Annons

300D och dess spegel - OK?

Produkter
(logga in för att koppla)

SWERIPA

Aktiv medlem
Hej,

Kort fråga. En av 300Ds besparingspunkter verkar vara dess spegelkonstruktion. Vad är era synpunkter på den, ni som köpt?

- Kan den skapa vibrationer?
- Låter den för mycket? (spelar det någon roll?)
 
Hej!

Den låter inte speciellt mycket. Fast det beror väl som alltid på vad man jämför med..

Huruvida den skapar vibrationer eller ej törs jag inte svara på, eftersom jag inte förstår vad du menar(?).

Mvh.

Adrian
 
Fick för mig att jag läste någonstans att spegeln själv kunde skapa oskärpa genom sin "klumpighet". Men jag antar att en sådan produkt inte skulle släppas...


Tack för svar om ljudet. Själv kan jag till och med sakna det på min nuvarande digitalkamera utan spegel.
 
SWERIPA skrev:
Fick för mig att jag läste någonstans att spegeln själv kunde skapa oskärpa genom sin "klumpighet". Men jag antar att en sådan produkt inte skulle släppas...


Tack för svar om ljudet. Själv kan jag till och med sakna det på min nuvarande digitalkamera utan spegel.

Det är om du har den på stativ, lång slutartid och självutlösare, då skakar kameran till. Kan man då fälla upp och låsa spegeln är man av med problemet. Låsa spegeln kan du göra på 10d, inte på 300d.
En kille här på fotosidan visade en jämförelse på några bilder....Det blev mycket stor skillnad. Kommer inte ihåg vem det var, det var ett bra tag sedan.
 
SWERIPA skrev:
Hej,

Kort fråga. En av 300Ds besparingspunkter verkar vara dess spegelkonstruktion. Vad är era synpunkter på den, ni som köpt?

- Kan den skapa vibrationer?
- Låter den för mycket? (spelar det någon roll?)

Frågan om vibrationer har redan besvarats ovan, så det skippar jag.

Mr. Phil Askey på dpreview.com har verkligen testat allt...och då menar jag allt. På http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page5.asp (ungefär mitt på sidan) så har han bifogat en MP3 (grafiskt representerad) där man får höra en jämförelse mellan 300D & 10D.

Ljudet är inspelat från en bildserie. Alltså 4 bilder i rad med 300D och 9 bilder i rad med 10D.
Man kan alltså både se och höra skillnaden i hastighet och ljud.
Ta en titt!

/Anders
 
Jag har lyssnat på dessa filer på Dpreview & tycker väl inte att man får nån bra uppfattning av dem.

Jag testade själv 300D igår & hade förväntat mig ett oherrans slammer efter det jag läst, blev dock positivt överraskad eftersom jag tyckte den var tyst! Nu är ju, som nån skrev, allt relativt så det beror ju på vad man är van.

Larsa, som är van Olympus OM-1...
 
Jag förmodar att första ljudet kom från 300d och att man använt samma inspelningsstyrka även till 10d. Jag tyckte 10d var något tystare men har kanske ingen betydelse i det stora hela.
 
Jag har aldrig använt spegeluppfällning, så jag lär inte sakna det. Såg kameran idag för första gången "live". Såg bättre och solidare ut än förväntat. Sugen på köp. Åker om två veckor till USA där kostar den med objektivet 1000 USD= 7700 Sek (deras skatt på 8% tillkommer). Trots bristfällig garanti känns det som ett bra köp.
 
SWERIPA skrev:
Jag har aldrig använt spegeluppfällning, så jag lär inte sakna det. Såg kameran idag för första gången "live". Såg bättre och solidare ut än förväntat. Sugen på köp. Åker om två veckor till USA där kostar den med objektivet 1000 USD= 7700 Sek (deras skatt på 8% tillkommer). Trots bristfällig garanti känns det som ett bra köp.

Det hade jag gjort! Du kan till och med skippa optiken som följer med och välja på något bättre.
 
Hmm.. en massa tankar om denna kamera verkligen.

www.alfadigi.com ringde mig idag och sa att dom har fått in sitt första parti kameror och just nu är en på väg till mig så jag har den på måndag.
Ska bli intressant o se vad man kommer att reagera på när man läst alla dessa olika, mycket olika meningar om den.

Tror den blir helt perfa.
 
Bengt-Arne skrev:
Det är om du har den på stativ, lång slutartid och självutlösare, då skakar kameran till. Kan man då fälla upp och låsa spegeln är man av med problemet. Låsa spegeln kan du göra på 10d, inte på 300d.
En kille här på fotosidan visade en jämförelse på några bilder....Det blev mycket stor skillnad. Kommer inte ihåg vem det var, det var ett bra tag sedan.

Det är bara vid slutartider på ca 1/15-1 sekund det kan vara problem. Använd inte dessa tider om du vill undvika oskärpa pga spegelns rörelser.

www.bostream.nu/tomas
 
Det är ju alltid ett svårt val när två kameror som 10d och 300d ligger så nära varandra prestanda mässigt....femtusen spänn som skiljer dom åt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.