Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

22 Megapixels Mamiya ZD

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför valde jag Canon! Totalt omodernt i jämförelse med Mamiya ZD och deras optik.

Jag såg att ett tele på 500mm kostar bara 170685kr....Som hittat!

Vi pratade lite om Mamyias nyheter i tråden om Hasselblads nyheter igår.

'masur' gav bla denna länk till en norsk sida som klämt på Mamiya ZD.

Antagligen så borde priset på det nya digitalbakstycket ligga strax under priset på kameran (?)

Och om det skulle stämma att den kostar runt 10000EUR så är det väl lite av en sensation.

Ett 22Mp bakstycke till Hasselblad H1 från Phase One kostar nämligen 239.000kr - plus moms.

För dom som redan använder Mamiya proffesionellt kan nog tänka sig den här nya godbiten, men det vill nog till att det går ansluta objektiv för RZ eller Mamiya 7 med någon adapter.

Mest pixlar vinner och mellanformat känns ju mycket tuffare än småbild, speciellt dom små 1.5x eller 1.6x på DSLR. Men den hade ju en väl liten display.

Bengt-Arne - de med Mamiya RZ kan köpa det nya digitalbakstycket istället.

Men det verkar som att man måste ha specialvariant av RZ-huset ? - RZ II D

Bild

Johan P skrev:
Vi pratade lite om Mamyias nyheter i tråden om Hasselblads nyheter igår.

'masur' gav bla denna länk till en norsk sida som klämt på Mamiya ZD.

Antagligen så borde priset på det nya digitalbakstycket ligga strax under priset på kameran (?)

Och om det skulle stämma att den kostar runt 10000EUR så är det väl lite av en sensation.

Ett 22Mp bakstycke till Hasselblad H1 från Phase One kostar nämligen 239.000kr - plus moms.

Jag hade inte läst den tråden om Hasselblads nyheter.
Det var ju väntat att dom också skulle komma med något nytt.

Johan P skrev:
Bengt-Arne - de med Mamiya RZ kan köpa det nya digitalbakstycket istället.

Men det verkar som att man måste ha specialvariant av RZ-huset ? - RZ II D

Bild

Det hjälper tyvärr inte dom som har det vanliga RZ-huset.
Går det däremot att använda Mamiya ZD med objektivadapter blir detta egentligen en förhållandevis billig indestering.

Personligen tvivlar jag på att det skulle komma en adapter för RZ objektiven - med tanke på att fokuseringen fungerar lite annorlunda på RZ:an

Men att köpa ett nytt kamerahus (RZ II D) blir väl ändå en förhållandevis billig kostnad ? - prismasökare och objektiv kan man ju behålla.

Johan P skrev:
Personligen tvivlar jag på att det skulle komma en adapter för RZ objektiven - med tanke på att fokuseringen fungerar lite annorlunda på RZ:an

Men att köpa ett nytt kamerahus (RZ II D) blir väl ändå en förhållandevis billig kostnad ? - prismasökare och objektiv kan man ju behålla.

Jo det är rätt, en RZ II D plus digitalt bakstycke är den bästa lösningen för dom som har RZ sen tidigare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar