Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

3:2 eller 16:9

Produkter
(logga in för att koppla)
1. 5:4/8x10/6x7
2. 4:3
3. 1:1
4: 3:2 (helst bara till street/fest/liknande)

16:9 platsar inte ens. Bra till filmning dock kan jag väl tro.

16:10 är min klara favorit, när jag fotograferar landskap så blir det ofta med säkerhet 16:1 eller ännu bredare.

/Karl

16:10 är min klara favorit, när jag fotograferar landskap så blir det ofta med säkerhet 16:1 eller ännu bredare.

/Karl

Just. Och då är vi där vid formatet hos de flesta nationsflaggor ;)

16:10, 8:5, eller den "gyllene kvadraten" (egentligen 1,618:1) har ju tappat i fäbless på senare år. Antingen är det 3:2 som normalsensorerna, eller så beskär man till bredbild eller panorama-stil.

Själv tycker jag ofta att 3:2 inte passar till nåt annat än albumet. Antingen vill jag ha det mindre långsmalt (mellan 7:5 och 5:4), eller lite mer som 8:5. För stående bilder vill jag absolut ha 4:3 eller 5:4.

Just därför är ju småbildsformatet en alldeles utmärkt kompromiss för sensorns storlek. Beroende på användningen och motivet kan man beskära antingen på längden eller bredden!

Om man nu ställer in kamera till ett formatförhållande, som avviker från sensorformatet, exempelvis 5:4 då sensorn har förhållandet 3:2, Går man inte då miste om pixlar? Om man vill ha allt med, är det ett råformatförhållande, som gäller. Sökaren borde väl också ha en ruta inritad för 5:4 för att underlätta beskärningen vid fototillfället.

Om man nu ställer in kamera till ett formatförhållande, som avviker från sensorformatet, exempelvis 5:4 då sensorn har förhållandet 3:2, Går man inte då miste om pixlar? Om man vill ha allt med, är det ett råformatförhållande, som gäller. Sökaren borde väl också ha en ruta inritad för 5:4 för att underlätta beskärningen vid fototillfället.

Jag beskär aldrig i kameran.

/Karl

Beror ju helt vad det är man vill få fram.
Har nog använt dom flesta och även 2:35 på svart 16:9 vilket kräver lite extra och man får fram den där sköna filmkänslan.
5479424519_cef32cb463_b.jpg

5500467944_46b978ac1e_b.jpg

Om man nu ställer in kamera till ett formatförhållande, som avviker från sensorformatet, exempelvis 5:4 då sensorn har förhållandet 3:2, Går man inte då miste om pixlar?
det finns också sådana sensorer som är lite större än vad som används så man kan köra något av 4:3, 3:2, 16:9 och ändå få sina pixlar

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

3:2 för allt annat än landskapsbilder (16:9), låter det rimligt? Tänker inte skriva ut eller visa bilder på nån TV utan bara kolla på datorn/ladda upp på diverse sidor som 500px och Flickr.

Den ursprungliga frågan är inte helt entydig. Sidförhållandet kan inställas in på kameran eller i bildbehandlingen. Om det ställs in någon udda version i kameran kan det bli en svart övre eller sidokant när jpg-bilderna visas. I handboken för kameran kan man få läsa att jpg-bilderna sparas med det inställda sidförhållandet. En del sidförhållanden kan visas med linjer i Live View bilden. RAW-bilder däremot sparas i förhållandet 3:2 oberoende av inställning.

Skulle rekommendera att bilder för bildarkivet är i förhållande 3:2. Bästa bildförhållandet för visningen är full skärm. En tävlingsbild kan bli 40 x 30 cm eller liknande. En vacker bild för ett e-mail kan bli långsmal, rund frikantig eller liknande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar