Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

28mm på digitalhus?

Produkter
(logga in för att koppla)

schaki

Aktiv medlem
Om jag sätter en optik med 28mm så blir det 42mm på ett digitalhus.

Men hur påverkas bränvidden. Blir det en vid vinkel, eller ett smalt fält?

Du har ju själv svarat på din fråga. Bildvinklen som du får från ett 28mm motsvarar bildvinklen från ett 42mm på en 35mm fullformat.
Brännvidden påverkas inte, den är fortfarande 28mm

ok, men om jag använder mig av 50mm 1.8D. Då blir det 75mm och otrevligt snäv bildvinkel.

Det jag undra var: blir det en snäv eller eller en vid vinkel på ett digitalhus som D70 m.fl.

dumbo skrev:
50mm blir ju motsv. 75mm på ett analogt hus, dvs kort tele.

jo, precis & det blir en väldigt snäv vinkel. Men hur är 42mm?, är den vidare eller snävare än 50mm?. Jag gissar på det förstnämnda, men är inte helt säker...

schaki skrev:
jo, precis & det blir en väldigt snäv vinkel. Men hur är 42mm?, är den vidare eller snävare än 50mm?. Jag gissar på det förstnämnda, men är inte helt säker...

Du har ju redan svarat på detta själv. En 28 mm motsvarar i bildvinkel ungefär 42 mm på småbild. Om du jämför med bildvinkeln som 50mm ger på småbild ger naturligtvis 42 mm större bildvinkel. Här finns en liten kalkylator där du kan räkna ut bildvinkeln om du vill testa lite:

http://www.tawbaware.com/maxlyons/calc.htm

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto