Annons

350D + minneskort + väska på Dusin, bra köp?

Produkter
(logga in för att koppla)
peterste skrev:
Jag blev shockad av att läsa dustins svar!
Jobbigt otydligt, det e då man känner sig tjatig eftersom man måste fråga på nytt.
Betyder det nu att man ska skicka garanti ärende direkt till service eller agerar dem även som mellan hand? Jag tror att bägge alternativen finns.


Jag har kollat upp garanti frågorna ett bra tag nu och kommit fram till att jag kommer handla från tyskland. Då det kvittar vilken återhandlare man köper av inom canon / nikon europa. Jag kan utnyttja min garanti här i sverige. Vilket gör en 350D kanske 800 - 1000 kr billigare.


Men endast canon produkt med canon optik.
Sigmas eller tamrons service kan jag inte ännu(kanske ska ta och ringa dem imorgon). Även minnes kort blir inköpt hemma i butik, så man inte ska behöva skicka någonting vid garanti behov.

Slutsats:
Bor man nära en service e det frid o fröjd, man kan inhandla canon eller nikon utan att bekymmra sig om frakt vid behov av garantianspråk.
Annars betalar man frakt i vilket fall som helst om man inte köppt i lokal butik.
Alltså antingen frakt till internet butik eller service.

Tack för ditt svar Peter.
Du råkar inte ha någon aning om var man kan kolla upp var dessa Canon-serviceställen finns?
Tänkte om de är utspridda över hela landet eller ej.

Men det måste väl finnas någon på forumet som har erfarenhet av Canon:s garantiservice?
 
Sådär ja, nu har jag ringt till Dustin.

Följande gäller:

- Man ska alltid vända sig direkt till Canon om något fel uppstår med produkten.

- Går varan sönder inom de första två veckorna ska du vända dig till Canon och direkt kunna få din vara utbytt mot en ny.

- Har det gått längre än två veckor ska du vända dig till Canon och då få varan lagad. Alternativt utbytt.

Frågade dessutom om det går att få ett 1gb kort istället för ett 512 mb kort i det där paketet (alltså att man betalar mellanskillnaden)
Men det gick inte.
 
I mina ögon är det bara bra att man skickar direkt till Canon. Det är väl inte någon som på alvar tror att det är cyberphoto som lagar kamerorna. De skickar bara kamerorna vidare till canon för lagning. Har man dessutom otur så tar det några dagar innan reparationer skcikas till canon.

Slutsats: Skicka till canon direkt = snabb service


MVH Uffe
 
Håller med ovanstående. Jag har utnyttjat Canons service direkt och det har funkat bra. Men jag bor ju så att jag kan besöka dom i Aspudden också. Då slipper man ju den tidsfördröjning som uppstår av att skicka den via återförsäljaren dessutom.
 
BugEyes skrev:
Håller med ovanstående. Jag har utnyttjat Canons service direkt och det har funkat bra. Men jag bor ju så att jag kan besöka dom i Aspudden också. Då slipper man ju den tidsfördröjning som uppstår av att skicka den via återförsäljaren dessutom.

Ni har nog rätt!
Bara att hoppas på att den Canon-reparatör man besöker har ett trevligt kundbemötande...
 
oskarrr skrev:
Ni har nog rätt!
Bara att hoppas på att den Canon-reparatör man besöker har ett trevligt kundbemötande...

Eller så hoppas du på att kameran håller god kvalité och inte går sönder så fort du pillar på den. ;)
 
Subdeck skrev:
Eller så hoppas du på att kameran håller god kvalité och inte går sönder så fort du pillar på den. ;)

Hehhe ja det är sant. Har faktiskt kommit på det efter ett tag att det behöver ju faktiskt inte bli något fel på kameran.
 
Godsmack skrev:
Ge mig råd.

Paketet på Dustin + 1GB Ultra II eller paketet + EF 50/1.8 ?


Tja, det beror väl på vad du vill.

Hur kul är 50 mm/1,8 jämfört 50 mm/4,5?

Hur kul är 0,5 Gbyte jämfört med 1,5 Gbyte minner?

Hur kul är 18-55/3,5-4,5 + 50/1,8 med 0,5 Gbyte minne?


Jag kan uttrycka mitt svar så här, att när du plåtar i RAW kommer du önska att du hade mer minne.
 
Godsmack skrev:
Ge mig råd.

Paketet på Dustin + 1GB Ultra II eller paketet + EF 50/1.8 ?

Ja, jag kan väl ge det råd alla andra ger, nämligen att om du är en "avancerad ammatör" så duger kit-optiken gott till att börja med. Efter ett tags användande kan du sedan köpa ett bättre objektiv. Det är ändå en så pass liten skillnad i pris med eller utan objektiv.

Ställer du däremot högre krav på optiken bör du väl undvika kit-optiken och gå på någonting bättre...exakt vad är ju en helt annan diskussion.
 
Om jag nu skulle köpa paketet + EF 50/1.8 så skulle jag ju inte skrota kitobjektivet, precis. Skulle ju använda båda.

Men mer minne är ju också väldigt bra att ha som sagt..

Ajja, ska inte lägga ordern förrän om ca 3 veckor.. så jag har tid att fundera. Men feel free to råda mig hit eller dit. ;)
 
Godsmack skrev:
Om jag nu skulle köpa paketet + EF 50/1.8 så skulle jag ju inte skrota kitobjektivet, precis. Skulle ju använda båda.

Men mer minne är ju också väldigt bra att ha som sagt..

Ajja, ska inte lägga ordern förrän om ca 3 veckor.. så jag har tid att fundera. Men feel free to råda mig hit eller dit. ;)

Jag beställde nyss 350d-paketet med väska å minneskort från Dustin. Hade jag varit rik hade jag köpt ett bättre objektiv istället, men men...jag får spara och köpa i etapper...

antar att det är samma för dig, pengabegränsning alltså. annars hade du väl redan köpt ett rejält minneskort och ett grymt bra objektiv.
 
Jajamensan, det är stålarna som saknas.. är man fattig student, så är man. Men, det blir att börja jobba på måndag, så då kan man nog tjäna sig en slant. :)
 
Godsmack skrev:
Jajamensan, det är stålarna som saknas.. är man fattig student, så är man. Men, det blir att börja jobba på måndag, så då kan man nog tjäna sig en slant. :)

Hehe, jobba för att kunna köpa prylar. Känns som att jag känner igen mig :)
jag lyckas nästan bränna lönen innan den kommer...
 
Jag köpte Dustins paket, och jag kommer definitivt att köpa en 50/1,8 innan jag köper mera minne (min budget är också något ansträngd för tillfället).

Anledningen? Jo, jag kan fortfarande plåta i RAW med det mindre kortet, men kitgluggens långsamhet gör att jag knappt kan fota inomhus utan att gå upp till ISO 1600 (sen kväll med lite partybelysning). Alltså har jag redan hittat en begränsning som gör mitt val lätt.

Tipset är alltså att köpa kameran först och plåta i ett par dagar, så märkter du nog vad du vill prioritera.

Skall även tillägga att jag inte har hunnit med att testa att fota i RAW än, så jag kanske hinner ändra mig innan jag köpt 50/1,8:an =)
512Mb-kortet rymmer förresten ca 140 kort på finaste JPG-kvaliteten, så om du inte tänkt börja skjuta i RAW från start så klarar du dig ett tag med det.
 
WaterMelonMan skrev:
...men kitgluggens långsamhet gör att jag knappt kan fota inomhus utan att gå upp till ISO 1600 (sen kväll med lite partybelysning). Alltså har jag redan hittat en begränsning som gör mitt val lätt.

...512Mb-kortet rymmer förresten ca 140 kort på finaste JPG-kvaliteten, så om du inte tänkt börja skjuta i RAW från start så klarar du dig ett tag med det.

Antar att du menar kitobjektivets ljussvaghet? (kan man säga så?) Och jag kommer nog också att behöva den där extra ljusstyrkan.

Kommer nog att skjuta i JPG till en början, ja. RAW känns som överkurs för min dator. :p Måste uppgradera den också. Men nu har jag nog bestämt mig. Paketet+ 50/1.8 får det bli. Eller kanske båda..får se hur snäll min arbetsgivare är.;)
 
Godsmack skrev:
Antar att du menar kitobjektivets ljussvaghet? (kan man säga så?) Och jag kommer nog också att behöva den där extra ljusstyrkan.

Ja, det är det jag menar. Jag kommer från en PowerShot G3, och där hade jag största bländare som gick från 2,0 till 3,0. Var van vid att kunna sätta bländaren till 4 och sedan bara skjuta på, men nu funkar ju inte det längre. Dessutom skall inte kitobjektivat vara riktigt skarpt förrän vid bländare 8 (som för övrigt var minsta bländare på min gamla PowerShot), och då kan slutartiderna dra iväg om man plåtar kvällstid.

Godsmack skrev:
Kommer nog att skjuta i JPG till en början, ja. RAW känns som överkurs för min dator. :p Måste uppgradera den också. Men nu har jag nog bestämt mig. Paketet+ 50/1.8 får det bli. Eller kanske båda..får se hur snäll min arbetsgivare är.;)

Som sagt var, börja gärna med bara paketet så märker du vad du behöver. Kanske är det extra räckvidd du saknar mest när du väl börjar fotografera, eller kanske till och med en extern blixt?

Vill också gärna tillägga att väskan som följer med är inget speciellt. Funkar som skydd till kameran, men inte mycket mera. Vågar nog inte ha några lösa delar liggandei den, för det finns inga knappar eller dragkedjor som ser till att saker ligger kvar (förutom spännet som håller locket på plats).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.