen med att använda tele till porträtt är att man får med mindre av bakgrunden samt att man får kortare skärpedjup.
Båda faktorerna gör att motivet friläggs bättre och behovet av snygg bakgrund minskar.
Hade jag haft en studio hade jag nog valt ca 100mm på en dslr med APC-sensor.
Hade jag haft en 35mm DSLR/filmkamera (Canon 5D/Nikon F6 osv) hade jag valt 85mm.
Båda faktorerna gör att motivet friläggs bättre och behovet av snygg bakgrund minskar.
Hade jag haft en 35mm DSLR/filmkamera (Canon 5D/Nikon F6 osv) hade jag valt 85mm.
Zoso
Aktiv medlem
Dajo skrev:
Fördelen med att använda tele till porträtt är att man får med mindre av bakgrunden samt att man får kortare skärpedjup.
Du menar väl tvärtom, om inte, varför föredrar du en längre brännvid på en APS-C ?
/kent.
Dajo
Aktiv medlem
Zoso skrev:
Du menar väl tvärtom, om inte, varför föredrar du en längre brännvid på en APS-C ?
/kent.
Visst ska det vara tvärtom...
Henrik Davidsson
Aktiv medlem
Jag gillar portätt av typen Portätt i Miljö, vanliga i exempelvis Dagens Nyheter och dokumentära reportage. Jag vet inte vad de använder för brännvidder men skulle kunna tänka mig att 35 (52) fungerar ypperligt.