Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

300D blixtbilder och histogram.

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick28

Aktiv medlem
Jag får underexponerade bilder med min 300d när jag plåtar blixtbilder.

De ser kanonbra ut på skärmen men inte alls lika lysande när man plockar upp dem på datorn

Likadant så ser histogramet jäkligt skumt ut.
Skickar med en bild och histogramet.

blixxtenb som använda är en EOS 550.

några förslag på varför det blir så???

Bilagor

• histogram.jpg
    histogram.jpg
    19.6 KB · Visningar: 424
Okki denna bilden är slagen rätt på. men visst har märkt liknande symptom med bounc effekt...

MEn de ser kanon ut på LCD displayen...

Jag gör samma test med min 300D kopplad till en Sigma 500 super dg och får samma fenomen som du får, dock är det 1/3 av x-axeln som saknar staplar. Kollade kurvan i kameran. Jag lät då blixten dosera ut +1 EVantar jag det är med ljus och kurvan fylls då ut så den sista 1/3 på din skala blir ljussatt. Jag slår blixten rakt på målet i ett övrigt mörkt rum väl inom marginalerna för räckvidd. Linsen är en EF 50/ 1.8.

Du kan nog utesluta blixten som promlemkälla, men snarare beskylla kameran för att mäta fel (om det nu är så att blixtljus ska fylla hel histogrammets x-axel).

/Roland

Även om det låter mycket långsökt så kanske vitbalansen kan spöka och "lura" exponeringsmätningen. Kanske det kan vara värt att testa med olika vitbalans eller olika program.

Lösning:

Sätt blixten i läge E-TTL motsv och allt annat standard på den.

Sätt kameran i läge P

Rikta kameran mot motivet

Tryck knappen för AE-lock '*' och en mätblixt fyras av.

Ta bilden

Kolla histogrammet och se, mitt blev nästan ända ut i högerkanten med höga staplar.

Slutsats:
Kameran är rädd för att överexponera då den mäter ljus på känn, men får till en mer optimerad exponering om den får mäta ljuset med hjälp av blixten innan bilden tas.

/Roland som lär sig något nytt för varje dag

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar