Annons

30D, ett lyft för 5D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur är det med 5D och moire? Jag har sett ett par hemska bilder i fototidningar (Digitalfoto och FOTO) från den kameran. Är inte 20D och 30D bättre i det avseendet? Kan nog bero på att 5D har svagare AA-filter.Den ska vara lite skarpare än 20D också.
 
Senast ändrad:
BugEyes skrev:
För min del handlar det mest om att jag blivit beroende av min kamera och är livrädd att den ska gå sönder och jag ska stå utan.

Tänker behålla min 20D i vilket fall som helst men vill ha en till så att jag inte står utan om en behöver repareras. Väntade på det som blev 30D men skillnaden är för liten för att kännas rolig när jag redan har en 20D som jag som sagt tänker behålla.

Funderar nu på en 5D att använda primärt till porträtt och andra saker där upplösningen är av värde. Använda min 20D till sport, familjebruk och resekamera. Känns liksom roligare att köpa något jag inte redan har.

Samtidigt kan jag använda dom som backup till varandra är min tanke. Det som går att göra bra med den ena borde gå hyfsat med den andra, giltigt åt båda hållen.

I vilket fall som helst så tänker jag inte slå till på något inom dom närmsta 2-3 månaderna och jag kan och kommer att ändra mig flera gånger om under tiden.

Var i samma sitts som du! Behövde ett hus till men ville inte köpa en 20d till(eller 350d). Egentligen hade jag inte råd med en 5d i dagsläget men bestämde mig för att slå till ändå. vid närmare eftertanke så är 20d och 5d en perfekt kombination. De har samma konstruktion på menyer mm. så man slipper lära om(går också fort att skifta mellan husen). Sedan så kör man vidvinkel på 5:an och tele på 20:an...så får man det bästa av båda;) Fast jag tvivlar att det blir så mycket fotande med 20:an hädanefter...:))
Kan bara säga att jag är supernöjd med 5:an! den ger klart bättre bilder, skarpare och snyggare brus! Sökaren ska vi inte snacka om..nu ser man vad man håller på med när man fokuserar. Sedan upplever jag fokusen som mera exakt och även snabbare.

jaja..lite av mina erfarenheter än så länge..har inte haft 5:an i mer än ett par veckor.
 
jämföra olika modeller

5D och 30D är för olika fotografering tycker jag,
5D passar bra som landskaps och portrett fotogravering 30D passar bra för fågelfoto och
sport pluss almän naturfoto, att köpa ett 500mm
objektiv är inte billigt och det väger ganska mycket oxå, då är det lättare med 30D som behöver bara 300mm och är ganska lätt o billigare.
Sedan är 5D mer än två gånger dyrare.
 
Re: jämföra olika modeller

Joi skrev:
5D och 30D är för olika fotografering tycker jag,
att köpa ett 500mm
objektiv är inte billigt och det väger ganska mycket oxå, då är det lättare med 30D som behöver bara 300mm och är ganska lätt o billigare.

Ett 500 på 5D är säkert fantastiskt men en 300 på 30D är samma som att beskära en 5D(med 300) till samma utsnitt(ungefär, det finns säkert någon skillnad :). En markering i sökaren för 1,6 vore ju till hjälp dock.
 
Jerkan skrev:
Var i samma sitts som du! Behövde ett hus till men ville inte köpa en 20d till(eller 350d). Egentligen hade jag inte råd med en 5d i dagsläget men bestämde mig för att slå till ändå. vid närmare eftertanke så är 20d och 5d en perfekt kombination. De har samma konstruktion på menyer mm. så man slipper lära om(går också fort att skifta mellan husen). Sedan så kör man vidvinkel på 5:an och tele på 20:an...så får man det bästa av båda;) Fast jag tvivlar att det blir så mycket fotande med 20:an hädanefter...:))
Kan bara säga att jag är supernöjd med 5:an! den ger klart bättre bilder, skarpare och snyggare brus! Sökaren ska vi inte snacka om..nu ser man vad man håller på med när man fokuserar. Sedan upplever jag fokusen som mera exakt och även snabbare.

jaja..lite av mina erfarenheter än så länge..har inte haft 5:an i mer än ett par veckor.

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, vi verkar ju vara i samma sits men du har kommit ett steg längre.
Har du känt dig hindrad av hastigheten hos 5D? Jag tänker tillbaka på min 300D som jag ibland missade bilder med när den stod och tuggade på dom jag tagit innan.
 
BugEyes skrev:
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, vi verkar ju vara i samma sits men du har kommit ett steg längre.
Har du känt dig hindrad av hastigheten hos 5D? Jag tänker tillbaka på min 300D som jag ibland missade bilder med när den stod och tuggade på dom jag tagit innan.

Fotar inte så mycket snabba serier...så jag har inte känt att kameran varit för långsam ännu i alla fall.
Det som är viktigare för mig är exaktheten i fokus, t ex kunde jag med 20d dundra i väg ett antal bilder men det hjälpte inte så mycket om fokus hamnade fel. Även de gånger som jag fotat sport så kör jag inte snabba serier utan försöker "läsa" spelet och trycka av vid rätt tillfälle. Tror inte att jag kommer sakna snabbheten,3 b/s räcker nog för mitt användande? Fast vi har ju alla olika användningsområden...
 
Har 30D "User Defined" Picture Styles som 5D eller är det bara de förvalda inställningar som Natur, Porträtt osv som gäller?

Är Picture Styles något att ha överhuvudtaget?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.