Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

350d bättre speccar än d70!

Produkter
(logga in för att koppla)
D70 har helt överlägset blixtsystem med det oumbärliga 1/500 secs blixtsync och iTTL som trådlöst kan styra SB-800 blixtar. I trådens icke-konfrontativa andra kan jag ju lätt konstatera att blixten på 350D framstår ju som en hög med magnesium + stubin i jämförelse ;)

D70 har helt överlägsen kortaste slutartid, hälften så kort! ;)

Batteritiden på D70 är enligt specarna ungefär densamma som på 350D med laddat batterigrepp.

D70 har två kommandohjul istället för ett vilket verkar göra det lättare att ändra vissa vanliga inställningar.

D70 säljs med bättre kitlins.

En förbättring till AF kommer i Maj när Nikon uppgraderar firmwaren till D70 med den från D70s.

wsaar skrev:
D70 har helt överlägset blixtsystem med det oumbärliga 1/500 secs blixtsync och iTTL som trådlöst kan styra SB-800 blixtar. I trådens icke-konfrontativa andra kan jag ju lätt konstatera att blixten på 350D framstår ju som en hög med magnesium + stubin i jämförelse ;)

D70 har helt överlägsen kortaste slutartid, hälften så kort! ;)

Batteritiden på D70 är enligt specarna ungefär densamma som på 350D med laddat batterigrepp.

D70 har två kommandohjul istället för ett vilket verkar göra det lättare att ändra vissa vanliga inställningar.

D70 säljs med bättre kitlins.

En förbättring till AF kommer i Maj när Nikon uppgraderar firmwaren till D70 med den från D70s.

mothugg:
Slutaren på d70n är elektrisk vilket leder till mer brus

d70n är dyrare med den bättre kitgluggen

Fast visst... you´ve got some points... speciellt det där med handhavandet även fast jag inte tycker det är något problem...
tycker canonen klarar det rätt bra.

Slutaren på d70n är elektrisk vilket leder till mer brus
Jaså, jag har då aldrig hört att skillnaden mellan bruset i CCD och CMOS har att göra med elektroniska slutaren.

d70n är dyrare med den bättre kitgluggen
Enligt Technikdirekt är D70 + 18 - 70 hela 12 euro billigare än 350D med 18 - 55. D70 säljs alltså också till ett helt överlägset pris! ;)

Glöm inte ergonomin på Nikon. Logiska, robusta och intuitivt åtkombara kontroller samt har man en gång hållit i en Nikon i handen vill man inte hålla i något annat (20D som jämförelse känns som ett fruset paket fiskpinnar i handen).

Så fick jag också mopsa mig lite ;-)

Nu ska jag vara helt ärlig och säga att nej. just nu hittar jag inte "bevisen" ni letar efter...
men jag kan försöka förklara lite kanske så som jag kommer ihåg det:

eftersom den är elektrisk så skapas ett elektromagnetiskt fält som till viss del rör i kamerans ccd vilket leder till mer brus.

Brus beror ju på att ccdn är elektrisk så...

Både CMOS- och CCD-sensorer är elektriska komponenter. Vad jag vet innebär "elektronisk slutare" endast att man slutar läsa av signalen från sensorn i ett visst ögonblick, inte att man tillför extra ström.

Just ja, en till fördel med Nikon är att man sparar den tid som Canoniterna använder till att förklara för sina vänner att deras Canon är en kamera och inte kopiator. ;)

hailstorm skrev:
Nu ska jag vara helt ärlig och säga att nej. just nu hittar jag inte "bevisen" ni letar efter...
men jag kan försöka förklara lite kanske så som jag kommer ihåg det:

eftersom den är elektrisk så skapas ett elektromagnetiskt fält som till viss del rör i kamerans ccd vilket leder till mer brus.

Brus beror ju på att ccdn är elektrisk så...

Det skulle isf innebära att man får lägre brus på 1/250 och längre tider, eftersom att den mekaniska slutaren då används, och på snabbare tider får man mer brus, eftersom den elektroniska slutaren används.
Låt mig säga att jag finner det väldigt osannolikt, men om någon kan påvisa att det är så med information från en tillförlitlig källa så...

Något helt annat som jag tror missats

En fördel för D70 är att den har en AF assist lampa.
350D måste fortfarande fälla upp blixten för att hjälpa till vid fokusering, om man nu inte har en extern blixt villsäga.....

Re: Något helt annat som jag tror missats

Johnnye skrev:
350D måste fortfarande fälla upp blixten för att hjälpa till vid fokusering, om man nu inte har en extern blixt villsäga.....

Vilket är logiskt ur designsynvinkel eftersom man, enligt tidigare inlägg, ändå inte kan fokusera med Canon :)

Obs - ironi.

Elektronisk slutare
De problem du kan få är om du t.ex. har solen med i bild, då kan du få fula raka streck rakt ut från ljuskällan när den anävnder CCD-slutaren. Den effekten återfinns inte på CMOS men dock hos 1D (den första, som också går på CCD) likväl som på D70.

D70 har helt överlägset blixtsystem med det oumbärliga 1/500 secs blixtsync
UjUjUj, börjar nästa låta som Ken Rockwell som verkligen avskyr både D2h och säkert D2x också. Alla de stackars proffsen är ju dumma i huvudet som inte inser att D70 med sin 1/500 i blixtsync är en mycket bättre kamera. :p Jag tycker synd om alla de proffs som inte har 1/500, hur har de någonsin klarat sig.

Damocles skrev:
Elektronisk slutare
De problem du kan få är om du t.ex. har solen med i bild, då kan du få fula raka streck rakt ut från ljuskällan när den anävnder CCD-slutaren. Den effekten återfinns inte på CMOS men dock hos 1D (den första, som också går på CCD) likväl som på D70.

UjUjUj, börjar nästa låta som Ken Rockwell som verkligen avskyr både D2h och säkert D2x också. Alla de stackars proffsen är ju dumma i huvudet som inte inser att D70 med sin 1/500 i blixtsync är en mycket bättre kamera. :p Jag tycker synd om alla de proffs som inte har 1/500, hur har de någonsin klarat sig.

Kan det vara det jag har hört?
Tror inte det... tror defenitivt att man får mer brus när den elektriska slutaren används...
Men aja, då jag inte hittar några belläg för det måste jag ge mig.

UjUjUj, börjar nästa låta som Ken Rockwell som verkligen ...
Jag var förstås ironisk, i samma anda som de ENORMA skillnader som Kim påpekade ;)

Det här har jag faktiskt upplevt som en riktig nackdel med Canon när jag plåtade Freddie Halls modeplåtning i mars.

Assistenten fick hela tiden hålla modellljuset på de medhavda studioblixtarna påslaget (vilket tog slut på en batteriack) eller rikta en strålkastare mot motivet för att Freddies Canon skulle kunna fokusera. Han hade ju en trådlös blixtutlösare fastsatt i blixtskon och om han använt behövt använda blixtlampan för att fokusera skulle den aktiverat studioblixtarnas slavtändare.

Såg en 350D för första gången idag, kunde inte låta bli att små le, den ser ju ut som en leksak :) Den är säkert väldigt bra, för det är ju en Canon. Men om jag skulle välja mellan en 350D och en D-70s skulle jag tveklöst välja D70s, mest för den har ett mycket bättre kit objektiv samt att den ser mer vuxen ut :)

Japp, 350D är en minikamera för att vara en systemkamera, inget snack om det.

Personligen tycker jag att vertikalgrepp som tillbehör är mer eller mindre en nödvändighet för att kunna få hyfsat vettigt grepp om den.

För övrigt så är det ingen tvekan om att många efterfrågar just en så liten och lätt systemkamera som möjligt (jag är absolut inte en av dem).

hehe, ser ut som en leksak kanske, men vad spelar det för roll när bildresultatet är 100ggr bättre än någon annan i samma prisklass och sort

100ggr bättre??

Låter ju helt otroligt att någon annan tillverkare
över huvud taget kan sälja en kamera då.

Får jag gissa att du är lycklig ägare av en 350D?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar