Annons

24-70/2,8 L eller Tamrons nya 24-70 med stabil

Produkter
(logga in för att koppla)

Torbjörn Andersson

Aktiv medlem
Hej.

Jag har sökt och läst samt tittat på youtube men det mesta handlar om Tamrons nya 24-70 mot nya Canon 24-70 2.8 II L.

Är i valet och kvalet mellan ett begagnat Canon 24-70 2.8 L ( version 1 ) begagnat eller ett nytt Tameron 24-70 med stabilisering för i stort sätt samma peng..

24-70 har jag testat och det är bra skärpa på den dock lite mindre slitskada på utsidan av objektivet..

Hur står sig Tamron mot "gamla" Canon 24-70. Ska man satsa på Tamron eller beg Canon.

Tacksam för svar!
 
Jag vet inget om Tamrons 24-70, men har själv Canons "gamla" 24-70/2,8 som är oerhört skarpt ända ut i hörnen även på full öppning. Jag har ett väldigt bra exemplar av det här objektivet som kan variera från exemplar till exemplar. Det gäller att testa det ordentligt på olika bländare om du köper ett. Det finns väldigt dåliga (oskarpa och ocentrerade) exemplar i omlopp.
 
Jag vet inget om Tamrons 24-70, men har själv Canons "gamla" 24-70/2,8 som är oerhört skarpt ända ut i hörnen även på full öppning. Jag har ett väldigt bra exemplar av det här objektivet som kan variera från exemplar till exemplar. Det gäller att testa det ordentligt på olika bländare om du köper ett. Det finns väldigt dåliga (oskarpa och ocentrerade) exemplar i omlopp.

Det exet jag har är skarpt dock undrar man om det är stor skillnad mot tamrons där man får ett nytt för samma pris (nästan) och med stabilisator...
 
Inte riktigt svar på din fråga men ändå...
Fick just min nya Tamron 24-70/2.8 och spontant måste jag säga att den inte riktigt fokuserar där jag vill med min D7000! Det är inte mycket fel egentligen, men i den här prisklassen vill jag ju att fokuspunkten ska ligga mitt i det krispigaste området. Nu ligger den lite i framkant verkar det som. Jag måste testa lite mer.
Annars verkar det riktigt trevligt, men jag har bara kitzoomar att jämföra med.
 
Inte riktigt svar på din fråga men ändå...
Fick just min nya Tamron 24-70/2.8 och spontant måste jag säga att den inte riktigt fokuserar där jag vill med min D7000! Det är inte mycket fel egentligen, men i den här prisklassen vill jag ju att fokuspunkten ska ligga mitt i det krispigaste området. Nu ligger den lite i framkant verkar det som. Jag måste testa lite mer.
Annars verkar det riktigt trevligt, men jag har bara kitzoomar att jämföra med.

Hej. Har köp canons 24-70 2.8 L och är riktigt nöjd med skärpan och den grymt snabba autofocusen.
 
Gjorde nyss en bättre fokustest och jämförde med andra gluggar, 24-70 ligger helt okej enligt det. men kanske en liten gnutta backfocus.
Lånegluggen, Nikon 18-105 DX, var riktigt ordentligt off i jämförelse.
Min Tamron 70-300 4-5,6 var mer centrerad än de båda ovan.

Kanske inte så mycket att bråka om, finns ju en risk att man får en sämre om man dristar sig till att byta. Tror D7000 har någon kompenseringsfunktion, ska läsa manualen igen.

Och framför allt testa lite mer i det verkliga livet...

Tamron har lyckats bra med vibrationskontrollen! :)
 
D7000 har ju haft problem med fokusjusteringen, det är ett välkänt fenomen. De två 7000 jag har i vänkretsen har bägge fått skickas på justering. Trots bra optik, tex Nikkor 70-200VR...
 
Jag har ännu inte sett någon test där det blir möjligt att ens indirekt jämföra med gamla 24-70/2,8L. Det är ju märkligt att alltid jämförs tredjepartstillverkarens mot originalets nya istället för originalmärkets utgående modell som ofta ligger närmre i pris åtminstone begagnat.

Det finns flera saker att tänka på f u skärpa. Har man ett hyffsat nytt hus kan Canon RCC fokusjustera gratis vad jag vet om objektivet också är Canon. I vilket fall som helst kommer Canon att sköta justeringen. Bor man nära ett Canon service ställe slipper man ju också posta utrustningen. Det är ju värre ställt med tredjepartsobjektiven med oftast bara något serviceställe och Canon vägrar att ta i tredjepartsoptik så de kommer inte att justera för fokusfel med en Tamron.

Sedan finns andra aspekter. Hur är bokehn i jämförelse? Motljusegenskaper? Finns fokusskift vid nedbländning (gällde mitt ex av Canon 24-70/2,8 version ett)? Sedan gäller för vissa stryktålighet och filtergänga i plast vs metall (föredrar metall mycket lättare att lossa filter och finns på Canons version ett men inte på II:an).
 
... Hur är bokehn i jämförelse? Motljusegenskaper?.

Tamrons 24-70 har drabbats av något som folk tydligen kallar före "onion bokeh". Kan se det på mina bilder med, koncentriska ringar i suddiga highlightpunkter i bakgrunden. (Crop + 50%)

En annan lite störande sak jag märkt är en del kromatisk aberration i starka ljuskällor vid 24mm/F2.8 men det kanske är en lite udda kombination, vid F5 är det okej. Blir även bättre med lägre ISO.

Edit: @steppvaran, tror du gjorde ett bra val där!
 
Senast ändrad:
Jag pratade med personal på MM när Tamronen nyss kommit. De var inte imponerade, tyckte Nikons 24-70 som är likvärdig Canons var klart skarpare. Jag fick också möjlighet att testa själv i butiken mellan de bägge och kom fram till samma sak. Givetvis var det på bl 2,8 som jämförelsen gjordes. Skulle gissa att skillnaderna är obefintliga vid bl 5,6. Men det är ju prestanda på full glugg som är mest intressant för de flesta.
 
Jag är nöjd med en del saker med tamrongluggen, tex den grymma stabiliseringen och ljuskänsligheten.
Men jag gillar vidvinkel i mörker och snygg bokeh vid "closeups", tror jag ska lämna tillbaka på öppet köp och ta en enklare normalzoom och använda överblivna pengar till någon fast glugg .
Nikons 24-70 verkar ju kanon, men sträckte min ekonomi rätt bra med tamrongluggen. :/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.