Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300D vs. 10D.

Produkter
(logga in för att koppla)

islamorada

Medlem
Hej!

Har ett (angenämt) problem som jag sitter och grubblar över dagarna i ända. Det är så att jag skall köpa min första systemkamera. Jag har kikat runt en hel del, och till slut återstår två kameror.

Canon EOS 300D samt Canon EOS 10D.

Vilken skall man välja?

Jag är en amatör som under ett års tid nu fotat med min Sony DSC-V1. Den har funkat bra, men jag vill ha något mer rejälare nu.

Jag fotograferar ofta landskap och vymotiv, men självklart även annat. Jag har läst mig till att 10D skall ha en brännvidsförlängare på 1.6x, vilket gör den mindre passande till landskapsfotografering. Har även 300D detta?

I övrigt så är ju plusset med 10D att den är mer robust och tålig. Lite "rejälare". Och denna kamera är en långsiktig investering. Då jag skall börja plugga till hösten och eventuellt fem år framöver så är det nu jag har råd.

Begagnat eller nytt?

Är 10D värd 5 000:- för dessa få extra finesser?

Vore tacksam för all hjälp!

Mvh
Stefan Söderlindh
 
islamorada skrev:
Jag har läst mig till att 10D skall ha en brännvidsförlängare på 1.6x, vilket gör den mindre passande till landskapsfotografering. Har även 300D detta?
Japp de har samma storlek på sensorn, även upplösningen är den samma.
 
Tja, som ägare av en 300D och utan erfarenhet av 10D är jag kanske inte den bästa att ge tips och råd. Jag stortrivs förstås med min rebel.