Annons

300D och dess spegel - OK?

Produkter
(logga in för att koppla)
Skiljer femtusen spänn för att kunna göra denna grej och kraftigare konstruktion. Det är den största skillnaden på 300d och 10d.
 
Har en fråga till Tomas som tagit testbilderna..

Nu är det ju så att som standard inställning så står 300D'n inställd på Contrast +1, Satur +1, Sharp +1 och detta motsvarar som jämförelse 2 steg på 10D
Asså +1 på 300D motsvarar +2 på 10D..

Hur har du tagit dina bilder..? Med dessa inställningar på +-0 eller i default läge, asså med dessa på +1?
 
Min canon G2 överexponerar något, har hört från någon att även 10 d har tendens till detta.
Min fråga är om så också är fallet med 300d och om det har korrigerats i photoshop på bilderna som visats.
 
Ååååhja ååhja Bengt-Arne glöm inte fler bilder/s, längre bildserier, + en massa extra manuella inställningar på 10D & slutligen en mycket bättre inbyggd blixt med bättre blixfunktioner...

Men är detta värt 5 papp ?

Sitter själv på en 10D som jag köpt i USA och på så sätt fått till ett bra pris hade nog köpt en 300D om jag skulle köpt kameran i Sverige, inte för att jag är missnöjd med 10D tvärt om, men jag tycker inte dessa funktioner är värda 5 papp.
 
Inställningarna kan ställas manuellt så man kan ställa ner dessa till +-0 så kanske den har mindre tendens till det?
10D har dessa +-0 läget default.

En fördel med blixten som är bättre på 300D än på 10D är att den fälls upp högre på 300D'n.

Ett utdrag ur jämförelsen:
"You will note from the overlaid image on the right below that the EOS 300D's flash is raised much higher than the EOS 10D, this is clearly a confirmation from Canon on two points; firstly that the EOS 10D's flash height wasn't enough to clear some lenses and secondly that they expect more users to actually use the EOS 300D's internal flash, more so than EOS 10D owners."
 
Senast ändrad:
Scheel skrev:
Ååååhja ååhja Bengt-Arne glöm inte fler bilder/s, längre bildserier, + en massa extra manuella inställningar på 10D & slutligen en mycket bättre inbyggd blixt med bättre blixfunktioner...

Men är detta värt 5 papp ?

Sitter själv på en 10D som jag köpt i USA och på så sätt fått till ett bra pris hade nog köpt en 300D om jag skulle köpt kameran i Sverige, inte för att jag är missnöjd med 10D tvärt om, men jag tycker inte dessa funktioner är värda 5 papp.

Visst kan man göra ännu mer på 10d, jag tyckte bara det var den största skillnaden.
 
Jag har varit lite skeptisk mot plast konstruktionen på systemkameror. Tydligen ingen nyhet, många som har gamla systemkameror med liknande konstruktion och har inte haft några problem alls..
 
Om det kan intressera nån så är det en bra test av EOS 10D i nya numret(3) av tidningen DigitalFoto.
 
Hakar upp mig lite på om kameran fyrar av en blixt för fokuseringen vid dåligt ljus. Tänk om man vill vara lite diskret...i en kyrka t.ex...tittar ju alla på en!
 
Ja läste nått om det osse nånstans.. tycker man borde kunna stänga av den om man kör med manuell fokus?
 
Smajly skrev:
Har en fråga till Tomas som tagit testbilderna..

Nu är det ju så att som standard inställning så står 300D'n inställd på Contrast +1, Satur +1, Sharp +1 och detta motsvarar som jämförelse 2 steg på 10D
Asså +1 på 300D motsvarar +2 på 10D..

Hur har du tagit dina bilder..? Med dessa inställningar på +-0 eller i default läge, asså med dessa på +1?

Jag har använt defaultläget. Parameter 1.
 
Bengt-Arne skrev:
Hakar upp mig lite på om kameran fyrar av en blixt för fokuseringen vid dåligt ljus. Tänk om man vill vara lite diskret...i en kyrka t.ex...tittar ju alla på en!

Det går inte stänga av. De alternativ som finns är att använda den "kreativa zonen" och inte använda blixt, eller köpa en extern blixt som använder röd lampa som fokuseringshjälp, ex Canons 550EX. Med den har man även möjlighet till kompensering av blixtexponeringen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.