Annons

29:- för ett fisheye!

Produkter
(logga in för att koppla)
Har följt tråden med spänning,roligt att det finns så många uppfinningsrika här på fotosidan,lycka till alla
 
Jag har precis fått mitt Sigma 17-70, hittat beggat o billigt här på FS, den har 72mm filtergänga istället för min kitgluggs 52, så nu får jag göra en ny budgetfisheye, kanske med 2 ögon..... Jag har köpt ett xtra linsskydd och har lite ideer på lut...

JL 666
 
Roligt att köpa en 10000 kr-kamera och sedan köpa grejer som degraderar den till en 100 kr-kamera :p
Det är inget fel, men principen är ganska komisk :p
 
Hehe... ja, jag skulle kunna säga att det är så tråkigt att alltid ta så tekniskt perfekta bilder att man ju måste prova på nå't annat nå'n gång. ;o)))

För egen del är så är jag nyfiken och full av upptäckts- och experimentlusta och vill upptäcka nya slags bilder och utöka mitt bildseende - och se vad man kan få fram på olika sätt.
 
Hahaha, ja, jag kan inte säga att jag kommit så långt med mitt foto att jag behöver försämra bilderna medvetet för att få en utmaning ^^
Men jag förstår precis, och jag gillar idéerna med toycams och att förändra bilderna så det inte blir motivet som är själva grejen. Det är också därför jag vill prova att köpa en dörrkikare. En annan grej jag vill göra är att borra hål i skyddet till kamerahuset, klistra aluminiumfolie på insidan av skyddet och göra ett hål i den med en nål, och på så vis få en kamera med knapphålsoptik :)

Även de enklaste saker kan bli något spektakulärt.
 
Detta måste man ju pröva. Är det bäst att använda fish-eyen till ett 50-glugg eller ska man satsa på 18-55 gluggen?

Måste skaffa ett nytt lock så...
 
fsahlstrom skrev:
Detta måste man ju pröva. Är det bäst att använda fish-eyen till ett 50-glugg eller ska man satsa på 18-55 gluggen?

Måste skaffa ett nytt lock så...

Kolla i EXIF-profilerna på bilderna tagna med 29 kr-fishey, jag använde 18-55.

JL 666
 
Testade mitt idag :)

620907591_cec531f967_o.jpg
 
fisheyelinsen är en vanlig konvex lins right? Borde finnas att köpa lite varstans, kmr ihåg att vi hade konvexa/konkava linser i fysiken i skolan, diameter på runt 50mm... va tror ni?

/seb

edit: känner på mej att jag har mkt fel nu.. linsen ska vara konvex på ENA sidan? Annars förstorar det bara?
 
Sebee skrev:
fisheyelinsen är en vanlig konvex lins right? Borde finnas att köpa lite varstans, kmr ihåg att vi hade konvexa/konkava linser i fysiken i skolan, diameter på runt 50mm... va tror ni?

/seb

edit: känner på mej att jag har mkt fel nu.. linsen ska vara konvex på ENA sidan? Annars förstorar det bara?
Dörrkikaren består av 3 eller 4 linser om jag minns rätt. Dessutom ganska extrema sådana, så det är nog inte så lätt att peta ihop själv.
Däremot borde man ju kunna hitta nåt vettigare att utgå ifrån. En större variant alltså.
 
Finns ju en stor tradition av att fota med fisheye i skateboard/snowboard-sammanhang. Ruskigt coolt att få ett fusheye för det priset :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.