Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

350d 122 249 bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

PierreS

Aktiv medlem
Ville bara säga att min 350d har gått i graven efter 122 249 tagna bilder. Enligt verkstaden. Då pajade nåt i spegelhuset. För dyrt att laga eftersom slutaren förmodligen också sjunger på sista versen.

Den har varit en trogen vän i 4 år.

Ville bara säga att min 350d har gått i graven efter 122 249 tagna bilder. Enligt verkstaden. Då pajade nåt i spegelhuset. För dyrt att laga eftersom slutaren förmodligen också sjunger på sista versen.

Den har varit en trogen vän i 4 år.

Först och främst, sorgset att höra att en trogen vän nu blivit en före detta kamera. Hoppas du har möjlighet att ge den en hedersplats i bokhyllan :)

Sedan får jag säga att jag är imponerad av både din och kamerans uthållighet, du har alltså (i genomsnitt) tagit närmare 85 bilder om dagen, varje dag, i fyra år. Eftersom foto är ett hantverk är träning och åter träning viktigt och du verkar som sagt ambitiösare än de flesta.

Sedan kan jag inte låta bli att fundera vad detta kostat på den tiden vi körde film ... Jag som brukade köra Kodachrome brukade räkna med grovt sett 2 kronor per sparad bild för film och framkallning. Det skulle bli en kvarts miljon kronor för 125000 bilder. Man får många kameror, objektiv, minneskort, datorer och extra hårddiskar för en kvarts miljon. Digitalt har sina poänger för den som fotograferar mycket och kanske i synnerhet för den som just vill träna, prova och experimentera.

Men, viktigast av allt, kul att höra att du fått så många bilder med kameran. Att du använt den så ihärdigt tyder på att du gillat den och de bilder den gett och det är ett mycket gott betyg till den kameran.

Jodå jag har gillat kameran. Har nu en 450d sen ett år tillbaka.
Apropå träning så vet jag inte om man ska kalla det träning eller om jag helt enkelt bara gått efter principen att "även en blind höna kan hitta ett korn"... Kort i det här fallet. Dvs trycker man tillräckligt många gånger måste något bli bra :) .

Skämt åsido. För pengen man betalar måste man ju trots allt säga att det har varit en mycket bra kamera....Jag har ju heller inte varit speciellt rädd om kameran utan den har fått stå ut med en hel del.
Apropå sensorrengöring...Den rengöring den fått har varit med en Hama blåsbälg. Inget mer. Har inte sett någon skillnad i bildkvalite mellan början och slutet av kamerans liv. Har bara fotat i raw.

Om jag inte minns fel, så är 350D konstruerad för att klara c:a 50000 bilder. Du fick ut mycket mer än det dubbla. Det är bara att gratulera mitt i sorgen efter en hädangången kamrat.

122000 raw-bilder, hur många Mb blir det? :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar