Annons

350D,färger i jpg !

Produkter
(logga in för att koppla)

SuzzL

Medlem
Har nyligen köpt 350 D och framkallat 500 bilder på fotopapper. Har tagit samtliga i jpg L format och är toknöjd med färgerna !!!!! Mot min gamla analoga Minolta är detta ett rejält uppsving ! Har tagit de flesta i molnigt/soligt väder. Men de sista bilderna tog jag precis innan regn,motivet var häst och ryttare i en sommarhage med mycket gröna färger.Färgerna blev väldigt neon blå på ryttarens svaglila tröja och det gröna blev konstigt grönt samt ryttaren kritvit i ansiktet, alla bilder tagna i samma väderförhållande och vissa är bra men somliga helsjuka. Kan tyvärr inte visa någon bild nu.Har ingen egen dator nu därför inget fotande i RAW. Antar att det är vitbalansen och undrar vad jag ska göra. Fotar helautomatiskt och trivs med det.Även fotat en hund i samma väderlek, hundens färger var extremt ljusa/mörka och de blev också konstiga. Några bra och några usla... Orkar någon hjälpa mig?
Tack/Suzz
 
Mitt enda tips är tyvärr att du dels försöker att gå ifrån helautomatiskt, så du kan ställa vitbalans själv, och gärna att du provar på RAW lite ändå. Sen jag gick över till RAW har vitbalans aldrig mer varit ett bekymmer....går alltid att fixa, oavsett hur fel kameran fått för sig att tolka en bild.

Av-läget är min klara favorit, kör det till 99%. Där ställer du allt sälv, utom exponeringstiden, som kameran oftast löser rätt bra själv. Vill man även där vara på den säkra sidan om det är lite bråttom så är det ju bara att köra med bracketing. Men samma sak där...sen jag gick över till RAW har den varit låst i auto på vitbalans, då det alltid går att fixa ändå.

Att vitbalansen blev fel på några av dina JPEG är inte mycket att göra åt tyvärr, och väl nästan omöjligt att gardera sig emot om man kör auto på allt. Och att visa partier blev utfrätta kan ju dels bero på att du kört ljusmätningen på en för mörk punkt, så att allt ljust i bilden blivit för ljust, eller att kameran gissat lite fel på exponeringstid. Det senare går ju att lösa genom att använda bracketing, alternativt att dra ner på exponeringskompenseringen, om det inte är bråttom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.