Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300D mot Ixus 30

Produkter
(logga in för att koppla)
:)

Kanske inte lika lätt, men samtidigt så har mina ungar utan problem och omedelbart tagit bra bilder med 300D/20D i automatikläge.

Jag lånade ut min 20D till en bekant som tog bra bilder omedelbart (med den lilla brasklappen att hon under de första bilderna inte riktigt förstod fokuspunkterna)

Så svårt är det inte att ta vettiga bilder med en dSLR även om många (speciellt på dpreview) mässar "a dSLR isn't a p&s", men det påminner mig mest om gamla tiders datatekniker i vita rockar som vill låta lite förmer:)

--jalle (svårt att sova med en löpande katthona hemma...:)

PS: Det blir nog en Ixus30 som andra kamera trots denna tråd. Den går att få för omkring 2.300 inkl. frakt och det känns rätt bra.


dl_4711 skrev:
Dags för veckans DSLR-sektmöte? *fniss*

...
Men en systemkamera kräver också mer av användaren. Inte ens på de enklaste autolägena är det lika lätt att ta hyfsade bilder som med p&s-lägena på en kompakt eftersom den avancerade skärpedjupskontrollen, ljusmätningen och fokusen används även i dessa lägen. Det är mycket lätt att få oskärpa, bakfokus, felexponeringar etc om man inte tänker efter vad man egentligen vill åstadkomma.
...

 
Jarl: Kan bara tipsa om att dustin.se säljer ut en del Canon-modeller nu i helgen, kan vara värt ett besök!
/Ubbe, lycklig ägare till din gamla 300D
 
Tack för tipset, men jag tror att det blir Ixus:en i alla fall. Det är storleken som fäller avgörandet. Jag funderade en stund på A85:an som de hade till ett bra pris, men den blir för stor. Möjligen, möjligen att IXUS500 kan vara ett alternativ...

Kul att höra att du är nöjd. Jag blev också rätt nöjd med sportfotomöjligheterna på 20D:n:)

--jalle
UbbeM skrev:
Jarl: Kan bara tipsa om att dustin.se säljer ut en del Canon-modeller nu i helgen, kan vara värt ett besök!
/Ubbe, lycklig ägare till din gamla 300D
 
Processorn är säkert oxå en bidragande faktor till D300 favör. Man kan inte jämföra en kompakt kamera med en systemkamera varken analog eller digital....
En liten kul grej, i de nya Ixusarna som kommer nu i dagarna så använder Canon också sin Digic II processor, vilken är samma som i 20D, 1D mk2, 1Ds, 350D osv. Nya Ixusarna är dessutom grymt snabba tack vare det.

Ixus 50 och Ixus 700.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.