Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

350D vs pentax k100 vs olympus e-400

Produkter
(logga in för att koppla)

85Cribba

Ny medlem
Hej! Ber om ursäkt för ännu en "jag ska köpa min första systemkamera" - tråd.. Men hoppas ni har överseende med detta! :)

Jag kan egentligen ingenting om foto men skulle gärna vilja lära mig. Pengar spelar stor roll i valet.

Jag vill kunna ta samma typ av bilder som finns på denna sida: http://www.cali2006.com/
Jag vet att dessa är kraftigt redigerade i photoshop vilket äver är något som jag själv vill hålla på och leka med.

Den egenskap jag leter mest efter är "lättillgänglighet". Den ska vara lätt och rolig att ta med sig!

Jag har kollat upp lite olika paket på pricerunner:

Canon EOS 350D Black + 18-55mm : 5495 kr
Kommentar: ÄR 400D värd o satsa på? Eller duger 350D åt en amatör som jag och det är bättre o lägga mellanskillnaden på annat?


Pentax K100D Black + 18-55 Lens Kit: 5389kr
Kommentar: 6 Mp vs Skakredukion? Har inte tänkt o printa ut särskilt stora saker, ev nån 30 cm x 40cm om man lyckas ta nån bra bild.

Olympus E-400 Black + 14-42mm and 40-150mm Lens Kit: 5395 kr
Kommentar: 2 Objektiv är bättre är ett? Inte hört så mycket om kameran, men antar att den duger fullt utmärkt till semesterbilder?

Vore kul o få lite kommentarer kring dessa, eller om ni har nåt annat paket som kan vara vettigt. Nån nikon-kamera som ni tror kan passa? Andra billigare paket ni kommer på? Priset är tyvärr en stor del av mitt beslut.

lite andra frågor har jag också:
1. Om man vill fortsätta fotografera och köpa till lite andra saker (stativ, blixt, objektiv osv). Är det stor skillnad på utbud o priser mellan olika märken? Glöm inte att jag pratar om standard-saker, exempelvis ett vanligt tele-objektiv eller en blixt som kan användas om man fotar lite på fester.

2. Begagnat: fördelar/nackdelar? Är det stor risk att man köper en kamera som är dålig, Jag vet att jag kommer få svårt att avgöra sånt vid köptillfället eftersom jag inte kan så mycket om kameror. än. Vad bör jag tänka på om jag köper begagnat?

Det var allt jag kom på jusst nu! Tack på förhand!
 
Det var många och en del svåra frågor. Alla kamerorna du listar är små men Olympusen minst.Alla system har vad man kan tänkas behöva för normalt foto. Canons grejer kan man nog snart köpa på ICA men om det är tlräckligt att beställa från tex cybephoto så finns det mesta där.


E400 lockar med sin litenhet men den har också en lite mindre sensor och därför lite högre brus. Sedan ger den andra proportioner på bilden nämligen 4:3 MOT 3.2 för C och P, Det kan vara en samksak men jag gillar 3:2 formatet bättre. Det felsta kompaktkameror ger ett bildförhållande av 4:3

Vill du fota riktigt litet och lätt är pentaxen med sina tre platta pannkaksobjektiv det minsta som finns. kosar en del dock (men bra grejer)

Printa 30x40 cm är ingen problem med en 6 mp kamera¨men du kan ju inte beskära bilderan lika hårt då.


Begangnat, försök få öppet köp en vecka så du hinner kolla att allt fungerar som det skall. Antalet exponeringar bör vara så lågt som möjligt, jag tror det är en kritisk gräns på 30.000 för Canon men lite högre än så för Pentax
 
har du 7000kr kan du få en väldigt trevlig kombo genom att köpa ett Sigma 17-70 objektiv för 2995kr tillsammans med min K100d. Jag har uppgraderat och har ett hus till salu för 4000kr.

Läs om Sigmat här i fotosidans recentionsdatabas eller på cyberphoto.se


Det blir en otrligt mycket roligare kombo än t.ex Canon 350 + kitlins.

*edit, inte ens 1000 exponeringar på min kamera.
 
ESS skrev:
...trevlig kombo genom att köpa ett Sigma 17-70...

Kanske lite ot, frågar för egen del...
Förutom att Sigmat går upp till 70mm och priset, finns det andra fördelar jämfört med Pentax SMC-DA 16-45/4 ED AL?

Nu först ska jag olla recentionerna här på FS :)
(nyvaken)
 
Varför inte en Nikon 40 modell
Den är ju liten o tar mycket bra bilder, om man nu inte är låst till något system....
 
FILM) (ulltand skrev:
Kanske lite ot, frågar för egen del...
Förutom att Sigmat går upp till 70mm och priset, finns det andra fördelar jämfört med Pentax SMC-DA 16-45/4 ED AL?

Nu först ska jag olla recentionerna här på FS :)
(nyvaken)

Närgränsen och att den faktiskt har bättre ljusstyrka är andra fördelar förutom priset och omfånget.
 
Hej igen!

kollade upp D40 och även den verkar passa mig bra. Fick dessutom ett erbjudande från dustin idag om ett kit med D40 som jag kan tipsa om! Verkar ju vara fler som är ute efter en kamera i denna prisklass.

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010109803

D40 + 2 objektiv (18/55 och 55/200) + 1GB minneskort + väska + en Nikon SB-400 blixt om man köper innan 18 juli! Allt för 7995 kr.

Gasnka mycket pengar för mig men som tur är har man lite kontakter o kan fixa personalrabatt på ca 15%, vilket tar ner priset till ca 6800kr. Jag tycker det låter ganska optimalt, borde ta ett tag innan jag har lekt av mig med allt som ingick. Men jag frågar er som har koll: Tycker ni det låter bra? eller ska jag leta vidare?

Kommer avsaknaden av AF- motor i huset påverka? Jag tar för givet att objektiven man får med har egen motor men om man ska köpa till fler, är det en stor extrakostnad att köpa objektiv med egen motor?

Mycket frågor... :) Tacksam för alla svar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.