Advertisement

Annons

21 tums TFT skärmar

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för visat intresse Jerry, uppskattas!

Problemet är att jag inte kan ändra RGB. Kontrast och ljusstyrka är inga problem men jag lyckas inte få färgerna rätt.

Magnus
 
Ja både Natural Color 2.0 och Magic Tune. Finns fler inställningsmöjligheter i Magic Tune, det är ett alternativ till själva menyerna på skärmen men jag kan fortfarande inte ändra RGB som jag vill.
 
Majo75 skrev:
Tack för visat intresse Jerry, uppskattas!

Problemet är att jag inte kan ändra RGB. Kontrast och ljusstyrka är inga problem men jag lyckas inte få färgerna rätt.

Magnus

Ahh...kan du inte ändra RGB separat via OSD ligger du sämre till och det blir ett dåligt betyg för din skärm.
Betvivlar också att du kan använda annan mjukvara tilssammans med kalibreringsprogrammet för att skapa en korrekt profil.

Jerry
 
Man kan ändra RGB och allt annat med OSD.
Man kan t.o.m. kalibrera färgerna tillsammans med skrivarens färger så de matchar varandra.
Allting har OSD och går att ändra.
 
Låter ju lovande Lars, tack du har räddat min kväll!
OSD vad är det för något! Ursäkta, jag är lite trög ibaland :)
Kan man verkligen ändra RGB så dem ändras när man kör Gretags programvara? Jag tror jag har lyckats ändra RGB men då ändras färgerna tillbaka så fort jag stänger programmet.
 
Majo75 skrev:
Låter ju lovande Lars, tack du har räddat min kväll!
OSD vad är det för något! Ursäkta, jag är lite trög ibaland :)
Kan man verkligen ändra RGB så dem ändras när man kör Gretags programvara? Jag tror jag har lyckats ändra RGB men då ändras färgerna tillbaka så fort jag stänger programmet.

Jag använder inte Gretags så det kan jag inte svara på.

On Screen Display (OSD).

Det är allt du kan ändra med mjukvaran så du der det på din skärm. Jag tycker de programen som följer med skärmen eller man kan ladda ner på Samsungs sida är otroligt bra och även enkla att använda. Även otroligt många inställnings möjligheter på vissa grejor som t.ex. färgerna.
Du kan ändra
Färgton
Färgkontroll med kalibrering
Magic color med färgmättnad
Gamma
6 färgers mättnad & färgtoner
justera RGB
justera färgerna för skrivaren
och lite annat

sen är där kontrast, upplösning, ljusstyrka, skärpa, position och 10 andra grejor också.

Jag är mycket näjd med mjukvaran och den är bättre än någon jag fått till de 5-6 skärmarna jag haft tidigare. Och även bättre än till de två andra Sony och Dell skärmarna som jag också använder.
 
Uppskattar hjälpen Lars!
När jag använder MagicTune 4.0 så kommer jag inte åt färgkontrollen som finns under fliken "färg", det står ej tillgänglig, gör det det för dig också? Jag misstänker att det är där funktionen för att ändra RGB finns!
 
Samma för mig, men under den finns både kalibrering där du kalibrerar och 6 - färg där du ställer in både färgmättnad & färgtoner.
Sen har du color adjustment och color preference i mjukvaran Natural Color.

Min skärm hade faktiskt riktigt bra färger utan några justeringar redan när jag installerade den.
 
Om jag ändrar fägrerna i 6-färg reagerar inte min Eye-One över huvud taget men jag ska prova med Color Preferece där kan man ju tydligen ändra RGB, jag vet bara inte hur jag ska göra för att ändringarna jag gör där ska komma med i profilen som görs i Gratagprogrammet, eller det kanske inte blir några problem?
Tack för tipset om Color Preference, Lars! Ska nog lösa sig så småningom :)
 
Majo75 skrev:
Om jag ändrar fägrerna i 6-färg reagerar inte min Eye-One över huvud taget men jag ska prova med Color Preferece där kan man ju tydligen ändra RGB, jag vet bara inte hur jag ska göra för att ändringarna jag gör där ska komma med i profilen som görs i Gratagprogrammet, eller det kanske inte blir några problem?
Tack för tipset om Color Preference, Lars! Ska nog lösa sig så småningom :)

Om inte den medföljande mjukvaran har stöd för extern kalibrator kommer du nog att få välja mellan den och Eye Ones mjukvara.


Båda gör förmodligen någon form av profil och Windows har ganska svårt för att hålla reda på skärmprofiler.

Det brukar funka dubbelt fram till nästa uppstart.

Vet inte om Lars använder extern kalibrator men det är förbaskat svårt att bedöma och justera återgivningen utan.

Återigen, är man nöjd med resultatet för eget bruk så är ju allt ok.

Tänk på det omgivande ljuset när du håller på med färgåtergivning. Om det varierar för mycket är det nästintill omöjligt att komma rätt.

Jerry
 
Väcker en gammal tråd till liv och duckar. Jag är på G att inhandla en Samsung 214T och undrar om det stämmer det man läser om att muspekaren skulle slöas ner något "oerhört"? Citat från recensioner på pricerunner:

"Fördröjningen! Redan i Windows är det outhärdligt enligt min åsikt. Jag är inte jättekräsen, men jag förväntade mig inte detta. Känns som att man är berusad när man klickar runt, för muspekaren börjar röra på sig när man redan stannat med musen (i värsta fall)."

", så kallat "input lag". Det känns som att man är groggy när man rör musen, den rör sig likt en väldigt dålig trådlös mus, den släpar efter i rörelserna och detta symptom uppstår även vid spel. Det är enligt mig fruktansvärt synd att detta problem existerar, eftersom skärmen i övrigt är väldigt fin."
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.