ANNONS
Annons

300D/Sigma - chippa om????

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Nybliven 300D ägare läser om att vissa Sigma-gluggar måste "chippas om".
Kan nån vänlig själ förklara vad det betyder, och hur man märker att det behövs?
Har ett Sigma 28-200, köpte det nytt men vet inget tillverkningsår.
Funderar om det kan vara orsaken till mina exponeringsproblem med EX550 blixt.

Peter

300D har tydligen problem med blixtexponeringarna (enligt FOTO)

Om du köpte sigmaobjektivet nytt så ska det inte vara några problem

Problemet är att de inte fokuserar rätt om de har fel chipp.

Jag har iofs fått en massa oskarpa bilder, men är osäker på om det beror på min ovana med 7 punktersfokus.
Finns det nåt vetenskapligt sätt att kolla det här?

Jag vet att det varit (befogade) klagomål på den inbyggda blixten, men detta är alltså HELT uppåt väggarna. Folk jag plåtade såg ut som Ku Kulx Klan...

Tackar
Peter

Det är bäst om du ställer in kameran på att använda mittenpunkten (endast) för fokusering.

ja, det är enkelt att kolla om den fokuserar rätt.
Ta en närbild på ett linjerat papper (sne vinkel) och välj vilken linje skärpan ska ligga på.

Sen ser du om skärpan ligger där den ska.

Senast ändrad:
Njaa.. inte bara ett linjerat papper. Fokuspunkten är så pass stor att du bör ha ett speciellt testark Fokuspunkten får bara innehålla den långa strecken i mitten av bilden. Arket ska befinna sig i 45 grader från filmplanet.

Så fokusfelet kan alltså vara av en mer sublim karaktär? Så där så att det känns som att det KAN vara ens eget fel?
Borde inte ett felaktigt chip ge ett mer dramatiskt felsymtom?

P-tacksam för er hjälp

Jeppe skrev:
Njaa.. inte bara ett linjerat papper. Fokuspunkten är så pass stor att du bör ha ett speciellt testark Fokuspunkten får bara innehålla den långa strecken i mitten av bilden. Arket ska befinna sig i 45 grader från filmplanet.

Är det ett större fokusfel så räcker det fint med vanligt linjerat papper..och det bör det ju vara om det är fel chipps.

En tanke...

Jag vill minnas att jag körde en sigmaoptik på min 300D. Det som då uppstod var typ ERR99 (om man körde i det mer kreativa området, typ M). Problemet är att den inte kan ändra bländaröppningen utan alltid kör på största om jag inte är missinformerad. Det skulle kunna vara en förklaring till dina blixtproblem. Jag tolkade det som att du fick kraftigt överexponerade bilder...

Sigma lär ha sin service här i Linköping där jag bor och det ska enligt vad jag vet vara helt gratis att chippa om, utöver frakten då möjligtvis.

Hoppas att det hjälper dig!

Re: En tanke...

Cederbom skrev:
Jag vill minnas att jag körde en sigmaoptik på min 300D. Det som då uppstod var typ ERR99 (om man körde i det mer kreativa området, typ M). Problemet är att den inte kan ändra bländaröppningen utan alltid kör på största om jag inte är missinformerad. Det skulle kunna vara en förklaring till dina blixtproblem. Jag tolkade det som att du fick kraftigt överexponerade bilder...

Sigma lär ha sin service här i Linköping där jag bor och det ska enligt vad jag vet vara helt gratis att chippa om, utöver frakten då möjligtvis.

Hoppas att det hjälper dig!

Har chippat opm en sigma objektiv.
Var inga problem.
Vet också att det finns dem som fått dem utbyta omde handlat dem nyligen...

Det är vissa av Sigmas objektiv som behöver chippas om, inte Canons..Sigma chippar om dessa gratis.

Felet märker du mom Martin säger..

och på sigmas egen sida står det även att det bara gäller deras objektiv tillverkade före 2001

Jag hade ett Sigma 100-300 som fungerade utmärkt att fokusera med, det var däremot nerbländningen som inte ville fungera.
Om man fotade med full bländaröppning fungerade allt som det skulle, men när man valde en mindre bländare visade kameran "Error 99" och hängde.

Man kan uppgradera gamla Sigma-objektiv gratis, men jag sålde istället ;)

//daniel

Goa gubbar

Tack alla goa gubbar/gummor för era råd. Jag har varit medlem här bara nån vecka, och måste säga att jag är impad över engagemanget och hjälpsamheten här!

Sammantaget får det ni sagt mig att misstänka min Sigma 28-200. Särskilt det som beskrevs om problem med bländare och error stämmer bra in på mina symtom.

Inse att detta kanske betyder att jag kanske frånhänt mig min nya kamera i flera veckor helt i onödan????!!!!

Peter (tröstplåtade lite triex 400 i helgen)

Slutordet

Tänkte bara redovisa vad som hände till sist:

Kontaktade Zieger teknik i Linköping som har servicen på Sigma.
Hann knappt förklara att jag hade ett nyköpt Sigma 28-200 och 300D förrän de bad mig skicka ner gluggen.
Nu är det i retur efter mindre än en vecka, och chippet ska vara utbytt.
Eloge till Roy på Zieger teknik för vänligt, snabbt och proffsigt bemötande.
Kalaset kostade mig NOLL kronor.

Nu väntar jag bara på att Canon ska ha undersökt min kamera färdigt så jag får tillbaks den (4 veckor har gått)
Det kan ju faktiskt vara så att gluggen orsakade samtliga mina problem, och att kameran/blixten är oskyldiga.

Konklusion: Ska man köpa Sigma till en digital Canon bör man kolla att den verkligen är utrustad med rätt elektronik.

Peter

Nyköpt Sigma? Menar du att den är tillverkad och såld till dig i år eller förra året?

Trodde att det bara var dom -tillverkade- före år 2001 som strulade.. så enligt Sigmas hemsida.

(har själv ett 100-300 som ska lämnas in)

ANNONS