Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

30D vs 40D

Produkter
(logga in för att koppla)
Med det nya priset på 30d (5990kr) så tänker jag eventuellt köpa en. Visst, 40d Är en bättre kamera, men den kostar mer, och jag tvekar ändå att ens köpa en kamera för 6000... så om man inte har mer pengar så är nog 30d ändå bra.

Visst finns det något som heter räntefri avbetalning, men i mitt fall (student utan studentlån, lever på studiebidrag+besparingar) får jag inte mer pengar per månad i plånboken utan tvärt om...

Är klart lockad av 30d'n men har alltid svårt att ta beslut som detta :p

Sebastian Skarp skrev:
Med det nya priset på 30d (5990kr) så tänker jag eventuellt köpa en. Visst, 40d Är en bättre kamera, men den kostar mer, och jag tvekar ändå att ens köpa en kamera för 6000... så om man inte har mer pengar så är nog 30d ändå bra.

Visst finns det något som heter räntefri avbetalning, men i mitt fall (student utan studentlån, lever på studiebidrag+besparingar) får jag inte mer pengar per månad i plånboken utan tvärt om...

Är klart lockad av 30d'n men har alltid svårt att ta beslut som detta :p

Jag håller med, 40d är ju en bättre kamera men det gör ju egentligen inte 30d till en sämre kamera. Den är ju inte lika bra som 40d kanske, men den är inte dålig.
Jag har pengar till att köpa en 40d, men skillnaden är ju ändå stor och för de pengar som blir över kan jag köpa ny optik och andra tillbehör. Så tänker jag.

Räntefri avbetalning är inget jag kan överväga, då jag studerar och får inte ta det.

Men i alla fall, det är ett svårt beslut det här.

Loocy skrev:
Men i alla fall, det är ett svårt beslut det här.

Ja, det är ett svårt beslut när man byter för bytandets skull. 350D är inte den senaste modellen, men den förtjänar MYCKET finare kringutrustning än det du har listat under din profil. Man ska aldrig klaga på folks utrustning, men deras prioriteringar får man ha invändningar mot.

Ingen av dina zoomobjektiv klarar av att matcha sensorns upplösning, än mindre potentialen i själva huset. Börja med att köpa bra gluggar, beroende på vad du fotar. Som vanligt har ingen frågat om dina behov, utan alla maler på om de bättre kamerahusens förträfflighet. Det brukar bli enklare så.

Sen kan du komplettera med en bra blixt för att få fina inomhusbilder. Med rätt färgfilter kan en bra blixt vara guld värd. Jag lekte med 5D 24-70 och 580EX mkII förra helgen, wow!
50/1.8 och andra ljusstarka gluggar i all ära, men mångsidigheten och snabbheten ligger i en helt annan dimension med blixt.

Slutligen, jag säger detta rakt ut, men 30D/40D och 18-55 är en patetisk kombination. Hoppas att du inte "uppgraderar" till den. Den gluggen klarade inte ens att matcha sensorn i 300D, nerbländad till f8.

Senast ändrad:
Jag har nästan samma val,men ändrar mih hela tiden om vad jag ska ta.Jag ska nedgradera min 40d till 400d eller 30d,men vet absolut inte vilken jag ska ta.Vilken får bäst bilder av kamerorna?Jag menar 400d har 10 MP,30d har 8 MP men har ju bättre autofokus.Och jag skriver max ut bilder i A3.Jag är modefotografen som är ute efter endast bildkvalité och en kamera som inte brusar fruktansvärt mycket.Kommer jag ens se skillnad på upplösnigen i kamerorna?Jag ska nedgradera mig för att köpa objektiv och studioblixtar.

Vad ska du använda för glugg i studion då? Enbart lätta fasta, eller kanske 24-70L? Tänk på balansen i utrustningen. Jobbigt med framtung kamera som ska hållas i flera timmar, ibland i vertikalläge och utan batterigrepp.

Du behöver nog aldrig gå över iso400 i studion, så alla canon från 350D och framåt fungerar riktigt bra. 30D har större sökare som troligtvis är trevligare att glo igenom, speciellt med Nikons dk-21m förstoringslupp.

Kameran du väljer måste fungera bra ihop med blixtarna, kolla upp kopplingsmöjligheter.

marooned skrev:
Vad ska du använda för glugg i studion då? Enbart lätta fasta, eller kanske 24-70L? Tänk på balansen i utrustningen. Jobbigt med framtung kamera som ska hållas i flera timmar, ibland i vertikalläge och utan batterigrepp.

Du behöver nog aldrig gå över iso400 i studion, så alla canon från 350D och framåt fungerar riktigt bra. 30D har större sökare som troligtvis är trevligare att glo igenom, speciellt med Nikons dk-21m förstoringslupp.

Kameran du väljer måste fungera bra ihop med blixtarna, kolla upp kopplingsmöjligheter.
Jag kommer fota med ett fast 50 F/8.1,och även 70-200 (ibland).Och jag tror att jag väljer 30d pga det är precis samma bildkvalité,den känns mer rejäl,har bättre AF,bättre ISO-egenskaper.

marooned skrev:
Ja, det är ett svårt beslut när man byter för bytandets skull. 350D är inte den senaste modellen, men den förtjänar MYCKET finare kringutrustning än det du har listat under din profil. Man ska aldrig klaga på folks utrustning, men deras prioriteringar får man ha invändningar mot.

Ingen av dina zoomobjektiv klarar av att matcha sensorns upplösning, än mindre potentialen i själva huset. Börja med att köpa bra gluggar, beroende på vad du fotar. Som vanligt har ingen frågat om dina behov, utan alla maler på om de bättre kamerahusens förträfflighet. Det brukar bli enklare så.

Sen kan du komplettera med en bra blixt för att få fina inomhusbilder. Med rätt färgfilter kan en bra blixt vara guld värd. Jag lekte med 5D 24-70 och 580EX mkII förra helgen, wow!
50/1.8 och andra ljusstarka gluggar i all ära, men mångsidigheten och snabbheten ligger i en helt annan dimension med blixt.

Slutligen, jag säger detta rakt ut, men 30D/40D och 18-55 är en patetisk kombination. Hoppas att du inte "uppgraderar" till den. Den gluggen klarade inte ens att matcha sensorn i 300D, nerbländad till f8.

Jag byter inte för bytandets skull. Jag använder inte kitobjektivet, det har jag sålt för länge sen. Jag använder ett Sigma 18-50 2.8.
Jag har bara inte uppdaterat utrustningen på sidan. Är det en bra glugg eller klassas den också som dålig??

Sigma 18-50/2.8 räknas som en bra normalzoom.

Se hur fel det kan bli när du inte skriver vad du har för objektiv och vad du brukar fota. Hur ska man kunna ge vettiga råd utan kunskap om behoven?

Jag har klagat på detta, både till trådstartare och medlemmar som aldrig ställer motfrågor, utan bara mal på om funktioner i de senaste kamerahusen.

marooned skrev:
Sigma 18-50/2.8 räknas som en bra normalzoom.

Se hur fel det kan bli när du inte skriver vad du har för objektiv och vad du brukar fota. Hur ska man kunna ge vettiga råd utan kunskap om behoven?

Jag har klagat på detta, både till trådstartare och medlemmar som aldrig ställer motfrågor, utan bara mal på om funktioner i de senaste kamerahusen.

Jag är inte så jätteaktiv på sidan så att lägga in vad jag har för utrustning här på sidan är väl inte det första jag tänker på när jag köper nytt. Det är ju bara att fråga ifall du måste veta sånt.

Jag borde ha frågat, men ibland är jag trött och bara kollar i profilen.

I köpråd bör man alltid skriva vad man förväntar sig av den nya utrustningen och vad den ska paras ihop med. Då går det snabbare att ge välmotiverade råd som trådstartaren sedan kan ta ställning till.

Jag tror att du blir nöjd med 30D, speciellt till det priset.

Jag har själv en 30D och när jag först såg specifikationerna på 40D var jag inte särskilt överraskad. 40D är en toppenkamera, inget snack om saken.

Men står man i valet och kvalet mellan en 30D och en 40D får man nog först undersöka vad man behöver för sorts kamera till det man fotar. Du kan ta precis samma bilder med en 40D som du kan med en 30D.

Det jag personligen saknar hos 30D är vädertätningen, i övrigt imponerar 40D inte särskilt mycket på mig. Och då råder det ändå visst tvivel om HUR vädertätad 40D egentligen är. Visst, batteriluckan/minneskortluckan ska vara tätade, men hur är den egentligen i övrigt att ha en regnig dag? (givetvis med vädertätad optik)

Jag har ingen nytta av en snabbare autofokus mot 30D, 3" LCD med Live View istället för 2,5" utan LV hos 30D, 6,5 bilder per sekund istället för 5 bilder per sekund hos 30D, 10.1 megapixlar istället för 30D:s 8.2...osv osv osv...
Men det är så jag resonerar. Kamerorna är så pass bra nuförtiden att man stirrar sig blind på tekniska specifikationer...

Sen köper jag hellre dyrare optik snarare än flashar runt med det senaste kamerahuset...kameran är ju bara ett verktyg, att hitta motiven hjälper inte kameran till med ändå...

Om det inte är allt för stor panik så har jag hört rykten om att det kommer nytt (mycket) intressant från Canon i mitten av februari.
Då kommer nog 40d sjunka i pris = köpläge i mars

Grude skrev:
Om det inte är allt för stor panik så har jag hört rykten om att det kommer nytt (mycket) intressant från Canon i mitten av februari.
Då kommer nog 40d sjunka i pris = köpläge i mars
Nja, att det kommer en efterträdare till 400D behöver ju inte betyda att priset sjunker på 40D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar