Annons

350d bättre speccar än d70!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ser inget ironiskt med mitt inlägg, därimot är 100x givetvis helt felaktigt, 1.3 till 1.4x bättre skulle vara mer med saningen överenstämmande.

Givetvis, ska man få en hyfsat objektiv uppfattning så får man gå efter seriösa tester och inget annat.

sagan skrev:
Jag ser inget ironiskt med mitt inlägg, därimot är 100x givetvis helt felaktigt, 1.3 till 1.4x bättre skulle vara mer med saningen överenstämmande.

Den kanske till och med skulle visa sig i en vetenskaplig undersökning utförd av gravallvarliga farbröder med jättestora fina mustascher att 350D är exakt på millimetern 1.333333333333 gånger bättre än D70?

Allvarligt talat. Det här är löjligt. Jag har länge stått i valet och kvalet mellan en D70 och en 350D. Jag har följt mängder med trådar på fotosidan och dpreview och jag måste säga att Kim & Co:s smått fanatiska och ibland rabiata (ja, faktiskt) inlägg snarare stjälper än hjälper mig i valet. Det gäller alla, oavsett vilket märke ni höjer till skyarna. Jag förstår att ni tycker om era kameror (minns själv hur det var när jag var 12-13 år och älskade min C64 och senare Amiga över allt annat), men när ni går igång som värsta blodhundarna blir jag snarare avigt inställd till det ni försöker höja till skyarna och vägrar som ett tjurigt småbarn att ta till mig era "argument".

Jag har tittat på hundratals foton tagna med både D70 och 350D och det blir alldeles fantastiskt fina bilder oavsett kamera. Det blir också alldeles fantastiskt dåliga bilder oavsett kamera. Duktiga fotografer tar bra bilder, dåliga fotografer tar dåliga bilder. Kameran är ett verktyg. Det spelar ingen roll om du köper en kamera för 50.000 kr eller för 5.000 kr om du inte har "blick för bilden".

Idag har jag en Canon Powershot A85 och på jobbet har jag tillgång till en Canon 300D. Jag har också haft en Konica Minolta A1, en Minolta Dynax 5000i och en Fujifilm i nån modell jag inte kommer ihåg just nu. Alla dessa kameror är bra på sitt sätt. Jag struntar däremot fullständigt i märket. Jag utgår ifrån vad kameran kan ge mig, inte vad den heter. Vi kommer alltid att få kompromissa. Ingen kamera kommer någonsin att uppfylla mina önskemål till 100%.

Nu har jag, tack vare att jag fått klämma på en kompis D70 (nej, kompisen vill jag inte klämma på även om han är trevlig), bestämt mig för att köpa just en D70. 350D är också en väldigt fin kamera, men jag känner att en D70 ger mig ett bättre mervärde än en 350D. Sen får de mustaschprydda vetenskapsfarbröderna visa upp vilka diagram och kurvor de än vill.

iki skrev:
Den kanske till och med skulle visa sig i en vetenskaplig undersökning utförd av gravallvarliga farbröder med jättestora fina mustascher att 350D är exakt på millimetern 1.333333333333 gånger bättre än D70?
Exakt 1.33 sa jag inte, men ungefär, japp.

ca: 30% högre upplösning, 30% snabbare AF, 30 % lägre brus vid samma utskriftsstorlek + spegeluppfällning och batterigrepp som tillbehör - spotmätning.
iki skrev:
Jag förstår att ni tycker om era kameror
Jag äger ingen 350D, har inte en tanke på att skaffa någon heller.
iki skrev:
Nu har jag, tack vare att jag fått klämma på en kompis D70 (nej, kompisen vill jag inte klämma på även om han är trevlig), bestämt mig för att köpa just en D70. 350D är också en väldigt fin kamera, men jag känner att en D70 ger mig ett bättre mervärde än en 350D. Sen får de mustaschprydda vetenskapsfarbröderna visa upp vilka diagram och kurvor de än vill.
Givetvis måste var och en avgöra själv vilka egenskaper som är viktigast för en själv, det kan ingen annan avgöra, andra kan bara säga sin åsikt.

sagan skrev:
ca: 30% högre upplösning, 30% snabbare AF, 30 % lägre brus vid samma utskriftsstorlek + spegeluppfällning och batterigrepp som tillbehör - spotmätning.

/../

Givetvis måste var och en avgöra själv vilka egenskaper som är viktigast för en själv, det kan ingen annan avgöra, andra kan bara säga sin åsikt.

Ja, och en D70 har säkert en hel del andra egenskaper som är 30% bättre än en 350D. I det långa loppet går det på ett ut, precis som allt annat i livet. Siffror och statistik kan ältas i all oändlighet utan att någon blir gladare av det.

Självklart är det så att var och en själv måste avgöra och att andra bara kan säga sin åsikt, men även du måste erkänna att det försöker skrivas på näsan alldeles för ofta vad man borde och ska tycka. Jag tycker det är suveränt att du och andra vill dela med er av era erfarenheter och åsikter. Det är därför jag tillbringar mycket tid på det här och andra forum. Jag är djupt imponerad över dina och andras kunskaper och jag lär mig något nytt varje dag. Men ibland går ni lite för långt. Å andra sidan är inläggen på Fotosidan rena undret av saklighet jämfört med vad man kan läsa på t.ex. Flashback. ;)

iki skrev:
Ja, och en D70 har säkert en hel del andra egenskaper som är 30% bättre än en 350D. I det långa loppet går det på ett ut, precis som allt annat i livet.
Det som i långa loppet gör skillnad är kvalitén på bilderna och det är där 350D ligger en bra bit före.

Hur skön kameran var att hålla i märks inte på bilderna..
iki skrev:
Men ibland går ni lite för långt.
Allt blir ju så hårddraget och förenklat i ett forum, till skillnad om man pratar IRL, man får givetvis vara medveten om det innan man dömer.

sagan skrev:
Allt blir ju så hårddraget och förenklat i ett forum, till skillnad om man pratar IRL, man får givetvis vara medveten om det innan man dömer.

På precis samma sätt får man givetvis vara medveten om det när man skriver.

Ok, som trådskapare känner man sig en aning skyldig....
Måste bara säga att det här löjliga tjafset aldrig var meningen...

Jag undrade helt enkelt vilka fördelar på pappret de olika kamerorna hade mot varandra.

Var aldrig meningen att det skulle vara en vs. tråd men någon mod flyttade den hit...

Jag valde en 350d då jag anser att den är bäst för mig. MEN VISST... en d70 hade inte alls varit fel men bildkvaliten (något bättre på 350d då den har lägre brus + 30% mer pixlar)...

MEN! till sist måste väl alla hålla med om att det faktiskt är känslan som är avgörande. Jag som har små händer känner att kameran ligger gjuten i min hand.

That´s it.
Nu kan kim och alla andra vad ni nu heter få leka av er hur mycket ni vill.
See ya.
/Michael.

Det som i långa loppet gör skillnad är kvalitén på bilderna och det är där 350D ligger en bra bit före.
Du kan knappast kunna identifiera vilka av en bunt utskrivna bilder som är tagna med 6 eller 8 mpixel om du tittar på bilderna var för sig. Nej, bildkvaliten (liksom kortaste slutartid) är ett område där jag bedömer att båda kamerorna är tillräckligt bra, och då går på andra val där jag upplever en betydande skillnad.

Jag skulle iofs kanske köpt en 350D om jag skaffade DSLR idag. Canons firmwarecrippling av 300D var en stark bidragande orsak att det blev en D70 och Nikons fasoner med krypterad NEF ger dålig smak för det bolaget.

Trist att Kim inte var på mässan i helgen. Allt om Digitalfotos monter hade 12 stycken bilder utskrivna i varierande format från 4 kameror. En 1Ds mk2, en D70, en Panasonic och en Olympus C70.

Allt printat direkt från JPG.

Vet man vad man ska kolla efter så finns det en del knep att ta till. Men för de stackarna som inte vet att vissa kameror ger färgförskjutningar i vissa färger, och dessutom vilka, eller vet hur upplösningen inverkar här och där och exakt hur omfånget är så är det knepigare än vad man kan tro. Trots att man har alla bilderna bredvid varandra i samma storlek. Dock var den största bilden någonstans mellan A4 och A3.

Ska bli riktigt roligt att se resultatet från tävlingen.

Damocles skrev:
Trist att Kim inte var på mässan i helgen. Allt om Digitalfotos monter hade 12 stycken bilder utskrivna i varierande format från 4 kameror. En 1Ds mk2, en D70, en Panasonic och en Olympus C70.

Allt printat direkt från JPG.
Jag har sett liknande jämförelser vid flertalet tillfällen, inte med exakt de kameramodellerna, men motsvarande.

Gå in och jämför kamerorna på cyberphoto eller någon annan sida. Där kan du få specen bredvid varandra.

350D är bättre på pappret men jag skulle aldrig i livet köpa den. Den är så äckligt liten och ful att det inte går att använda den. Det går ju inte att hålla i kameran. Sen har den bara ett kommandohjul.

Jaja, det är iaf vad jag tycker!

Det är väl ingen som tar Ken Rockwell på allvar får man hoppas.

Skillnaden är på intet sett osynligt på en A4:a, det är tvärtom mycket tydligt.

FelixSwensson skrev:
350D är bättre på pappret men jag skulle aldrig i livet köpa den. Den är så äckligt liten och ful att det inte går att använda den. Det går ju inte att hålla i kameran. Sen har den bara ett kommandohjul.

Jaja, det är iaf vad jag tycker!

:) hehe... jaaa... utseende och storlek är i högsta grad betydande för kameraköp... ingen ide att köpa en kamera man inte trivs med... så vill man kånka omkring på en elefant när man kan få en fin liten tiger så visst ;)

Det där om djuren var på skämt om nu ingen fattade det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar