ANNONS
Annons

300D, D70 eller beg 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Almlen

Aktiv medlem
Har sedan en tid varit sugen på en DSLR och velade (som många andra) främst mellan 300D och D70.
Nu när 20D är på väg har jag sett att många säljer sina gamla 10D för ca 10000kr samtidigt som 300D går att få tag på ny med kitobjektiv och vertikalgrepp för samma summa.

Vilken är bästa köp?
Är 10D en betydligt bättre kamera än D70? Jag vet att de egentligen spelar i olika divisioner men nu går de ju att få för samma pengar.

Eller är 300D såpass bra att den numera är ett klipp?

Kör med en Minolta D7i för tillfället och gillar den bortsett från fokuseringen och EVF:en.
Har alltså inga objektiv sedan tidigare så märke spelar ingen roll. Objektivutbud mellan Canon-Nikon är väl i stort sett likvärdiga (eller?) så jag är främst intresseerad av att höra era åsikter angående kamerahusen.

Jag har sökt i forumet och hittat en massa 300D vs D70 osv men tycker att förutsättningarna vad gäller det ändrade prisläget befogar denna frågeställning.

Tack på förhand
Mvh
Andreas

Om du bestämt dig för att lägga runt 10000:- på en DSLR nu är en lätt begagnad 10D det tveklöst 'bästa' valet, om du nu bestämt dig för Canonsystemet. Det som distanserar den från D70/300D är främst kamerahuset i Magnesium, i princip proffsklass, plus inmatningsratten.
Vad gäller bildresultatet är det i praktiken hugget som stucket.
För en 20D blir det ca.5000:- till och det är inte många som kan motivera den kostnaden, även om den är HELT ny.
Alla välvårdade 10D är att betrakta som nya, i princip. Ett år för ett kamerahus av sådan kvalitet är ingenting.
300D...visst, men du får nog ge 6-7Kkr för den. Mycket pengar ändå så att säga. Själv gillar jag mekanisk kvalitet.

Bra fråga som jag inte har något svar på, eftersom jag själv står i samma val (men bara mellan 10D och 300D eftersom jag har Canon redan).
Och visst är det lockande med en begagnad 10D, men vad som får mig att tveka är garantin.
Skulle dock kunna tänka mig att köpa begagnat från någon jag känner till/litar på, men inte från någon okänd och få en kamera som gått 150000 exponeringar och där garantin gått ut.
Så för mig lutar det åt en ny 300D i alla fall. Om jag inte hittar en D60 ännu billigare nu...
Svårt val som alltid...

Visst känns det lockande med en beg 10D men vad bör man tänka på?

Har sett att en del säljer kameror som har flera månader kvar på garantin men finns det saker som inte går på garantin som man bör kolla upp? Tex smutsiga sensorer eller liknande?

Få 10D har gått mer än...säg 10000 exponeringar och det är alltid TVÅ års garanti för fabrikationsfel, men visst, den KAN ju teoretiskt sett varit med om vad som helst...
I regel ser man på kameran hur den blivit behandlad.
De första 10D släpptes på marknaden Mars-03

Jag håller med Mats och tycker att 10D är ett mycket bra val. Jag är inte helt opartisk i frågan eftersom jag själv kör med en 10D, men jag tycker ändå att du får mest för pengarna. Har testkört 300D och det är inte riktigt samma känsla...

Ett begagnat hus med runt 5-8000 exponeringar är ingenting! Livslängden för en slutare på ett 10D-hus är 50'000 exponeringar, så det finns en del kvar att jobba på! Sen är det bara att byta slutare och beta av 50'000 till... =o)

Kolla bara att huset är i fint skick och köp den av någon du känner att du kan lita på. Givetvis är det alltid ett plus om det finns några månader garanti kvar så att du kan testköra ordentligt för att se om allt fungerar som det ska. Det finns många beg. 10D på marknaden som har garantin kvar.

Nikon kan jag inte yttra mig om eftersom jag inte har kört med det själv, men jag tvekar inte på att du kommer bli nöjd med en 10D. Att lägga 5000:- extra för ett nytt 20D tycker jag är onödigt om du funderar på det... 10D är en kalas-kamera och kommer fortfarande att vara det. Den blir inte sämre för att det kommer andra snabbare kameror.

mvh //Peter

En lätt begagnad 300d för 6000:- kan aldrig vara ett dåligt köp....

(inklusive drygt ett års garanti)

Tack för era svar.
Gör jag bättre i att, som den nybörjare jag är, starta med 300D och lite fler/bättre objektiv då jag kanske inte fullt ut kan utnyttja en 10D för att sedan om ett par år uppgradera?

Eller är det lika bra att skaffa 10D direkt och skaffa objektiv efter hand.

Nu kanske jag svamlar men det jag undrar är om jag kommer vilja byta upp mig om ett par år om jag skaffar en 300D medan jag klarar mig "så länge kameran håller" om jag tar en 10D.

Varför inte ta och testa att plåta med 300D resp. 10D (?)...så kommer känner du direkt vilken du vill ha..

Du resonerar rätt... Det är bättre att lägga mer pengar på optiken än kamerahuset om du har en begränsad budget. Bildkvaliten på 300D och 10D är samma. Bra optik är oftast ganska dyr och det bästa skulle egentligen vara att först köpa bra optik och sedan se vad det finns för pengar kvar att koppla den till...

Skriv ner på en lapp vad du vill göra med kameran och vad du har för behov. Sedan kollar du vilket hus som duger åt dig. Om du inte alls kommer utnyttja en 10D, så vill jag påstå att det är bättre att lägga de 4000:- som det skulle kosta extra på ett objektiv. Sedan kan du lära dig grunderna och efter hand byta huset till ett mer avancerat när du känner att 300:an inte räcker till.

Det är oftast kamerahuset som är det billigaste i en utrustning. Lägg krutet på gluggarna, så kan du kanske använda dom så länge du nånsin kommer att fotografera!

mvh//Peter

Måste hålla med Kim. Testa och du kommer känna direkt... Tycker att det är just känslan som skiljer 300an och 10an åt. Den ena känns som en kamera och den andra som...

Eftersom 300D och 10D i princip är samma kamera (innehållsmässigt), så måste jag säga att man får mer för pengarna då man hittar en 300D för 6000:-. Hacket är ju gratis.

Ett litet tips...

Om du kollar på Scandinavian Photos prissättning på 300D så kan du lista ut vad som kommer att hända med andrahandsvärdet på enbart kamerahuset den närmaste tiden.

http://www.scandinavianphoto.se/?504046

Jag hade i och för sig väntat med ett kameraköp tills efter fotomässan och därefter valt en begagnad D70.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar