Annons

350d vs Pentax K100d

Produkter
(logga in för att koppla)

ESS

Aktiv medlem
Som topic, planerar att köpa en systemkamera ganska snart och velar mellan dessa kameror. Finns det bra prisvärd optik till pentax? Är autofokus mycket långsammare på pentax eller beror det enbart på optiken? Alla tankar och funderingar av intresse.
Gärna svar med motivering och inte bara "350d!!"

Alla jag läst om som testat K100D talar om en avservärt snabbare och säkrare autofokus. Tydligt vassare än på istD som i sin tur är snabbare än DS/DL. Jag tycker inte min istD är långsam men allt kan ju bli bättre :)

Det finns gott om riktigt bra Pentaxoptik men hur den står sig prismässigt mot Canons har jag dålig koll på. Mycket är nyframtaget för aps-c formatet vilket bör kunna göra optiken billigare och mindre med bibehållen prestanda.

Pentax objektivkarta men nya linser 2005-2006.

http://dc.watch.impress.co.jp/cda/parts/image_for_link/44303-3291-11-2.html

Skall bli spännande att se fortsättningen 2007-->
där man kan förmoda det blir en del nya telen.

Hur är det med funktioner kontra Canonkameran? Det har väll funnits lite mer funktioner mm på Canonkameran? Tex ta JPG+RAW samtidigt (som jag ställde fråga om i en annan tråd) är det fixat? Något mer som är "fixat"?

Nej jag tror snarare att det är tvärt om. Pentax brukar se till att ha med viktiga funktioner även i sina billigare kameror. Spotmätning, nedbländning från kamerahuset, följande autofokus, manuell vitbalans, spegeluppfällning,
ISO 3200 etc..

Vet inte om det går att plåta RAW+JPG samtidigt på K100D. På vilket sätt är det bra?

Haha jag vet inte om jag har någon användning av det om jag ska vara ärlig. Har läst lite fototidningar innan jag ska köpa kamera o i en artikel om RAW-fotografering så tog de upp att just det var en bra sak.

Kör man med det (JPG+RAW) så kan man först kolla om JPG-bilden är bra och köra på den och skulle man vilja laborera så kan man använda RAW-filen och göra det (man kan ju göra mycket mer med en RAW-fil). Däremot om man bara skulle fota i RAW så måste man mixtra med bilden varken man vill eller inte. Och bara med JPG så mister man ju möjligheten med RAW. Men som sagt om jag sedan i praktiken kommer att använda det är en annan sak. Tycker dock det är bra om möjligheten finns.

Rätta mig om jag har fel ni som är lite mer erfarna än mig.

hmm men samtidigt måste det ta upp mer av minnet och det blir fler filer att hantera. Jag plåtar bara i rawformat och man kan enkelt göra jpg filer i rawprogrammet.Det går bra att göra automatiskt på flera bilder i en följd så man behöver inte mekka med varje bild om man inte vill.

Ok, och de blir lika bra som kameran skulle gjort dem till jpg från början med automatisk inställning? Isåfall kanske man inte ska ha det med i åtanke när man väljer kamera? Och ja givetvis käkar det minne.

fringie skrev:
Ok, och de blir lika bra som kameran skulle gjort dem till jpg från början med automatisk inställning?

Det blir med precis samma inställningar som kameran hade när man tog bilden så det bör bli ett mycket liknande resultat. Eftersom det är en annan programvara som gör jpgn kan det finnas skillnader såväl till det bättre som sämre, men det tror jag är mer teoretiskt i så fall.

fringie skrev:
Kör man med det (JPG+RAW) så kan man först kolla om JPG-bilden är bra och köra på den och skulle man vilja laborera så kan man använda RAW-filen och göra det
Jag använder RAWshooter som RAW-konverterare & får upp bilderna som dom hade blivit i Jpeg, alltså i avseende på vitbalans mm alltså som kameran var inställd. Sen kan jag skruva hur jag vill på det... Jag kan även bläddra mellan bilderna på ett bättre sätt än vad jag kan med jpeg i windows & har en fin överblick.

Jag körde RAW+Jpeg på min D7D i början men upptäckte att jag bara slösade på minne samt hade en massa Jpegfiler liggandes på hårddisken som jag aldrig utnyttjade. Samtidigt så är det konstigt att Pentax inte har denna funktion som så många av någon mycket mysko anledning vill ha, dom kunde ju åtminstone haft det av försäljningsskäl:) Du behöver alltså inte sakna det om du använder en smidig RAWkonverterare.

Ja ja, RAWshooter som jag nämnde har jag rekommenderat länge men tyvärr så har det sålts till Adobe som kommer att lägga ned det i dess nuvarande version. Däremot så kommer dom att göra en ny version som ser mycket lovande ut men dock kommer att kosta en del, till skillnad från RAWshooter som du fortfarande kan dra hem gratis från www.pixmantec.com
RAWshooter essentials är gratisversionen som är en lätt nedbantad men fullt fungerande version...

Herregud, köp Pentax! 350D är den i särklass tråkigaste DSLR jag hållit i min hand, dock en bra kamera för övrigt om man kan stå ut med dess pyttesökare. Snabb & mätbart bättre bildkvalite, alltså i 100% förstoring när man fingranskar, något bättre brusvärden vid högre känsligheter. Sen så vet inte jag hur Pentax möjligtvis förbättrat dessa grejor på denna nya kamera så det är möjligt att dessa skillnader är mindre än med tidigare Pentaxmodeller? Hur det nu är med detta så är det inga skillnader du ser på skärm vid normal visning eller på papper upp till A4-förstoringar & de ergonomiska skillnaderna mellan olika kameror är oftast klart större än de bildkvalitetsmässiga skillnaderna så känn på dem & titta in i sökaren & bedöm själv.

Den största fördelen Canon har är dess enorma utbud av objektiv men då måste man fråga sig, vad behöver jag & hur mycket pengar är jag beredd att lägga ut. Det är nämligen ganska så dyrt att ta del av C:s fina objektivpark... Om du nu bestämt dig för att satsa på en profesionell framtid som fotograf & nu ska börja bygga på ett fint, stort system så gäller Canon.

Annars, kika på Pentax objektivutbud samt vad som finns av tredjepartstillverkare typ Sigma, Tokina & Tamron & fundera på om det räcker. För de flesta av oss gör det det & jag rekommenderar verkligen ett antal objektiv från tredjepartstillverkarna, oerhört prisvärda & inte alltför sällan optiskt lika bra eller bättre än långt dyrare originaloptik oberoende av märke. Märkesoptik kan ju vara dyrt även till Pentax, därför så är det ju fint att veta att de s.k "pirattillverkarna" finns & ofta håller mycket bra kvalite till ett bättre pris.

För övrigt, för att krångla till det lite för dig:) så finns ju även Olympus, Nikon samt Sony som tagit över Konica Minolta & snart släpper värstingen av instegsmodellerna, kolla in denna här

//Larsa

Senast ändrad:
ESS skrev:
Så vad har vi kommit fram till? :)

350 eller k100?

Instämmer i stort med vad Larsa skriver.

Pentax pga den fina optiken, bildstabiliseringen i huset, sökaren, funktionaliteten, och byggkvalitén.

Så finns det seriösa testare som rankar bildkvalién på Pentax DS som lika bra eller bättre än på 350:n, men det som är viktigast för den är trots allt optiken.

Har man behov av teleoptik större än 300 mm är Canonen kanske smartare i dagsläget.Visst är det också en fördel med 8 mp men bara en marginell sådan.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar