Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

30D RAW kräver PS CS2?

Produkter
(logga in för att koppla)

tomaseds

Aktiv medlem
Har jag missat nåt eller är faktum att man måste uppdatera Photoshop CS till CS2 för att få 30D RAW stöd???
 
Photoshop CS har bara stöd för Camera Raw 2.x och eftersom 30D är såpass ny så har Adobe bara stöd för den i senaste Camera Raw som är 3.4 och som bara funkar i CS 2.
Däremot kan du som Jim säger plocka ner DNG-converter som är en fristående liten applikation som kan konvertera råfilerna från 30D till Adobes DNG-format. Dom kan du sen öppna i Camera raw 2.3 i Photoshop CS.

Rätt bökigt, men det går att lösa.

lycka till!
 
Konvertera till DNG.

Några enkla musklickningar, och på köpet får du ett filformat där du kan spara dina framkallningsinställningar tillsammans med bilden, direkt i filen. Ganska bra bonus.
 
Funkar finfint med DNG-konverteraren:)

Ett tydligt exempel på att en standard är ett måste. (Vet inte vad Canon tjänar på att folk måste uppdatera/stjäla en ny Photoshop när de släpper ett nytt format...så nog borde de pluppa ur dng filer ur sensorn.)
 
uncool skrev:
Min fråga då är; När kommer första kamerorna med inbyggt DNG stöd? :D

-Jonne

Så du menar att alla måste skaffa sig Adobe Photoshop för att kunna framkalla sina råfiler?

....Jag låter dig fundera över det ett tag ;)
 
Jeppe skrev:
Så du menar att alla måste skaffa sig Adobe Photoshop för att kunna framkalla sina råfiler?
C1, RS mfl har också DNG-stöd. Det är väl nästan bara kameratillverkarnas programvara som inte fixar DNG idag.
 
jimh skrev:
C1, RS mfl har också DNG-stöd. Det är väl nästan bara kameratillverkarnas programvara som inte fixar DNG idag.

Aha, där ser man. Det är väl det som kallas för selektiv informationsbehandling av informationsflödet till hjärnan ;)
 
Jeppe skrev:
Så du menar att alla måste skaffa sig Adobe Photoshop för att kunna framkalla sina råfiler?

....Jag låter dig fundera över det ett tag ;)

Mjaa, jag menade mer man kan ställa in kameran på att spara som DNG direkt så man slipper konvertera filerna själv.

Lightroombetan verkade ju importera Raw-filerna från kameran/kortet och korvertera dem i importen, vilket är helt ok. Bara man slipper ett till manuellt steg i processen.

-Jonne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.