Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

350d bättre speccar än d70!

Produkter
(logga in för att koppla)
Men scheisse vilken röra det blir när man läser denna tråden.
Om folk inte klarar av att säga något utan fördommar eller vara opartiska, varför yttra sig då?
Lika omoget som 7 åringar i skolan säger att Ford är skit endast baserat på fördommar, jättelyckat.

Vem skulle helt befriad från fördomar och subjektivitet menar du, du?

Du lever i en naiv drömvärld om du tror att det finns folk som inte har fördomar och är subjektiva.
Och skulle man följa din uppmaning så skulle det inte bli ett enda inlägg och ingen diskussion om något alls...lika bra att lägga ned forumet helt då.

Janne M på tidningen Foto var en legend. Hans kunskaper fram till han slutade var välkända.

Idag finns det några gamla rävar kvar som Bertil och Anders på Ljud och Bild. Lars Kjellberg, Stefan Olsson SFF mfl.

Jag har träffat dem alla, diskuterat teknik , foto, bilder, fotografer, objektiv,film, mtf-tester ,digitalt, ff-sensorer, brus mm mm på ett antal Photokinas pressträffar eller hemma i Sverige.

Det är personer med passion, kunskap och lång erfarenhet av foto och teknik . Respekterade av kollegor inom landet och såväl utomlands.

Till att få den erfarenheten , kunskaperna, repekten har flertal skribenter ytterliggare en väg att vandra.

Det är alltså inte givet att bara för en tidning existerar så skall den dessutom ses som en sanning i alla lägen.

Mikael

Senast ändrad:
sagan skrev:
Vem skulle helt befriad från fördomar och subjektivitet menar du, du?

Du lever i en naiv drömvärld om du tror att det finns folk som inte har fördomar och är subjektiva.
Och skulle man följa din uppmaning så skulle det inte bli ett enda inlägg och ingen diskussion om något alls...lika bra att lägga ned forumet helt då.
Så du menar själv att INGEN i denna tråden är en Nikon eller Canonfan?
Mycket till disskution när dom diskuterande parterna är helt på nikons eller canons sida och talar lovord till dom så det står härliga till.

Det finns folk som är helt befriade från fördommar (åtminstonde när dom gör bedömmningar, att dom sen är av annat slag i privatlivet hör inte till), kolla folket på http://www.dpreview.com så är dom helt befriade från fördommar när dom gör sina bedömmingar.
Snarare du som lever i en naiv värt om du inte har sånt öppet sinna att förstå detta.

Och att det inte skulle bli en disskution utan fördommar utan dig är ju bara skrattretande, men du kanske inte har varit med sålänge att du vet vad konstruktiv kritik är, är man duktig på att ge kameror konstruktiv kritik kan man bedömma deras för och nackdelar utan fördommar.

sagan skrev:
FOTO är en mycket seriös fototidning sedan 66 år tillbax (1939), det är rätt oslagbart.

Hade de inte varit så bra och proffesionella så hade de aldrig kunnat överleva så länge.

Det finns många sätt att överleva på. Det finns åxå många stora seriösa tidningar som "helt oförklarligt" hyllar en produkt som alla andra ger ett ljummet mottagande.
Sen är det ju, precis som du säger, att ingen är helt utan fördomar eller subjektivitet. Detta gäller även fotojournalister.

x-per skrev:
Lika omoget som 7 åringar i skolan säger att Ford är skit endast baserat på fördommar, jättelyckat.

Jag är 37 år och säger ändå att Ford ÄR skit!

Min förra bil, en 2003:as Mondeo rostade dörrarna bort på innan den var 2 år gammal, å detta i saltfritt Jämtlandsföre ;-)

Ha´de / Matti

sagan skrev:
FOTO är en mycket seriös fototidning sedan 66 år tillbax (1939), det är rätt oslagbart.

Hade de inte varit så bra och proffesionella så hade de aldrig kunnat överleva så länge.

Jag måste få säga en sak.

Jag håller tidningen foto mycket högt, inte så mycket för deras fina tester utan mer för att dom på ett bra sätt lyckats behålla fotografin som centrum i denna photoshopvärld.

Deras fotografreportage är ofta intressanta & man lyckas blanda teknik & konst på ett bra sätt.

Däremot så ser jag inte deras testare som ofelbara på något sätt. Om man läser ett antal tester på samma produkt på nätet & i tidningar så upptäcker man att mycket av det som skrivs är subjektivt & att det kan skilja en del i testarnas uppfattningar.

Man prioriterar olika saker beroende på ens egna uppfattning. Så har det nog alltid varit men skillnaden är bara den att idag, då man har så många tester att välja på, så märker man detta...

Jag kan inte svära på detta men jag tror att testaren i foto som skriver att skillnaden mellan en 6 & en 8 MP-bild utskrivet på A4 är markant, att han är ute & cyklar...

Skulle vilja lägga upp sådana testbilder 1 meter framför honom & be honom säga vad som är vad.

//Larsa

macrobild skrev:
Det är alltså inte givet att bara för en tidning existerar så skall den dessutom ses som en sanning i alla lägen.
Jag ser inte FOTO som den absoluta saningen och heller ingen annan källa, men jag ser FOTO (och Phil på depreview) som de mest trovärdiga alternativen.

Som jag skrev tidigare så har alla fördomar och förutfattade meningar om saker och ting, ingen är ofelbar på något sätt, alla är vi ju människor och är subjektiva, utgår från våra högst personliga erfarenheter och inte minst värderingar.

Men var och en får ju bedöma vem/vilka man kan lita mest på, jag känner iaf inte till något bättre sätt.

x-per skrev:
Så du menar själv att INGEN i denna tråden är en Nikon eller Canonfan?
Nej, men det är ingen som helst anledning till att de inte skulle få yttra sig.

x-per skrev:
Mycket till disskution när dom diskuterande parterna är helt på nikons eller canons sida och talar lovord till dom så det står härliga till.
Javisst, en del tycker si och andra så, det brukar kallas vs-diskussion, vilket detta forum är (vs forumet).

x-per skrev:
Det finns folk som är helt befriade från fördommar (åtminstonde när dom gör bedömmningar, att dom sen är av annat slag i privatlivet hör inte till), kolla folket på http://www.dpreview.com så är dom helt befriade från fördommar när dom gör sina bedömmingar.
Phil och de andra på dpreview gör väldigt bra tester som jag gärna refererar till, men att de på något sätt skulle vara övermänskliga gudar som saknar fördomar är givetvis rent skitsnack.

Deras slutsatser bygger givetvis (precis som alla andra) på deras personliga erfarenheter och värderingar, inte på någon gudomlig objektivitet som inte kan invändas mot.

x-per skrev:
Snarare du som lever i en naiv värt om du inte har sånt öppet sinna att förstå detta.
LOL.

x-per skrev:
Och att det inte skulle bli en disskution utan fördommar utan dig är ju bara skrattretande,
Det där förstod jag inget alls av, vill du vara vänlig att förklara?

x-per skrev:
men du kanske inte har varit med sålänge att du vet vad konstruktiv kritik är, är man duktig på att ge kameror konstruktiv kritik kan man bedömma deras för och nackdelar utan fördommar.
Jag har varit med oerhört mycket längre än dig (i af enligt din profiluppgift) och jag vet precis hur man ger konstruktiv kritik och kan bedöma för och nackdelar.
Men helt utan fördomar är jag inte kapabel att göra det och det är ingen annan heller, om de påstår att de kan det så ljuger de.

Senast ändrad:
.Z. skrev:
Däremot så ser jag inte deras testare som ofelbara på något sätt. Om man läser ett antal tester på samma produkt på nätet & i tidningar så upptäcker man att mycket av det som skrivs är subjektivt & att det kan skilja en del i testarnas uppfattningar.
Det finns inga ofelbara testare någonstans, jag lovar.

Orsaken är enkel, tester görs av människor och människor är fördomsfulla, subjektiva, utgår från personliga erfarenheter och värderingar.
Så slutsaterna kommer alltid bli subjektiva åsikter och inte saningar, helt oavsätt vem som gör dem.

Men sen finns det givetvis gradskillnader :D

dumbo skrev:
Det finns många sätt att överleva på. Det finns åxå många stora seriösa tidningar som "helt oförklarligt" hyllar en produkt som alla andra ger ett ljummet mottagande.
Så är det väl inte i det här fallet dock.

dumbo skrev:
Sen är det ju, precis som du säger, att ingen är helt utan fördomar eller subjektivitet. Detta gäller även fotojournalister.
Precis och därför handlar det ju om vem man väljer att lita på, rent subjektivt :D

.Z. skrev:
Jag kan inte svära på detta men jag tror att testaren i foto som skriver att skillnaden mellan en 6 & en 8 MP-bild utskrivet på A4 är markant, att han är ute & cyklar...
Markant (= starkt framträdande) vet jag inte om jag håller med att han skrev, för jag antar att du menar detta citat:

"Vid jämförelse med närmste konkurenten D70 är skillnaden i upplösning i praktiken inte så stor men absolut tillräcklig för att det ska synas i en A4-utskrift om motivet är riktigt detaljrikt."

.Z. skrev:
Skulle vilja lägga upp sådana testbilder 1 meter framför honom & be honom säga vad som är vad.

//Larsa
Det finns ingen möjlighet att se skillnad på sånt långt avstånd, på avståndet 30-40 cm syns det fint dock.

sagan skrev:
Så är det väl inte i det här fallet dock.

Nej, fast de flesta andra (Phil tex) skriver snarare att "Det är inte troligt att man kommer att se någon skillnad annat än vid mycket stora utskrifter", vilket ju skiljer sig en del från Fotos åsikt.

Vilket är ett mycket diffust begrepp, vilken storlek som avses framgår ju inte.

För övrigt så visade FOTO även upp jämförelsebilder så man själv kunde se skillnaden å en A4:a och det är inga problem att se skillnad där inte.

ANNONS