Annons

24-105 eller 50-1.4 på konsert?

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Jaha, aldrig blir man fullärd. Jag har fotat mycket i mina dagar men aldrig konserter. I väskan finns en 20D med ett 24-105 f4 IS och ett 50 1.4. Vilket skulle du föredra?

Jag har också båda dom linserna, känns som jag skulle föredra 50 1,4 beroende på vad det är för konsert, men är ljuset begränsat och det är lite fart i konserten så får du nog problem med rörelseoskärpa annars.
en utomhuskonsert där du har dagsljus tex. så får du ju lite mer flexibilitet med din 24-105

avstånd och hur mkt ljus, det skulle avgjort för mig. jag kör med 50 mm oftast pga ljusstyrka (det är ofta rätt mörkt) om jag står längst fram.

De uppträdanden jag har plåtat har varit belysta av starka lampor. Jag hade definitivt valt 24-105-zoomen för att kunna variera mig och få lite roliga bilder. Med ett fast 50 kan man inte variera bilderna så mycket.

24-105 IS utan tvekan. Framför allt för att kunna variera bildutsnittet. IS och (om möjligt) enben är en bra kombo.
MvH
Garbis

Tveklöst 50 1,4.
Bländare 4 kommer sannolikt att ge för långa slutartider och rörelseoskärpa med eller utan IS.

Jag har fotat konsert med 50/1.4 och tycker ljuset är viktigt, däremot så är det svårare att få ett intressant omfång i bilden. Din 50 blir ju 80, alltså ett rätt ok porträttobjektiv.. och då är det sånna bilder du kommer få från konsterten också.

Lycka till :)

LasseL skrev:
Oj! blandade svar. nån mer som har åsikter i frågan?

Om man får drista sig till att skämta lite kan ett 600mm vara ett alternativ. Då kan man vara på avstånd och slippa bli döv.. Låter nog som om 50mm gluggen har mest röster.

LasseL skrev:
Oj! blandade svar. nån mer som har åsikter i frågan?

Varfør inte ta båda? Det tar inte så lång tid att byta objektiv och ju fler kreativa møjligheter dest bættre... (enligt min erfarenhet av konsertfoto). Jag brukar køra med ett 85 f1.8 før nærbilder och en vidvinkel før att få med ljusshowen.

Tänkte inte på brännviddsförlängningen.
Sätter ju situationen i ett delvis annorlunda läge. 80 mm är mkt bra läge om du är rätt nära.

Jag tycker dock att IS kan användas kreativt i konsertsammanhang beträffande förhållandet mellan den skärpa som IS ger och den ev rörelseoskärpa som själva foto-objektet skapar.

Vet inte om jag bluddrar här, fattar du?

Garbis

jo, såklart tar jag med båda, och blixten och stativet också för den delen. Jag var bara nyfiken på vilket objektiv jag skall satsa mest på under konserten.

Nån mer med synpunkter?

LasseL skrev:
jo, såklart tar jag med båda, och blixten och stativet också för den delen. Jag var bara nyfiken på vilket objektiv jag skall satsa mest på under konserten.

Nån mer med synpunkter?

Skippa blixten på konsert.. tycket jag.

Beror helt på ljuset och således på konsertlokalen. Är det utomhus, tex på en festival eller kanske på en stor arena med mycket ljus, så funkar f4 fint och du kommer vara glad över att ha en bra zoom. Är det på en mindre klubb så är oftast f1.4 guld värt och då brukar det också vara lättare att flytta runt och använda fötterna som zoom.

Jag skulle ta med bägge i väskan, börja med 24-105:an och se vad du får för slutartider. Lägre än 1/125 vid ISO 1250/1600 så skulle jag snabbt byta till 50/1.4.

Jag plåtade stora delar av årets Hultsfred med ett 24-105 och det funkade bra. När det blev för mörkt så bytte jag till ett 70-200/2.8 eller 50/1.4.

Jag känner en fotograf som fotograferar mycket på Jazzklubbar/Jazztillställningar i Sverige/USA oftast i dåligt ljus, 24-105:an fungerar bra där (Canon 5D) Lås fast på f/4 ISO 800-1600 och låt is:en arbeta så blir det bra. Jag har även sett utskrifter i A3 format på några bilder och det objektivet fungerar absolut! Mina erfarenheter säger åxå att ENERGISKA rockkonserter med springande/tokig sångare och vansinnigt schejkande/rockande medmusikanter blir lite annorlunda, då behöver man nog lite snabbare slutartider än vad 24-105:an ger.

Kan du kontakta mig när du lagt upp bilder.....förresten jag sätter ju dig på bevakning så jag får se dina alster. Skall själv bevaka en del konserter i sommar:)

Lycka till / Kenneth

ANNONS