Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300D korta slutartider med blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

boston

Aktiv medlem
Har lånat hem en Canon 300D för att testa den.
Kan man inte ha kortare slutartid än 1/200 sekund när man använder den inbyggda blixten?
 
ok, det var ju tråkigt, finns det inget sätt att kringå blxtsynken och använda blixt vid kortare slutartider?
 
Det är mycket tveksamt om det fungerar. Det är ju normalt den kortaste tid vid vilken hela sensorn exponeras. Mao om du drar av en blixt vid kortare slutartid blir inte hela bilden belyst.

En del tillverkare har dock ett mer politiskt förhållande till detta och tillåter bara korta tider på dyrare modeller.

Det går ju bra att prova sig fram genom att använda en enkel blixt med endast mittstift. Kameran vet då inte att blixten finns och begränsningen träder ur kraft. Då kan du prova dej fram vad som gäller för din kamera. Du får dock ingen TTL men du får reda på kortst möjliga slutartid. Det är dock inte säkert att den gäller i alla sammanhang

/AnWi
 
Slutaren består av två ridåer eller gardiner, en som öppnar och en som stänger. Tiden däremellan är sensorn exponerad för ljus. Vid korta tider börjar andra ridån stänga innan första har öppnat helt. Det blir som en springa som åker över sensorn. Blixten lyser mycket kortare tid än vad ridåerna rör sig så för att hela sensorn ska bli belyst av blixten måste första sensorn har öppnat helt och den andra inte ännu börjat stänga, när blixten blinkar. Den kortaste tid ridåerna är helt öppna kallas blixtsynktid, skulle blixten blinka vid kortare slutartid blir bara en del av sensorn belyst av blixten. Dyrare kameror har snabbare ridåer och då också kortare blixtsynkrid. Krånglade jag till det... :)
 
Det är det klassiska scenariot och gäller definitivt i analoga sammanhang. Både D70 och 300D har dock en kombination av mekanisk och elektronisk slutare och åtminstone D70 lär gå att köra på kortare tider. Där verkar gränsen mer politisk. Det finns en tråd om hur man kan tejpa i blixtskon för att lura kameran.

Om 300D är konstruerad på samma sätt kan jag inte uttala mig om. Det går ju bra att prova.

Ola varför vill du ha kortare blixtsynk. Det är ju egentligen bara vid starkt omgivningsljus som det är aktuellt. Annars ger ju blixten i alla fall en väldigt kort "exponeringstid".

/AnWi
 
Om blixten klara av att ställas in för "highspeed synk" kan kortare tider än 1/200 s användas. Med extern blixt som Sigma EF-500 DG Super fungerar det och sannolikt med motsvarande blixt från Canon som är Seedlight 550Ex. Räckvidden minskar, beroende på at blixten kommer att ge ett flertal ljuspuilser under exponeringen så att ljuset kan träffa sensorn vartefter spalten som bildas av de båda slutarna färdas över senorn.
 
Jag tror jag förstår, blev bara lite förvånad eftersom min sony dsc-v1 klarar 1/1000 sekund med blixt, men de kanske inte är så noga, man får ju helt andra bilder med 300D. IOFS kunde de släppt igenom blixten ändå och låtit en själv avgöra om resultatet dög.
 
Jo fast det är inget konstigt. Den typen av kamera har ingen mekanisk slutare. Där finns inte problemet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.