Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

21 tums TFT skärmar

Produkter
(logga in för att koppla)
Rycker lite i denna tråden igen!

Har nyligen skaffat mig en Samsung Syncmaster 214t. Har försökt att kalibrera den men lyckas inte. Kontrasten ljusstyrka kan jag ändra men färgerna verkar totalt omöjliga att kalibrera på rätt sätt. Färgerna ändras i bla de blå fälten som omger tex explorers förnster men ändras inte i det vita fältet som min Eye one display2 läser, spelar ingen roll hur jag ändrar färgerna på skärmen, händer ingenting i det vita fältet. Någon som detaljerat kan förklara för mig hur jag ska gå till väga för att kalibrera skärmen?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

MVH
Magnus
 
PatrikAdolfsson skrev:
Absolut! Men jag har alltid hört att Apples skärmar ska vara så bra...

Apples skärmar har varit bra, på den tiden när PC använde dåliga skärmar grundlade Apple ett gott rykte pga att de använde Sonys Trinitron bildrör i sina skärmar.
Idag är flertalet Apple skärmar ganska mediokra,de använder samma TFT paneler som de flesta andra.
Flertal Appleskärmar har varit behäftade med färgskiftningar,de går inte att kalibrera och profilera i lägre färgtemperaturer som 5000K .
Inställningsmöjligheterna är små.
Apple skärmarna är snygga, men enastående eller bra som förr är de inte.
Mikael
 
Senast ändrad:
Majo75 skrev:
Rycker lite i denna tråden igen!

Har nyligen skaffat mig en Samsung Syncmaster 214t. Har försökt att kalibrera den men lyckas inte. Kontrasten ljusstyrka kan jag ändra men färgerna verkar totalt omöjliga att kalibrera på rätt sätt. Färgerna ändras i bla de blå fälten som omger tex explorers förnster men ändras inte i det vita fältet som min Eye one display2 läser, spelar ingen roll hur jag ändrar färgerna på skärmen, händer ingenting i det vita fältet. Någon som detaljerat kan förklara för mig hur jag ska gå till väga för att kalibrera skärmen?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

MVH
Magnus

Där ligger en stor manual online på deras hemsida. Den är bara att ladda ner.
 
Tack för tipset Lars! Har nu lusläst manualen utan att bli hjälpt av den. Har skickat mail till Samsungs support får se om de kan hjälpa mig. Ingen annan som har en liknande skärm som ni lyckats kalibrera?

Magnus
 
tbmac skrev:
värdena säger inte allt.. se tex Eizos proffssärm för 50 papp, med 400 kontrast och 37 ms.. men det är den bästa skärmen för bildbehandling som går att få för pengar.

http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&TAB=2&PRODUCT=757

Men de flesta värdena var ju också bra på den dyra skärmen. Men om det är den bästa är ju helt personligt. Finns fler dyra skärmar som är super bra.

Och vi jämförde skärmar som kostade mellan 5 o 10 tusen. 1½ månad senare hittar du en skärm för 50.000 kr som är bättre......vad oväntat att den skulle vara bättre när den nästan kostar 10 gånger mer :)
 
Senast ändrad:
Lars Johnsson skrev:
Men de flesta värdena var ju också bra på den dyra skärmen. Men om det är den bästa är ju helt personligt. Finns fler dyra skärmar som är super bra.

Och vi jämförde skärmar som kostade mellan 5 o 10 tusen. 1½ månad senare hittar du en skärm för 50.000 kr som är bättre......vad oväntat att den skulle vara bättre när den nästan kostar 10 gånger mer :)

du hänvisar till snabbare responstid och högre kontrastvärden .. som om det vore en garanti för att en skärm är bättre..jag tror man ska akta sig för snabba responstider om man ska bildbehanda.kan inte det här på mina 5 men är ganska säker på att dom har sk. simulerad färghantering för responstiden.eizoskärmen med sina låga ljusvärden ( 200 ) och kontrast ( 400) och responstid (37) är ju bra trots dom låga värdena.. ska själv skaffa ny skärm snart och tycker det är minst sagt svårt att välja.. har inga pengar att köpa dyrt så får bli nån 5tusenvariant.
 
tbmac skrev:
du hänvisar till snabbare responstid och högre kontrastvärden .. som om det vore en garanti för att en skärm är bättre..jag tror man ska akta sig för snabba responstider om man ska bildbehanda.kan inte det här på mina 5 men är ganska säker på att dom har sk. simulerad färghantering för responstiden.eizoskärmen med sina låga ljusvärden ( 200 ) och kontrast ( 400) och responstid (37) är ju bra trots dom låga värdena.. ska själv skaffa ny skärm snart och tycker det är minst sagt svårt att välja.. har inga pengar att köpa dyrt så får bli nån 5tusenvariant.

Har aldrig sagt eller skrivit att responstiden eller kontrasten är en garanti för att skärmen är bättre.
Har heller aldrig nämnt något om att skärmen ska användas för bildbehandling. Vet inte riktigt var du fått det ifrån. Kommer dock att ha den även till det men 95% av användandet är till annat.
Och en skärm för 50.000 kr har ju egentligen inget i denna disskussion att göra eller :)
 
Lars Johnsson skrev:
Har aldrig sagt eller skrivit att responstiden eller kontrasten är en garanti för att skärmen är bättre.
Har heller aldrig nämnt något om att skärmen ska användas för bildbehandling. Vet inte riktigt var du fått det ifrån. Kommer dock att ha den även till det men 95% av användandet är till annat.
Och en skärm för 50.000 kr har ju egentligen inget i denna disskussion att göra eller :)

Lars...
Vi är på FS och i en tråd som heter Foto och Datorn. Kikar man dessutom i din kameraväska så kan man nästan tro att det gäller en skärm för bildbehandling du talar om. Hade ett längre inlägg på G men stoppar här. Slöseri med tråd.

Jerry
 
Jerry Gladh skrev:
Lars...
Vi är på FS och i en tråd som heter Foto och Datorn. Kikar man dessutom i din kameraväska så kan man nästan tro att det gäller en skärm för bildbehandling du talar om. Hade ett längre inlägg på G men stoppar här. Slöseri med tråd.

Jerry


Den vanligaste är att jag ser på foton i min skärm, inte att jag behandlar dem. (skulle inte det gå i forumet foto & datorn) Använder du själva din skärm bara till bildbehandling hela tiden ? Och tråden är 1½ månad gammal när han började klaga.
Har även skrivit tidigare i tråden att jag har två andra skärmar......

Själv var ditt enda inlägg i denna tråden efter 1½ månad att det var slöseri.....det om något skulle jag kalla slöseri :)
 
Lars Johnsson skrev:
Den vanligaste är att jag ser på foton i min skärm, inte att jag behandlar dem. (skulle inte det gå i forumet foto & datorn) Använder du själva din skärm bara till bildbehandling hela tiden ? Och tråden är 1½ månad gammal när han började klaga.
Har även skrivit tidigare i tråden att jag har två andra skärmar......

Själv var ditt enda inlägg i denna tråden efter 1½ månad att det var slöseri.....det om något skulle jag kalla slöseri :)
jasså, jag klagar ,, försökte hjälpa dig i ditt val av skärm bara med att säga att de där värdena du nämde inte visar direkt vilken skärm som är bäst.. jag är van att få ett tack eller inget tack, det kvittar men att nån svarar oförskämt är nytt. jag tar det som underhållning från "nån mindre vetande" :)
 
tbmac skrev:
jasså, jag klagar ,, försökte hjälpa dig i ditt val av skärm bara med att säga att de där värdena du nämde inte visar direkt vilken skärm som är bäst.. jag är van att få ett tack eller inget tack, det kvittar men att nån svarar oförskämt är nytt. jag tar det som underhållning från "nån mindre vetande" :)

Då har du inte läst tråden om du säger du försökte hjälpa mig att välja skärm. Redan den 6 april skrev jag att jag fått min Samsung som jag även tidigare skrivit en gång att jag hade beställt :)

Ska du börja skriva i en gammal tråd som varit död och utan inlägg under 1½ månad så kan du ju läsa de få inläggen den hade. Fler var där inte än du gjort det på 1 eller 2 minuter. Men det kan man kanske inte begära av någon mindre vetande :)
 
Är det verkligen ingen som vet hur man kalibrerar en Samsung Syncmaster 214T på ett bra sätt med en Eye One Display2?
Börjar bli trist med denna skärmen nu, det är ju inte lönt att redigera bilderna förrän färgerna är korrekta.
Som sagt, tar tacksamt emot all hjälp!

MVH
Magnus
 
Majo75 skrev:
Är det verkligen ingen som vet hur man kalibrerar en Samsung Syncmaster 214T på ett bra sätt med en Eye One Display2?
Börjar bli trist med denna skärmen nu, det är ju inte lönt att redigera bilderna förrän färgerna är korrekta.
Som sagt, tar tacksamt emot all hjälp!

MVH
Magnus

Använder du Gretags programvara för kalibreringen?


Jerry
 
Ja, jag använder gretags programvara, kan man använda något annat?

Har provat mig fram ett tag nu och kommit fram till att färgkontrollen i medföljande program "MagicTune" ej är tillgänglig. Där ska man tydligen kunna ändra bildskärmsfärgerna till önskad färg men i manualen står det också "ej tillgänglig". Betyder det att man inte kan kalibrera färgerna, eller?
 
Någon här som ha en 21" widescreen skärm?
Skulle vilja veta vad en skärm med den storleken kan jämföras med en "vanlig" skärm på höjden? Tex den har samma höjd som en 19" vanlig!
 
Majo75 skrev:
Ja, jag använder gretags programvara, kan man använda något annat?

Har provat mig fram ett tag nu och kommit fram till att färgkontrollen i medföljande program "MagicTune" ej är tillgänglig. Där ska man tydligen kunna ändra bildskärmsfärgerna till önskad färg men i manualen står det också "ej tillgänglig". Betyder det att man inte kan kalibrera färgerna, eller?

Jag kanske missar nåt här men jag kör ibland Gretags på en gammal Philips 19 TFT.
Jag ställer skärmen fabriksinställd, kör Eye One Match 3 i Advanced läge, RGB preset.
Ställer Kontrast, ljusstyrka och RGB separat med skärmens reglage och sen kalibrerar programmet resten.

Jerry
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.