Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
300d - gröna prickar from hell?
- Trådstartare delodo
- Start datum
Erik Schalin
Aktiv medlem
Troligtvis en "död" pixel.
Det har alla digitalkameror.
Det har alla digitalkameror.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Stuck eller död vad är den praktiska skillnaden?
Det finns ett regelverk hos Canon om vad som skall bytas och inte.
Daniel Ahlin
Aktiv medlem
Det kan vara en Hot pixel också men det är bara ett mildare fall av en stuck pixel.
Daniel Ahlin
Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
Stuck eller död vad är den praktiska skillnaden?
Död är en pixel som aldrig tar emot något ljus
Stuck är en pixel som allid registerar fullt ljus
hot är en pixel som registerar för mycket ljus
hansen2
Aktiv medlem
Re: canon svarar...
Det kallar jag service!!
Själv har jag andra erfarenheter av ett annat kameramärke. Lämnade in min kamera för utbyte av en trasig knapp igår. Företaget åtar sig inte att höra av sig när jobbet är klart, det får jag göra själv. Fick dessutom kommentaren att det kanske inte svarar när jag ringer och kollar så jag ombads använda mail istället. Tjejen som tog emot kameran var trevlig men jag sa inget om ovanstående då det inte direkt förvånade. Har dålig erfarenhet av företaget sedan tidigare och räknar med ett märkesbyte till Canon inom kort.
Skriver inte ut kameramärket här för då lär det, enligt Murphys lag, skita sig ordentligt med reparationen ))
/Johan
delodo skrev:
Fel på kameran. Det är bara att lämna in den. Antingen får jag en ny rakt av eller så repareras den. Tacktack...
/delodo
Det kallar jag service!!
Själv har jag andra erfarenheter av ett annat kameramärke. Lämnade in min kamera för utbyte av en trasig knapp igår. Företaget åtar sig inte att höra av sig när jobbet är klart, det får jag göra själv. Fick dessutom kommentaren att det kanske inte svarar när jag ringer och kollar så jag ombads använda mail istället. Tjejen som tog emot kameran var trevlig men jag sa inget om ovanstående då det inte direkt förvånade. Har dålig erfarenhet av företaget sedan tidigare och räknar med ett märkesbyte till Canon inom kort.
Skriver inte ut kameramärket här för då lär det, enligt Murphys lag, skita sig ordentligt med reparationen ))
/Johan
Picture
Aktiv medlem
Johan, är det samma märke på kameran du lämnade in som på den det står att du använder enligt din profil (börjar på M och slutar på olta)? I så fall har det ju funnits ett par trådar i forumet om den dåliga servicen just på det märket. Har själv dragit örona åt mig och kommer nog att satsa på ett annat märke då jag köper digitalkamera. Lutar åt Canon 300D (10D om tipset går in till helgen) eller en Nikon D70.
hansen2
Aktiv medlem
Picture skrev:
Johan, är det samma märke på kameran du lämnade in som på den det står att du använder enligt din profil (börjar på M och slutar på olta)? I så fall har det ju funnits ett par trådar i forumet om den dåliga servicen just på det märket. Har själv dragit örona åt mig och kommer nog att satsa på ett annat märke då jag köper digitalkamera. Lutar åt Canon 300D (10D om tipset går in till helgen) eller en Nikon D70.
My lips are sealed
Påminn mig om ett par veckor när jag fått tillbaka den.
Jag lutar åt en 10D. Kolla i tråden "10D-paket?" där jag postat vilka alternativ jag kommit fram till. Priset ligger mellan 16-18000 inkl. två zoomar från technikdirekt.de
Kollade din profil, du är 937 år gammal
/Johan
Picture
Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Kollade din profil, du är 937 år gammal
/Johan
Jajamensan, men jag känner mig yngre! )
Tack för informationen om trådarna, ska gå in och kolla där nu. Just nu räcker nog inte pengarna till en 10 D, så det blir som sagt var till att lita på att tipset går in. Eller så kan man göra som jag föreslog i en tråd - starta ett kedjebrev! Kolla här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=20762&highlight=kedjebrev
Konstigt att inte fler hakat på... tycker jag hade en bra idé där!
sagan
Avslutat medlemskap
Bildkvaliten är i princip identisk:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page18.asp
Enda egentliga skillnaden är väl 300D:s problem med blixtexponeringar.
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page18.asp
Enda egentliga skillnaden är väl 300D:s problem med blixtexponeringar.
Smajly
Aktiv medlem
joho45 skrev:
stog på nån hemsida vad det är för sorts plast i 300D kanske va på cyberphoto?
Kompositplast om jag inte minns fel.. seg och stryktålig.
sagan
Avslutat medlemskap
"kompositmaterial." står det på cyberphoto, japp.
http://www.cyberphoto.se/canon/digital/300d.php
http://www.cyberphoto.se/canon/digital/300d.php
Smajly
Aktiv medlem
Ja det tåler trots att det är plast en hel del påfrestningar.. tror att saker innuti kameran går sönder/är känsligare än höljet.. gäller nog på dom flesta kameror.
Kanske tillomed en fördel ibland eftersom plasten sviktar lite om man t.ex. tappar den i marken och därmed dämpar smällen mot att om du har ett för hårt skal blir smällen stum och då kraftigare påfrestning på innehållet..
mest en tanke då ja..
Kanske tillomed en fördel ibland eftersom plasten sviktar lite om man t.ex. tappar den i marken och därmed dämpar smällen mot att om du har ett för hårt skal blir smällen stum och då kraftigare påfrestning på innehållet..
mest en tanke då ja..
.Z.
Aktiv medlem
Har lite svårt att skilja på hot & stuck pixels men sådana har jag periodvis haft på alla mina digitalkameror, ofta har dom kommit & gått.
Jag hade en gång en Olympus inlämnad för detta men dom hittade inget fel, när jag fick tillbaks kameran så var pricken borta!
Om pricken stör dig i ditt normala fotograferande så ska du lämna in kameran, jag vet dock att man oftast hittar detta fenomen på många kameror om man fotar med objektivlocket på & letar. Vissa modeller verkar dock lida mer av det än andra, dock inte Canons D-modeller så vitt jag vet.
/Larsa
Jag hade en gång en Olympus inlämnad för detta men dom hittade inget fel, när jag fick tillbaks kameran så var pricken borta!
Om pricken stör dig i ditt normala fotograferande så ska du lämna in kameran, jag vet dock att man oftast hittar detta fenomen på många kameror om man fotar med objektivlocket på & letar. Vissa modeller verkar dock lida mer av det än andra, dock inte Canons D-modeller så vitt jag vet.
/Larsa
Daniel Ahlin
Aktiv medlem
larsaz skrev:
/Larsa
Jodå jag har en hotpixel på min D60. Men den framträder först vid långa exponeringar, mer än 10s.
.Z.
Aktiv medlem
Daniel Ahlin skrev:
Jodå jag har en hotpixel på min D60. Men den framträder först vid långa exponeringar, mer än 10s.
Självfallet så förekommer det även på Canons DSLR-kameror, vad jag menade var att Canon inte hör till den tillverkare som haft mycket problem med detta...
Ex. Olympus E-10 har haft stora problem med detta, överhuvudtaget Olympus faktiskt? Det är väl därför dom lagt in en funktion som automatiskt reparerar sådant här på vissa modeller (Pixelmapping tror jag att det heter).