Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

24-70/2,8 eller 24-105/4,0??

Produkter
(logga in för att koppla)

Eddam

Medlem
Hej!

Jag har en canon 5d mark II och objektiven ef 50mm /1,8 och 70-200/2,8 så jag behöver något mer normalzoom objektiv. Vad tycker ni ska jag satsa på:

24-70/2,8
eller

24-105/4

Vill egentligen ha 24-70 eftersom den har 2,8 i bländare men den är ju betydligt mycket dyrare..

Någon som har erfarenhet av dessa eller åsikter om vad jag bör välja?
Jag fotar främst människor.
Tacksam för alla råd jag kan få =)

//Madde

Båda är jätte bra! Så det blir inte fel hur än du väljer. Jag skulle satsat på ett begagnat 24-70 för bländaren men 24-105 har ju IS så du får överväga vad du behöver mest.

Jag skulle definitivt satsa på 24-105:an, en av de mest prisvärda gluggarna Canon har i sitt sortiment. Okej, inte fruktansvärt ljusstark, men IS:en kan göra underverk och är i mitt tycke värt betydligt mer än det extra bländarsteget som 24-70:an har.
Vis av erfarenheten (tre stycken dåliga exemplar) från 24-70 skulle jag inte ta i den med tång ens. Bestämmer du dig trots allt för den så testa den för guds skull grundligt innan du lämnar ifrån dig slantarna om du köper ett begagnat exemplar.

Båda är jätte bra! Så det blir inte fel hur än du väljer. Jag skulle satsat på ett begagnat 24-70 för bländaren men 24-105 har ju IS så du får överväga vad du behöver mest.

Jag håller med vFrost. Båda objektiven är bra. För att välja kan man fundera på att 24-70 slutar ju där ditt andra objektiv börjar. Tyngden var för mig avgörande när jag valde 24-105 med IS.Behovet styr men också om jag naturligtvis är i behov av ett ljusstarkt objektiv.Det är inte fel att gå in på en butik och känna på objektiven men den nya 24-70 är lättare..

Om det är viktigt att få det kortare skärpedjupet så finns ju bara 2.8an som alternativ.Har själv 24-105 och har fotat massor med den och den är helt fantastisk tycker jag.Lätt och bra med sitt långa omfång.

Om det är viktigt att få det kortare skärpedjupet så finns ju bara 2.8an som alternativ.Har själv 24-105 och har fotat massor med den och den är helt fantastisk tycker jag.Lätt och bra med sitt långa omfång.

Tack för era svar =)

Hur fungerar 24-105 om man skulle använda den i studio? Bör man ha större bländare då?

Hej Eddam
Har själv Canon Mk 5DII + 24-105 med IS och 70-200 2.8 utan IS. Har lånat ett 24-70 2,8 tog 800 bilder under en bilresa i Norge och var mycket nöjd med resultatet. Saknade aldrig de sista 35mm för landskapsbilder men
f. 2.8 isolerade bakgrunden på ett perfekt sätt, på kortare avstånd. När pensionen räcker till ett eller flera ljusstarka objektiv så blir det först ett 24-70 2,8. Å andra sidan kanske 50mm f.1.4 passar bättre till ”människofotgrafering” – billigare, lättare ljusstarkare + ännu bättre bakgrundsoskärpa.
Vid stationär ”människofotgrafering” är stativ bättre än IS. Vid gatufoto är givetvis IS en stor fördel.

HÅHÅ

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar