Annons

350D i kyla och kamera innanför kläder

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffand

Aktiv medlem
Jag köpte Canon 350D i somras och använde den förra veckan då jag åkte skidor i fjällen. Dessvärre lade den av och det stod Err99 på displayen när det blev någon minusgrad. Efter en sökning i forumen kom jag fram till att Err99 betyder att det kan vara vilket fel som helst på kameranm, bland annat att det är för kallt.
Har andra samma erfarenhet att 350D klarar kyla sämre än tex. föregångaren 300D? Om det bara är min kamera som inte fungerar i kyla, vad är då skillnaden mellan min och andras utrustning och kan man göra något åt det?
Har någon tips på hur man på ett bekvämt sätt bär systemkamera med objektiv varmt innanför jackan?

I manualen står det att tillverkaren inte gararnterar att den fungerar under 0 C, men så står det på nästan alla kameror, även de som används i -30.
 
Min 350D fungerar fint i kyla (Har använt den i tempereraturer ned till -8)

Enda problemet är att med ett långt tele med IS så tar batteriet slut på nolltid (orginalbatteri). Med Batterigrepp BG-E3 och två batterier blir batteritiden vid kallt väder mycket, mycket bättre, mer än dubbelt så lång, jag tror at jag kunde ta 5 ggr så många bilder med två fulladdade batterier i kameran än med bata ett.
Lite märkligt.
 
Jag hade kameran med i fjällen över jul och hade den då mellan benen när jag satt på skotern och den blev redigt kall... var runt 10 minusgrader... jag klarade hela dagen utan problem.

Men som sagt... batterierna kan ju banga ur efter ett tag... jag körde dock också med batterigrepp och dubbla batterier..
 
Jag har tagit ut min 350D i ett par minusgrader utan problem!

Err99 kan som du säger vara vad som helst! Men det kan vara objektivets kontakter som är flottiga eller att du har ett minimalt "glapp" Då du åkte skidor så kan objektivet rört på sig och du fick err99. Jag hade det innan och rengjorde kontakterna med ett pennsudd både kamerans och objektivets kontakter! Lägg dig på rygg och håll kontakterna mot dig, sudda och borsta av lite!

Klart, men kan vara annat med som sagt bara att testa annars är det bara att lämna in den!
 
photonicdelousions skrev:
Jag har tagit ut min 350D i ett par minusgrader utan problem!

Err99 kan som du säger vara vad som helst! Men det kan vara objektivets kontakter som är flottiga eller att du har ett minimalt "glapp" Då du åkte skidor så kan objektivet rört på sig och du fick err99. Jag hade det innan och rengjorde kontakterna med ett pennsudd både kamerans och objektivets kontakter! Lägg dig på rygg och håll kontakterna mot dig, sudda och borsta av lite!

Klart, men kan vara annat med som sagt bara att testa annars är det bara att lämna in den!

Som Thomas skriver, "Err99" kan ju vara vad som helst, men ofta har det att göra med objektivet.
Jag har upplevt detta flera gånger, orsaken hardå varit antingen att jag använt ett Sigma objektiv som inte är omchippat för att fungera med Canons digitala modeller, eller att mitt Canon Ef 300/4 L IS inte suttit ordentligt fast på kamerahuset. Då har det alltid löst sig om jag satt dit objektivet ordentligt.
Man kan tänka sig att ditt problem skulle ha uppstår geom att det bildats kondens eller mikroskopiska ispartiklar på kontakterna mellan objektiv och kamera.
 
Min 350 D fungerade utmärkt momentant ned till -20 C, Klarade lätt en hel dag i ryggsäcken på berget, där det var lite varmare. Enda problemet är en stunds imma när man kommer in.
 
Jag kan nog, med egna erfarenheter, och genom att ha läst svaren från andra i denna tråd, konstatera att det inte skall vara några problem att använda 350D i kyla.
Upplever du problem så testa att byta batteri.
Fungerar inte detta så är det nog något fel på kameran, och då tycker jag att du skall lämna in den och be någon titta igenom den.
 
Enda problemet är att med ett långt tele med IS så tar batteriet slut på nolltid

Batterierna blir egentligen inte urladdade utan "orkar" liksom inte lika mycket när det är kallt. Om man byter batteriet och stoppar det "urladdade" i byxfickan så värms det upp och funkar igen nästa gång du behöver byta. Så gör jag och det brukar funka när man är ute en dag i kylan.Förutsatt att batterierna är fulladdade när man går ut.
 
Visst är det så, även om batteriet "tar slut" när man är ute i kylan, så kan man ofta använda dem till en väldig massa bilder när man kommit in och värm upp dem.
Kanske vore något för kameratillverkarna att satsa på, batterigrepp men inbyggd klimatanläggning?
 
Jag skulle önska att det var så enkelt som att bara lämna in den på garanti, rengöra kontakter eller byta batterier. Problemen i mitt fall är följande:
Canon lovar inte att den ska klara temperaturer under noll grader.
Den fungerar utmärkt vid vandring och alltid då den är varm. Den har bara fungerat en gång då det var minusgrader, då var det bara någon enstaka minusgrad. Den fungerar utmärkt i början av alla skidturer, men inte efter några timmar då den blivit kall. Jag har aldrig bytt objektiv, så allt pekar på att kylan är problemet.
Jag har testat med orginalbatterier och batterier från Zebramedia. Batteriindikatorn har stått på fullt när jag gått ut.
 
Då är det ju lite knepigare, efterssom Canon inte garanterar att det skall fungera...
Efterssom många andra, inklusive mig själv, använt kameran i kyla utan problem, så måste det ju vara något fel på ditt exemplar.

Jag hade kontaktat Canon och lagt fram problemet.
Förhoppningsvis fixar de kameran till dig trots att de "inte kan garantera funktion i kyla".
Eftersom andras kameror fungerar så tycker man ju att de borde inse att det är fel på din!
Du kan försöka komma runt problemet genom att använda kameran i temperaturer precis över noll... är det samma problem då, så är ju saken klar...=)

Min erfarenhet är att Canon brukar vara välvilliga, så det är inte alls omöjligt att de fixar din kamera på garantin.
 
Jag använde min utan problem i Hemsedal en vecka med temperaturer mellan 6 och 15 minusgrader. Jag förvarade den i min ryggsäck och hade framme den några minuter upp till en halvtimme åt gången.

Hur förvarar du den och hur länge använder du den åt gången?
 
Staffand skrev:
Jag skulle önska att det var så enkelt som att bara lämna in den på garanti, rengöra kontakter eller byta batterier. Problemen i mitt fall är följande:
Canon lovar inte att den ska klara temperaturer under noll grader.
Den fungerar utmärkt vid vandring och alltid då den är varm. Den har bara fungerat en gång då det var minusgrader, då var det bara någon enstaka minusgrad. Den fungerar utmärkt i början av alla skidturer, men inte efter några timmar då den blivit kall. Jag har aldrig bytt objektiv, så allt pekar på att kylan är problemet.
Jag har testat med orginalbatterier och batterier från Zebramedia. Batteriindikatorn har stått på fullt när jag gått ut.

Har du haft kontakt med Canon & fått ett negativt utlåtande?

Detta som garanteras av tillverkarna är ju en standard som gällt länge men inte kan Canon neka till att det är fel på din kamera, i så fall så måste du ha pratat med fel person för fel på den är det ju helt klart om man går efter din beskrivning...

Min nuvarande DSLR har inte blivit utsatt för så många minusgrader men -5 i några timmar är inget problem. Att batteriet håller sämre är ju dock helt klart...

En undran: Har du någonsin haft ett extrabatteri med dig & bytt till det när den lagt av? Att ha två batterier som man växlar mellan medan man förvarar det ena varmt inanför kläderna kan vara att föredra.

Nu ska den dock inte indikera Err99 vid kyla utan möjligtvis låg batterinivå (tycker jag i alla fall?). Ditt problem måste Canon bara ta hand om!

//Larsa
 
Jag tycker också att det låter konstigt att den inte klarar minusgrader. Min D70 har varit ute med mig 4-5 timmar åt gången i 19-22 minusgrader. Den har inte visat några tecken alls på att påverkas av dessa temperaturer. Självklart så har LCDn blivit slöare, det är dock det enda.
 
Nu när du nämner det så har jag råkat ut för detsamma. Har fått Err99 två gånger men jag trodde det var glapp i objektivet och att det hamnat lite snett pga att jag knallat runt med det. Då var det kallt ute men jag drog ingen parallel just då. Problemet löstes nämligen genom att ta av och montera objektivet igen.
 
Ska inte en kamera klara några minusgrader?? Det låter konstigt?

Var ute två timmar och fotade i -27 grader för ganska exakt ett år sedan, det gick utan problem.
Var nog jag som dalade i kvalité :)

Min kamera saknar både batteri och display iofs :)

MvH P
 
pwrdesign skrev:
Ska inte en kamera klara några minusgrader?? Det låter konstigt?

Var ute två timmar och fotade i -27 grader för ganska exakt ett år sedan, det gick utan problem.
Var nog jag som dalade i kvalité :)

Min kamera saknar både batteri och display iofs :)

MvH P

Finns det någon tillverkare som skriver annat än 0-40 grader på sina kameror ? Det betyder ju inte att den inte fungerar utan endast att tillverkaren inte supportar det.

Skulle tro att garantin ligger farligt ute om man kommer med en kamera där det är uppenbart att den varit ute i minusgrader.

Finns rätt många trådar om samma sak, har aldrig sett en kameratillverkare sätta ut annat än 0-40 grader i specifikationen men det finns kanske bland de allra dyraste (vad anväder fotografer som åker till Antarktis tex?).

Men, som någon sa i en annan tråd, kameror är till för att ta bilder med, även om de är dyra så kan man inte låta minusgrader hindra en från att ta bilder.

I detta fall verkar det ju som kameran inte klarade av det tyvärr, i de flesta fall går det alldeles utmärkt, det är främst batterierna som får problem.
 
FQLLQ skrev:
Finns det någon tillverkare som skriver annat än 0-40 grader på sina kameror ? Det betyder ju inte att den inte fungerar utan endast att tillverkaren inte supportar det.

Skulle tro att garantin ligger farligt ute om man kommer med en kamera där det är uppenbart att den varit ute i minusgrader.

Finns rätt många trådar om samma sak, har aldrig sett en kameratillverkare sätta ut annat än 0-40 grader i specifikationen men det finns kanske bland de allra dyraste (vad anväder fotografer som åker till Antarktis tex?).

Men, som någon sa i en annan tråd, kameror är till för att ta bilder med, även om de är dyra så kan man inte låta minusgrader hindra en från att ta bilder.

I detta fall verkar det ju som kameran inte klarade av det tyvärr, i de flesta fall går det alldeles utmärkt, det är främst batterierna som får problem.



Absolut, jag blev faktiskt själv impad av att det gick så bra som det gick med min kamera i -27 grader. Trådutlösar-vajern var stel som en pinne dock :D

Hade en 10D för ett tag sedan, och klarade av ner till -4-5 ungefär i sthlm, men -12 i Lappland (beroende på luftfuktigheten tror jag).
 
Den fungerar

Jag ringde Canon som svarade att det är Sigma objektivet som är felchippat. Jag kände till att det brukar vara ett problem med en del felchippade Sigma objektiv, men eftersom jag aldrig hört att det ska fungera i värme, men inte i kyla tyckta jag att det lät konstigt. Jag testade att byta till ett annat objektiv och lade ut den i -8 grader. Det fungerade utan pronlem.Jag försökte ringa Zieger optik som servar Sigmas objektiv, men lyckades inte få svar. Under tiden satte jag tillbaka mitt objektiv och lade ut det i kylan. Det fungerade!
Nu håller jag tummarna för att det ska fortsätta fungera.

Ibland blir jag inte riktigt klok på denna elektronik som går sönder och börjar fungera helt plötsligt. Min stereo hade en trasig CD spelare i ett halvt år innan den plötsligt började fungera. Jag har en kompis vars kamera var totalt död. Efter några veckor kunde han ta kort som om inget hade hänt. Sensmoralen är att får du problem med kamerautrustning: Håll den i vänster hand, hoppa på ett ben, sjung "Imse vimse spindel" och hoppas på det bästa. Är den fortfarande trasig kan du prova att sjunga något annat eller ringa supporten:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.