Annons

30D, ett lyft för 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Efter introduktionen av 30D tycker jag det verkar som intresset av den är ganska ljumt men att intresset för 5D har ökat betydligt. Kan ha lite med cashback kampanjen att göra också.

Men det kanske är fler med mig som väntat in ersättaren för 20D och hoppats att den skulle vara något annat än vad det blev, och nu börjat snegla på 5D. Ser det även på utländska forum att snacket och frågorna om 5D har ökat.
 
Var nere och klæmde på en 5d hæromdagen.

Den ær ju snæppet større æn min 20d, søkaren ær gigantisk och jag upplevde autofokusen snabbare.
Det enda jag tycker ær tråkigt ær att huset ær næstan identiskt med 20d, dvs knappar och reglage.
Om man spottar ut 10000kr før att uppgradera så hade de ju varit kul med lite mer førændringar.

Tål ju att sægas att 30d'n ær helt oaktuell før mig, ser Ingen poæng i att byta.
 
Jag är i valet och kvalet om jag ska köpa 30D eller 5D. Hade någon fått bekräftat att cash-back gäller även om man som svensk köper kameran i tyskland?
I så fall är ju valet nästan lätt...

A
 
Jag tror att intresset för 30D kommer att öka betydligt när vi väl får reda på hur den presterar. Det lilla man kan se av vad folk lagt ut(det var någon i AU som hade plåtat fåglar i ISO1600) verkar ju vara väldigt bra brusmässigt.

Cyberfoto har introduktionspris på under 13000 inkl så neråt 10-11k lär den ju hamna så småningom.

Och då blir ju ekvationen(med ett begagnatpris på 6-7k), även för befintliga 20D ägare som jag, tilltalande.

Vad det gäller 5D är det ju en helt annan klass. Jag tycker inte man kan jämföra. Man måste ju även titta på hela systemet, dvs både optik och hus. Och då blir en 5D, med efterföljare, dyr.
16-35 2.8 L, 24-70 2.8 L, 70-200 4L och helst en 400 5.6L(för att kompensera att 70-200 går från 320 till, just, 200.(sen vet jag att det inte är "äkta" 320, vi behöver inte den diskussionen här :)).

En 1,6 kamera 8 MP är mycket mer förlåtande. Där kan du säkert få in ovanstående brännvidder, inkl hus, för ca 20 000. Och ändå ha svårt att se skillnad på utskrifter upp till A3.

Och vad ska JAG egentligen med en 5D till?
Ingen aning, större sökare? Vill bara ha en.
 
Ja du Roger. Den frågan har jag oxå ställt mig. Hjärnan säger 30D och hjärtat 5D.
Vill ha är en känsla som ofta dyker upp...

A
 
Gør dig sjælv en tjænst/otjænst;

Gå in till en fotobutik och prov skjut 5d'n. Sen slipper du fundera . . . :)
 
Jag har varit inne och testat 5D och den ligger nu i affären och lockar på mig. Hmmm. Vi får väl se om jag tar mitt förnuft till fånga eller ger efter för begäret...

A
 
Anden skrev:
Jag är i valet och kvalet om jag ska köpa 30D eller 5D. Hade någon fått bekräftat att cash-back gäller även om man som svensk köper kameran i tyskland?
I så fall är ju valet nästan lätt...

A


Det fungerade tidigare med cashbackkampanjen för 20d i december 2005.

Finns att läsa om detta i tråden om 20d cashback.
 
Canons modellprogram

Jag håller med fullständigt. Kamerorna fyller behoven hos två helt skilda marknadssegment, iaf som jag ser det.

För egen del fotar jag en del sport (ishockey bla) och då är 5D inte alls intressant - den är helt enkelt för långsam! Den högre upplösningen är heller inte intressant för min del, den gör bara kameran ännu långsammare och slukar mer minneskort utan att tillföra nåt (för just mig alltså) och precis som du skriver så kostar utrustningen mer, totalt sett (längre & dyrare telen, samt även dyrare "normaloptik").

5D är en utmörkt kamera men som jag ser det riktar den sig till de som sysslar med porträtt/mode/reklam där den högre upplösningen har större betydelse. Ev. fungerar den hyggligt som 2:a kamera för proffsen också, men hastighete n kan säkert vara en akilleshäl även där...

30D riktar sig till entusiasten som vill ha en snabb kamera och ett lägre totalpris för en bra utrustning.

Det jag tycker saknas i Canons sortiment är en "riktig" semi-pro kamera, låt oss kalla den 3D som exempel, som kan fungera som 2:a hus för proffs, med snabb seriebildstagning, hög upplösning men utan att gå överstyr (säg 10-12mpx) med framförallt lågt brus på höga isotal och en större sökare samt "vädertätad" konstruktion, allt till ett pris ungefär som 5D el. Nikon D200. DET hade varit något det... -mao en reportage/sport/semi-pro modell som komplement till 5D.

Vidare tycket jag det saknas en riktigt billig "instegsmodell", en nivå under 350D. Tror många skulle uppskatta en 3000D modell (för att följa tidigare namnstandard) med färre funktioner och fler färdiga program för olika situationer. Samma "hanterbarhet" och snabbhet + kvalitet som nuvarande 350 men med färre knappar och fler motivprogram (större ratt med fler lägen...?) för säg 3000kr mindre än 350D.


/Kjelle



QUOTE]Roger Morell (rogerjmorell) skrev:
Vad det gäller 5D är det ju en helt annan klass. Jag tycker inte man kan jämföra. Man måste ju även titta på hela systemet, dvs både optik och hus. Och då blir en 5D, med efterföljare, dyr.
16-35 2.8 L, 24-70 2.8 L, 70-200 4L och helst en 400 5.6L(för att kompensera att 70-200 går från 320 till, just, 200.(sen vet jag att det inte är "äkta" 320, vi behöver inte den diskussionen här :)).

En 1,6 kamera 8 MP är mycket mer förlåtande. Där kan du säkert få in ovanstående brännvidder, inkl hus, för ca 20 000. Och ändå ha svårt att se skillnad på utskrifter upp till A3.

Och vad ska JAG egentligen med en 5D till?
Ingen aning, större sökare? Vill bara ha en.
[/QUOTE]
 
Anden skrev:
Ja du Roger. Den frågan har jag oxå ställt mig. Hjärnan säger 30D och hjärtat 5D.
Vill ha är en känsla som ofta dyker upp...

A

mmm Det är ju så enkelt, ett litet lån så är det kirrat :) Blir inte mycket per månad.

Har dock satt en spärr för mig själv att endast byta hus var tredje år. Så det blir julafton 2007 då :)
 
Jag tror att mycket folk har vänt blicken från Canon till Nikon, och jag tror dem sneglar på D200. Det är ett för stort glapp mellan 20/30D till 5D.
 
BeJi skrev:
Jag tror att mycket folk har vänt blicken från Canon till Nikon, och jag tror dem sneglar på D200. Det är ett för stort glapp mellan 20/30D till 5D.

D200 ær helt oaktuellt før mig.

Den presterar inte mkt mer æn vad min 20d gør bildmæssigt, med ganska mkt mer brus.

G
Det ær en gedigen kamera, men det ræcker inte.
 
Re: Canons modellprogram

kejo skrev:
Det jag tycker saknas i Canons sortiment är en "riktig" semi-pro kamera, låt oss kalla den 3D som exempel

Håller med. Just nu tror jag att Canon tar ut bra marginaler på EOS1 husen. Köparna(majoriteten) av dessa är inte så priskänsliga. Det är helt enkelt fotogafer som behöver vektygen.

Om man undantar sensorn på 1DmkIIs är ju resten av elektroniken något som de säkert skulle kunna sälja i en "3D" för säg 30K. Och ändå göra en god vinst.
Men för Canons del är väl problemet att balansera massmarknaden mot proffsmarknaden. Ekonomin går ju bara ihop om de totalt säljer fler 3D+1DmkIIs. En 3D måste ha ett pris/funktioner så att den lockar fler köpare men inte tar andelar från 1D.
 
För min del handlar det mest om att jag blivit beroende av min kamera och är livrädd att den ska gå sönder och jag ska stå utan.

Tänker behålla min 20D i vilket fall som helst men vill ha en till så att jag inte står utan om en behöver repareras. Väntade på det som blev 30D men skillnaden är för liten för att kännas rolig när jag redan har en 20D som jag som sagt tänker behålla.

Funderar nu på en 5D att använda primärt till porträtt och andra saker där upplösningen är av värde. Använda min 20D till sport, familjebruk och resekamera. Känns liksom roligare att köpa något jag inte redan har.

Samtidigt kan jag använda dom som backup till varandra är min tanke. Det som går att göra bra med den ena borde gå hyfsat med den andra, giltigt åt båda hållen.

I vilket fall som helst så tänker jag inte slå till på något inom dom närmsta 2-3 månaderna och jag kan och kommer att ändra mig flera gånger om under tiden.
 
Saxat ur intervju med Chuck Westfall:
IR: Has there been any tuning to how the sensor and processor handle images, or should we expect to see the same quality as the 20D?

Westfall: In terms of raw images, the quality of the EOS 30D is identical to the EOS 20D. However, the EOS 30D features our unique Picture Style settings, which provide more flexibility in terms of processing parameters for in-camera JPEGs. As the third EOS model to incorporate Picture Styles after the EOS-1D Mark II N and the EOS 5D, the EOS 30D makes it easier for EOS owners to synchronize the look of their images even if they are using several camera models on the same job.
Läs hela här
 
rogerjmorell skrev:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=17484697

Jag tycker bilderna ser bra ut för ISO 1600 men de är ju inte så stora och de är ju JPEG från kameran(dvs brusreducerade i kamerans egen efterbehandling).

Enl. ovanstående inlägg är det ingen förändring på RAW sidan.

Synd.

Fina jpeg's är väl bra men inget jag har behov av.

/Roger

Som sagt säger bilderna inte mycket, man såg inte mkt brus med 10D och iso 1600 i den storleken heller :(

/Patrik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.