ANNONS
Annons

300D + Instamatic optik

Produkter
(logga in för att koppla)

paco

Aktiv medlem
Plockade isär en Kodak Instamatic 56X och när jag ändå hade "objektivet" löst var jag tvungen att testa det med 300D'n. Det roliga är att till och med sökaren i kameran har två element, medan själva optiken för bilderna är en enkel plastplupp.

Bilderna

Få se om man kan få ihop ett objektivfäste. Linsen sitter farligt långt inne, nära spegeln.

Vad är Kodak Instamatic 56X för något kamera eller? Om jag har förstått allt har du hållt en lins framför kameran manuellt?

paco skrev:

Få se om man kan få ihop ett objektivfäste.

Kul ide, snygga bilder..

du har liksom byggt dig en egen lensbaby...

http://www.lensbaby.com/

något jag själv fundrat en del på...

kamerahuslock, slangstump, gammal lins...lim och tejp... borde funka...

en annan gammal goding är ju hålkamera principen...
kamerahuslock, borra 8-10mm hål i centrum, täck med tunnplåt med mycket litet hål (eller färdigköpt hål, minns ej var bara) ... fota

på många kameror funkar fortfarande exponeringsmätningen...

Plats för mycket experimenterande, docjk med viss risk för skräp på sensorn... men bilderna brukar bli kul....

/b

Glömde bort den här lilla tråden :)

Ja, Kodak Instamatic 56X är en gammal plastkamera från 70-talet. Instamatic är ett format som är så gott som helt död, filmen heter 126-film.

Jakten på det perfekta leksaksobjektivet till 300D'n fortsätter. Jag har testat Holgans lins också, men resultatet var för bra. 56X-linsen har potential med den drömska kvalitén, men jag saknar kraftigare vinjettering.

Varför inte strunta i gamla kameraobjektiv och istället titta på billiga förstoringsglas på biltema? Jag tror att du kan få väldigt mycket objektivfel med ett sådant och också lite längre brännvidd vilket minskar risken för att träffa spegeln..

faan... känns som att jag borde prova själv...
kanske dax för en 14Megapixel med Holga kvalitet!

/b

Schysst idé. Men är optiken verkligen så usel, eller är det mycket efterbehandling? Jag har sett ganska skarpa instamaticbilder därhemma. Beror förstås på vilken instamatic man har.

Re: Re: 300D + Instamatic optik

Bertil Lindgren skrev:
Kul ide, snygga bilder..

du har liksom byggt dig en egen lensbaby...

/b

Jag vet inte om du menar 56X-linsen, men annars så har jag redan byggt en egen lensbaby. Finns gott om bilder tagna med den här. De finns där bland "vanliga" bilder.

Bilden Prototype lite längre ner visar själva objektivet, dock utan kameralocket och klammorna som håller optiken fast i bälgen.

Angående efterbehandling, jag har lagt på en kurva i photoshop. Det är det enda. Själva oskärpan är från objektivet. Kontrasten har också ändrat sig i och med kurvan. Jag har några riktiga Instamatic bilder i fotoalbum som är hyffsat skarpa. Vet inte om det är så att 6MP blir för mycket för en plastbit?

Någon som hört om Försök med linsen i titthål i dörrar.. testat fota genom med digitalkompakt.. men det blir nog mkt bättre ifall man själv kan prova sig fram med avstånd från sensorn..

meLf skrev:
Någon som hört om Försök med linsen i titthål i dörrar.. testat fota genom med digitalkompakt.. men det blir nog mkt bättre ifall man själv kan prova sig fram med avstånd från sensorn..

Jadå heheh. Jag tog aldrig loss titthålet, men placerade kameran mot dörren. Det blev inte bra. Om man hade glasbiten eller bitarna löst, så kanske man kan få fokus. Röret, som glaset sitter i är några centimeter, så man kanske ska prova med ett som man har löst.

Just mitt titthål är extremt värdelöst, jag ser inte ett skit om inte personen står precis framför. Det måste ha låst sig på f/32 eller nåt..

paco skrev:
Jadå heheh. Jag tog aldrig loss titthålet, men placerade kameran mot dörren. Det blev inte bra. Om man hade glasbiten eller bitarna löst, så kanske man kan få fokus. Röret, som glaset sitter i är några centimeter, så man kanske ska prova med ett som man har löst.

Just mitt titthål är extremt värdelöst, jag ser inte ett skit om inte personen står precis framför. Det måste ha låst sig på f/32 eller nåt..

Precis.. Har testad diverse olika.. och en del är rätt kassa.. man skulle kolla upp dem hos någon låssmed eller kanske på Clas Ohlsson.. det ultimata vore väl en lös frontlins ev i fjädrande infästning typ som lensbaby...
Finns de kanske med asfäriska element tro...? ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar