Annons

24-70 f 2.8 till 50D?

Produkter
(logga in för att koppla)

llerk

Medlem
Har en fundering på att para ihop gluggen 24-70 f 2.8 L till min 50D.... Vad tror ni om denna kombon? Har idag ett 17-40 f 4 L samt ett 70-200 f 4 L

/ Micke
 
Om du inte har planer på större sensor framöver skulle jag byta 17-40 mot EF-S 17-55/2,8 IS. Då behövs inte tunga 24-70.
 
För mig personligen fungerar inte 24-70 något vidare alls som allroundglugg på APS-C. Tyvärr, måste jag säga för det är ett trevligt objektiv (men stort och tungt!). Det blir någon sorts halvdant porträttobjektiv tycker jag, men då finns det bättre alternativ.

Som redan föreslagits är ju 17-55 en bra kandidat annars. Den kan ses som APS-C-motsvarigheten till 24-70. Annars har Tamron, Tokina och Sigma alla trevliga ljusstarka zoomar i ungefär samma omfång till lägre priser.
 
Det blir kanske en 5D mkII i framtiden. Vill också tillägga att mina nuvarande gluggar inte ska bytas bort mot 24-70 2.8 L

Jag är skitnöjd med 24-70 på mitt crop-hus, sitter på för det mesta. Har inga planer på att byta till FF vid kommande husbyte och jag störs inte av tyngd och storlek. Växlar till 11-16 dom få gånger jag inte kan backa mer.
 
Jag har en 24-70 som jag kör både på en 5d och 7d. Jag tycker den fungerar kanon till båda. Eftersom jag egentligen är mer lagd åt telehållet så passar det faktiskt utmärkt till 7:an.
 
24-70 funkar nog jättebra på en 50D om man inte behöver mer vidvinkel. Behöver du det har du ju å andra sidan din 17-40. En viss överlappning blir det ju. Lyxigt med två L-gluggar att välja på mellan 24 och 40. Men det kan förstås vara bra ibland. Annars kan man ju i den situationen överväga att byta 17-40 mot en EF-S 10-22 om man kan tänka sig en glugg utan röd ring.

Själv har jag inga såna alls, men är glad ändå för det mesta. :)
 
Jag kör mitt 24-70 på en 50D och är Canonnöjd, sen har jag precis som en ovanstående skrev ett Tokina 11-16 om jag vill ha mer vidvinkel, skulle jag vilja ha det som fattas mellan 16 o 24 så sätter jag på min dotters 18-200, men det har jag aldrig upplevt att jag behöver som tur e.
Tungt är det förvisso men med ett batterigrepp så blir det bättre balans i kombinationen.
 
Objektiv

Jag använder ett 24-70/2,8 när jag fotar och jag är utomordentligt nöjd. Tungt, ja det är det, men det stör mig inte. Lycka till med det val du än tar. Blir nog bra vilket som. Mvh
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.