fringie skrev:
Kör man med det (JPG+RAW) så kan man först kolla om JPG-bilden är bra och köra på den och skulle man vilja laborera så kan man använda RAW-filen och göra det
Jag använder RAWshooter som RAW-konverterare & får upp bilderna som dom hade blivit i Jpeg, alltså i avseende på vitbalans mm alltså som kameran var inställd. Sen kan jag skruva hur jag vill på det... Jag kan även bläddra mellan bilderna på ett bättre sätt än vad jag kan med jpeg i windows & har en fin överblick.
Jag körde RAW+Jpeg på min D7D i början men upptäckte att jag bara slösade på minne samt hade en massa Jpegfiler liggandes på hårddisken som jag aldrig utnyttjade. Samtidigt så är det konstigt att Pentax inte har denna funktion som så många av någon mycket mysko anledning vill ha, dom kunde ju åtminstone haft det av försäljningsskäl
Du behöver alltså inte sakna det om du använder en smidig RAWkonverterare.
Ja ja, RAWshooter som jag nämnde har jag rekommenderat länge men tyvärr så har det sålts till Adobe som kommer att lägga ned det i dess nuvarande version. Däremot så kommer dom att göra en ny version som ser mycket lovande ut men dock kommer att kosta en del, till skillnad från RAWshooter som du fortfarande kan dra hem gratis från
www.pixmantec.com
RAWshooter essentials är gratisversionen som är en lätt nedbantad men fullt fungerande version...
Herregud, köp Pentax! 350D är den i särklass tråkigaste DSLR jag hållit i min hand, dock en bra kamera för övrigt om man kan stå ut med dess pyttesökare. Snabb & mätbart bättre bildkvalite, alltså i 100% förstoring när man fingranskar, något bättre brusvärden vid högre känsligheter. Sen så vet inte jag hur Pentax möjligtvis förbättrat dessa grejor på denna nya kamera så det är möjligt att dessa skillnader är mindre än med tidigare Pentaxmodeller? Hur det nu är med detta så är det inga skillnader du ser på skärm vid normal visning eller på papper upp till A4-förstoringar & de ergonomiska skillnaderna mellan olika kameror är oftast klart större än de bildkvalitetsmässiga skillnaderna så känn på dem & titta in i sökaren & bedöm själv.
Den största fördelen Canon har är dess enorma utbud av objektiv men då måste man fråga sig, vad behöver jag & hur mycket pengar är jag beredd att lägga ut. Det är nämligen ganska så dyrt att ta del av C:s fina objektivpark... Om du nu bestämt dig för att satsa på en profesionell framtid som fotograf & nu ska börja bygga på ett fint, stort system så gäller Canon.
Annars, kika på Pentax objektivutbud samt vad som finns av tredjepartstillverkare typ Sigma, Tokina & Tamron & fundera på om det räcker. För de flesta av oss gör det det & jag rekommenderar verkligen ett antal objektiv från tredjepartstillverkarna, oerhört prisvärda & inte alltför sällan optiskt lika bra eller bättre än långt dyrare originaloptik oberoende av märke. Märkesoptik kan ju vara dyrt även till Pentax, därför så är det ju fint att veta att de s.k "pirattillverkarna" finns & ofta håller mycket bra kvalite till ett bättre pris.
För övrigt, för att krångla till det lite för dig
så finns ju även Olympus, Nikon samt Sony som tagit över Konica Minolta & snart släpper värstingen av instegsmodellerna, kolla in denna
här
//Larsa