Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300D mot Ixus 30

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Lundin

Avslutat medlemskap
Jag har känt behovet av en mindre kamera än min 300D (framför allt till barnen), så jag köpte en Canon Ixus 30 i torsdags. Nu har jag testat den lite grand och är mycket förvånad över den dåliga bildkvaliteten. Är det jag som är bortskämd eller är det något fel på kameran.

Båda bilderna är taget innomhus mot vit bakgrund. Egen vitbalans är ställd mot vit bakgrund och exponeringen är +1 på båda.

Ska det vara så här?
 
Återkom...

Eftersom jag just funderar på en Ixus30 som slit-o-släng alternativ...

--jalle
 
Jag har en Canon Ixus 40 som "alltid ha med-kamera" och komplement till min 300D och är i stort sett nöjd med bildkvaliteten. Exakt vad är det du är missnöjd med? För mycket brus eller något annat?
 
Jämnförelsebilder 300D - Ixus 30

Dessa bilder är tagna under samma förutsättningar:
• Fast beslysnng 5500K
• Egen vitbalans ställd mot vit bakgrund
• Canon 300D med 50/2,5
• Ixus inzoomad till ungefär samma grad.
• Exponeringen +1 (enligt mätning) 50/5.4

Jag tycker det är mkt stor skillnad och jag vet inte om jag kan nöja mig med det IXUS presterar. Som sagt ska det vara så här?
 

Bilagor

  • 300d_mot_ixus30.jpg
    300d_mot_ixus30.jpg
    47.7 KB · Visningar: 485
Skippa +1 exponeringen kanske?

Men förvisso, börja inte jämföra en dslr och en ixus. Orättvis jämnförelse. Och hur ofta plåtar du helsvarta colaflaskor mot vit bakgrund med en ixus?

Realistiska test är a och o, inte "letafel-metoden" som är så lätt nu när det inte kostar något att ta bilder att undersöka.

/Henri
 
Jag justerade nivåerna ("levels") (Jag kommer aldrig ihåg vad det heter på svenska:)

Jag vet inte om originalet borde bli bättre, det kan vara så enkelt som så att du borde ändra kamerainställningarna. Jag laddade ner manualen och skulle föreslå att du provar "Vivid" inställningen om du inte redan har gjort det. Den ska öka kontrasten och ge mer livliga färger.

Som sagt, jag funderar själv på en Ixus 30 till min fru som ta-med-kamera så jag är nyfiken på resultaten.

Sedan så varnar ju Canon i manualen för överexponering som ger grådaskiga bilder. Varför kompenserade du exponeringen?

--jalle




Per Lundin skrev:
Ja, din justering (vad gjorde du?) gjorde ju susen men borde inte originalet bli bättre ändå?
 
Intressant. Tänkte inte på att det var ett "svårt motiv". Dock var ju förutsättningarna (med manuella inställningar) desamma. "Automatfunktionen" lyckas sällan med "svåra motiv".
 
Jag mätte exponeringen mot grå bakgrund (som jag lärt mig att man ska). Den visade 50/5.4. Om jag mäter mot föremålet (colaflaskan) visar det en överexponering med +1. Har jag gjort fel eller?
 
Jag tror att skillnaden mest ligger i objektivet som i Ixus inte har samma kontrast som i D300.
Processorn är säkert oxå en bidragande faktor till D300 favör. Man kan inte jämföra en kompakt kamera med en systemkamera varken analog eller digital....
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Man kan inte jämföra en kompakt kamera med en systemkamera varken analog eller digital....

Så du tycker jag ska vara nöjd då? Jag funderade ett tag på att det kanske var något fel på kameran. Men... det kanske "är på detta viset".
 
Per Lundin skrev:
Jag mätte exponeringen mot grå bakgrund (som jag lärt mig att man ska). Den visade 50/5.4. Om jag mäter mot föremålet (colaflaskan) visar det en överexponering med +1. Har jag gjort fel eller?

ISO då?
ISO100 mellan två kameror kan variera en del, speciellt när det gäller digitalkompakter där det "inte är så noga".

/Henri
 
Ixus30 har DigicII som är en mer avancerad bildprocessor än 300D som "bara" har Digic. Men det är ju mer processorer än DIGIC som jobbar i kamerorna.

Men jag är hur som helst mer intresserad av att se hur Ixusen fungerar i helautomatläge eftersom det är som sådan jag har tänkt att använda den.

Sedan så kan jag nämna att jag har två kollegor som har köpt Ixus40. En är inte alls nöjd och den andra tycker att kameran fungerar bra som utomhuskamera men är en kompromiss inomhus.

Å andra sidan så ska det påpekas att han som är missnöjd försökte bl.a. fotografera basket inomhus med sin kamera och jag förstår att det inte gick bra:)

--jalle

Fläsk-Tarzan skrev:
Jag tror att skillnaden mest ligger i objektivet som i Ixus inte har samma kontrast som i D300.
Processorn är säkert oxå en bidragande faktor till D300 favör. Man kan inte jämföra en kompakt kamera med en systemkamera varken analog eller digital....
 
Senast ändrad:
Kul med just den jämförelsen.
När jag köpte min 300D så köpte en kompis precis en IXUS 30. Han är jättenöjd med sin kamera och tycker bilderna blir utmärkta. Jag laddade in några av hans bilder han tagit i autoläget med blixt på mina ungar i min dator. När jag tittar på dom slås jag av förskräckelse över brusnivåer och annat otyg, men vill inte säga det till honom för han är nöjd. Bilderna går ju knappt att titta på utan rysningar. Tror sanningen är den att vi snabbt blir bortskämda och lite fartblinda av kvaliteten på bilderna från våra DSLR och börjar se problem som inte andra än vi nördar uppfattar som problem.
Jag har själv en IXUS av originalmodellen (2mp) och har alltid varit nöjd med den tills jag vande mig vid bilderna från min 300D.
 
Ligger nog en hel del i det du säger Björn.
Numera så tycker jag inte att bilderna från min A70 ser alls lika bra ut som jag tyckte innan. :)
 
Liten sensor = brus vid högt iso
Liten blixt = högt iso
Liten kamera = inte så bra bilder vid dåligt ljus.

Så är det bara, typ. ;-)

/Henri
 
Det är just detta som jag är rädd för... att jag är för bortskämd...

Och jag har aldrig förstått "alla" trådar i Dpreview som alltid hävdar "my p&s gives much better pictures than my 300D..."

--jalle


BugEyes skrev:
Kul med just den jämförelsen.
När jag köpte min 300D så köpte en kompis precis en IXUS 30. Han är jättenöjd med sin kamera och tycker bilderna blir utmärkta. Jag laddade in några av hans bilder han tagit i autoläget med blixt på mina ungar i min dator. När jag tittar på dom slås jag av förskräckelse över brusnivåer och annat otyg, men vill inte säga det till honom för han är nöjd. Bilderna går ju knappt att titta på utan rysningar. Tror sanningen är den att vi snabbt blir bortskämda och lite fartblinda av kvaliteten på bilderna från våra DSLR och börjar se problem som inte andra än vi nördar uppfattar som problem.
Jag har själv en IXUS av originalmodellen (2mp) och har alltid varit nöjd med den tills jag vande mig vid bilderna från min 300D.
 
JalleS skrev:
Det är just detta som jag är rädd för... att jag är för bortskämd...

Och jag har aldrig förstått "alla" trådar i Dpreview som alltid hävdar "my p&s gives much better pictures than my 300D..."

Dags för veckans DSLR-sektmöte? *fniss*

Rätt larvig diskussion, det handlar ju om rena självklarheter om man funderar på vad det är för komponenter i de olika kamerorna.

Låt oss jämföra det hela med skjutvapen. Självklart är en kanon med högre sprängverkan, snabbare projektiler och mer metallskrot i laddningen mer effektiv än en revolver. Men den kräver samtidigt en hel del mer. Dels är den större och otympligare, vilket i sig kräver mer förberedelse och eftertanke innan man skjuter. Dessutom har fördelarna ovan en hel del bieffekter i form av risk för skador på andra saker än det man siktar på, det är svårare att sikta etc.

Ungefär samma resonemang kan föras när det gäller kompaktkameror och DSLR. Självklart kan en DSLR med större sensor, väl tilltagen och ljusstark optik, möjlighet till extern blixt och råformats-möjligheter producera betydligt bättre bildkvalitet än kompakten - högre dynamik, mindre brus, bättre skärpa och kortare skärpedjup etc. Detta är en helt logisk följd av de rent tekniska förutsättningarna.

Men en systemkamera kräver också mer av användaren. Inte ens på de enklaste autolägena är det lika lätt att ta hyfsade bilder som med p&s-lägena på en kompakt eftersom den avancerade skärpedjupskontrollen, ljusmätningen och fokusen används även i dessa lägen. Det är mycket lätt att få oskärpa, bakfokus, felexponeringar etc om man inte tänker efter vad man egentligen vill åstadkomma.

Med en kompakt med sin lilla bländare (och därmed långa skärpedjup), mindre känsliga fokus och ljusmätning och möjlighet att se en föraning av resultatet på lcdn åstadkommer nybörjaren mycket lättare ok bilder. Dessutom har kompakten smidighetskortet i sin rockärm, det är lättare att bara slänga upp den och ta en bild än motsvarande manöver med en stor, fin DSLR - till att börja med förvarar man ju helst en så fin kamera i en väska och inte i fickan.

Så jag tycker inte det är så svårt att förstå dpreview-trådarna du talar om. Varje fotograf bör använda den utrustning som passar honom eller henne. I slutänden är det trots allt ändå själva bilden och dess innehåll som är det viktigaste, speciellt när det gäller bilder i de lågupplösta format som för det mesta gäller på nätet (typ 800x600 och liknande).

Som sagt, rena självklarheter. Ursäkta babblandet såhär på lördagsmorgonen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.