Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300D och regn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Kom en rikig maffig åskskur med massor av regn idag, vart enormt sugen på att bege mig ut och plåta lite, då det kan bli en del läckra bilder.

Dock vågade jag inte riktigt, då jag inte vet hur pass mycket vattenstänk osv kameran tål.

Nån som haft sin ute i rusk och regn?

en 300D om nån missade det...

/Jocce

Några stänk klarar väl kameran, Men det känns ju jobbigt att testa var gränsen går. Min D60 hängde sig när det blev för fuktigt en gång. Då fick jag ta ur batteriet för att få igång kameran. Min 300D har fått en del stänk men det har inte varit några problem.

Min 1D mark II blev rejält blöt idag, men den är ju gjord för det.

Bilagor

• regn-_i4y3755.jpg
    regn-_i4y3755.jpg
    40.8 KB · Visningar: 881
10D klarar en hel del regn/snö... mer än man tror faktiskt.. Men det är ju 10D det ;)

Det är väl inte direkt hälsosamt.. men min har inte tagit skada...ännu ;)

Paddlade havskajak med min D70 hängandes runt halsen. Pga allt torkat saltstänk såg kameran ut som en silverfärgad 300D när jag kom iland men den fungerar fortfarande finfint.. ;-)

min funkar fortfarande?

Jo jag har haft min 300d ute en hel del....inga störtskurar dock....men ändå såpass att den blivit blöt....aldrig haft några problem (även om jag inte kan tänka mig att det är särskilt bra för kameran)

objektiven??

hur är det med dom?? dom nya L objektiven skall ju vara skyddade, men gamla L ?? jag har en 70-200/2,8L någon som vet hur den är skyddad??

Jag tror mer att objektivet tar mer stryk än kameran, var på Järvafältet för 3 veckor sedan då regnade det ganska bra och jag fick kondens i mitt objektiv. Jag blev tvungen att sluta och vänta en 20 min eller så, sedan fortsätta fotografera.

Det är min erfarenhet med 300D och regn.

/David

Ingen av alla mina digitalkameror har lagt sej ner o dött pga lite regn... eller mycket. Däremot får jag byta mobiltelefon oftare än kamera o varje gång skyller Nokia på fukt...

Tips: som hundägare har jag nästan alltid en liten tunn påse i fickan... ja ni vet... den skyddar vid värsta skyfallet om det behövs... o man kan fortfarande använda kameran eftersom påsen e så tunn.

OBS! påsen bör vara oanvänd...

Bilagor

• skyfallmini.jpg
    skyfallmini.jpg
    21.5 KB · Visningar: 773
KG, använder du transparenta bajspåsar? Det låter ju nästan lite pervest ;-)

bjanha (som föredrar svarta med små handtag)

Närå, min förra kamera var silverfärgad så jag körde med svarta påsar så såg det ut som en riktig kamera... nu e huset svart men påsarna e likadana ändå ;-)
men att låta objektivet titta ut genom påsens öppning möjliggör att ta bilder ändå...

Den tål en del ;-)

Första "jobbet" med 300D i höstas så asregnade det tidvis.

Var fundersam på hur den skulle palla men räknade med att dne skulle det. Samt.. Jag behöövde ha bilderna ;-)

Så jag körde på...

Kamweran överlevde och så vitt jag vet så lever den i dag med...

MEN mitt underbara 28-105 packade ihop.... AF:en ballade ur därefter tyvärr....
Saknar den ännu.....

Oj, jag har inte ens haft en tanke på att den inte skulle fixa regn, har gladeligen stått och fotat i hällande regn med enda konsekvens att det var lite vattendroppar på linsen som ställde till bilderna... Den kanske dör vilken dag som helst, vem vet.

Startade en liknande tråd när jag precis fått min 300D - och ingen verkar i alla fall då ha haft problem med (rimliga) mängder väta. Minns också en låååång tråd om 300D:s hållbarthet över lag och samma sak där - ingen har haft problem "trots kamerans plastighet", som . Nån hade till och med tappat den i betonggolvet från nån meter utan att huset fick en skråma.

Vad var det Bond-filmen hette nu igen... plastic is forever? :)

300D, väder och vind:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=20623

Trasig Eos 300D:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=21563

bjanha skrev:
KG, använder du transparenta bajspåsar? Det låter ju nästan lite pervest ;-)

bjanha (som föredrar svarta med små handtag)

75st/3liter påsar för 12:90 om dom sedan är genomskinliga spelar ingen roll för du går väl inte och kollar på bajspåsen...eller?.

Jocce skrev:
Kom en rikig maffig åskskur med massor av regn idag, vart enormt sugen på att bege mig ut och plåta lite, då det kan bli en del läckra bilder.

Dock vågade jag inte riktigt, då jag inte vet hur pass mycket vattenstänk osv kameran tål.

Nån som haft sin ute i rusk och regn?

en 300D om nån missade det...

/Jocce

Dom små söta duschmössorna som finns på hotell, fungerar utmärkt till att stoppa kameran i. Gummisnodden smiter åt fint runt objektivet.
Dessutom brukar dom vara transparenta

/ E

Stod på Tylösands strand idag och fota en beachvolleybollturnering, mitt under mitt springandes mellan banorna kom ett störtregn som hette duga och det rann praktiskt taget från kameran.. Är hemmma nu och har inga problem med kameran. Tolkas som man vill bonntur eller bra kamera...? :)

BeachMagnus skrev:
Stod på Tylösands strand idag och fota en beachvolleybollturnering, mitt under mitt springandes mellan banorna kom ett störtregn som hette duga och det rann praktiskt taget från kameran.. Är hemmma nu och har inga problem med kameran. Tolkas som man vill bonntur eller bra kamera...? :)

Tolklas som amerikansk produktansvarsfriskrivning. Kom inte och klaga ifall kameran slutadr att fungera om det kommer en vattendroppe på den, för det har vi berättat för dig att den kommer att göra i handboken som du bekräftat att du har tagit del av när du köpte kameran. Sen är inte den tillverkaren född som igör kameror till konsumenter som går sönder om det kommer vatten på dem eller rent av i dem.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto