Hej
Jag har en 1Dmk2, köpte den då den kom ut och en 5D.
Har eller har haft:
D30, D60, 300D, 350D, 400D
1Dmk2 fokus fungerar annorlunda än de andra, den har överlämnade fokuspunkter, den är bra på att hitta fokus då man fladdrar med stort tele, man kan programmera en knapp som sitter bra till att hålla tex alla 45 samt normalt köra mitten.
Man kan via CF ställa att den expanderar den mittre till att omfatta kringliggande om man har tele o zoomar till tex 400mm.
Man har multispotljusmätning, dvs kan spotmäta flera punkter o kameran räknar sen ut den bästa exponeringen.
Man slipper den "satans" ratten med programval som bara vrider sig då det skadar som mest så den står i Grön ruta plötsligt
Ang Bruset så har jag inte upplevt nån större skillnad alls sen 350 o uppåt
Bildmässigt gillar jag D60 bäst o 5D sedan, enormt mjuka o fina bilder o ton, 1D ger lite digtal känsla. Jag har alltid kört RAW
1.3 Croppen ger ju en bra kompromiss på vidvinkel o tele. Jag har 14mm/2.8, 24-70L/2.8, 24-105L/4 samt 50/1.4, 70-200L, 100-400L samt 100mm macro o dessa funkar bra med alla husen, även analoga som jag har eller har haft.
Ang sökaren kan man elakt säga att det saknas på alla dessa utom 1D mk2 o 5D, det är bara riktmedel på de övriga jag haft, ok man ser vad man får med på ett ungefär
1D har bra info i sökaren o topdisplayen, ex ISO värdet syns i displayen upptill!
300D suger då uppstartstiden är för lång, du missar många bilder på det, men den e ju historia nu.
Ang bilder per sekund, har ju fotat en del bil o mc tävlingar på Gelleråsen, har ställt ner min 1D mk2 till ca 5 bilder i sekunden
Har inte testat 20D, 30D o 40D alls men sett en hel del 20D bilder o de e klart ok.
40D har Cx val på programratten, men vad jag förstått har de samma idiotiska beteende som G serien, att du den går ner i viloläge o du trycker ner avtryckaren återgår den till de lagrade värderna, dvs har du ändrat tex bländaren i Av läge från 8 till 16 så går den tillbaka till 8 om den hinner gå ner i viloläge.
Så sammantaget e att jag har de "små" kamrorna då jag reser o kör 1Dmk2 hemma pga vikten
Roine